geheugen upgraden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanvdsluis

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2007
hallo ik heb een computer

hp invent 1,8 dual core
er zit 2 gyg geheugen in,
nu ben ik geregeld grote bestanden met ps aan het bewerken (denk aan bestanden tussen 500 mb en 1500 mb(!)) dan heeft het geheugen/de pc er nog wel wat moeite mee,

als/kkan ik er van die plaatjes geheugen bij instoppen? of heeft dat geen nut?

thnx:thumb:

Tegenwoordig is geheugen helemaal niet meer zo duur. Als de computer het waard is zou ik upgraden tot 3 Gb, meer kan Windows niet adresseren. Bij 4 Gb heb je echter voordeel van Dual Channel. Bij gelijke geheugenkaartjes kan je in de bios namelijk met Dual Channel inschakelen dat naar beide tegelijk wordt geschreven. Dit is natuurlijk sneller. Bij het geheugen is dan zeker van belang dat je ook snel geheugen kiest. Lees daarom in de gebruiksaanwijzing van het moederbord welk geheugen er maximaal in kan. (neem die ook mee naar de winkel en vraag om onwillig geheugen te mogen terugbrengen). Best mogelijk dat er nog veel winst valt te behalen door sneller geheugen te plaatsen. Deze zou ik dan in de eerste bankjes zetten. Windows kan het geheugen niet defragmenteren en is heel slecht in het vrijmaken er van. Er zijn een aantal hulpprogramma's (memory managers) voor. Het kan nuttig zijn om die te draaien voor je aan moeilijke en tijdrovende taken begint. Bedenk verder dat een aantal programma's Windows enorm zullen vertragen. Dan helpt meer geheugen natuurlijk niet. Kijk daarom eens in de volgende testresultaten waar vertraging van bekende programma's met procenten staat aangegeven. http://www.thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/5 Er zijn natuurlijk legio problemen met programma's die het systeem langzamer maken, bijvoorbeeld automatische update managers en indexeerders. Je vraagt om advies over het geheugen maar ik wil toch niet onvermeld laten dat er al snel te veel op de achtergrond actief is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan