Geheugen vergroten: werkgeheugen en harddisk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

*Marly*

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Hoi iedereen!

Ik heb een laptop, niet meer zo'n hele nieuwe moet ik toegeven: een Acer Travelmate 2310 uit 2005.
- Processor: Intel Celeron 1.4GHz, 400 MHz FSB, 1MB L2 cache)
- 256 MG RAM DDR
- HDD: 40 GB

Nu is mijn laptop de laatste tijd heel erg traag geworden: bij het pas opstarten of uit de slaapstand halen ratelt de harde schijf eerst een uur lang en in die periode kan ik er dus helemaal niks mee. Daarna gaat het goed, althans als er geen windows updates worden gedownload...

Ook krijg ik de laatste tijd vaak de melding dat ik onvoldoende geheugen heb. Ik heb nog even nav info op internet het eea gecheckt en de piek van het geheugengebruik (747560 kb) is duidelijk hoger dan het totaal fysiek geheugen (194032 kb). Dus het is geen luxe dat het interngeheugen eens wordt uitgebreid. Vooral omdat ik de laatste tijd de laptop intensiever gebruik (meerdere grote programma's tegelijkertijd open en de pc per dag langer gebruiken).

Daarnaast denk ik dat het ook tijd is voor meer opslagruimte. Laatst kreeg ik bij het branden van een cd de melding dat de cd niet gebrand kon worden en dat ik eerst oude bestanden moest verwijderen. Heb vervolgens de pc helemaal opgeruimd, maar kon er eigenlijk weinig vanaf halen omdat ik alles nodig heb. Maar ik moet toegeven, hij is ook nog nooit gedefragmenteerd, dus dat kan wellicht ook meespelen. Ik heb even het vaste geheugen gecheckt en kwam op het volgende:
- C: 15,1 GB totaal waarvan 1,35 GB vrij
- D: 19,1 GB totaal waarvan 18,9 GB vrij

Nou kan ik op zich wel leven met weinig geheugen op de C-schijf, maar wil graag films gaan downloaden en aangezien deze toch wel 4,7 GB groot kunnen zijn is een extra harde schijf wel noodzakelijk, De C-schijf is hier namelijk te klein voor. Maar op welke manieren kan ik het vaste geheugen uitbreiden? Het beste bij een computerzaak natuurlijk (een interne harde schijf), maar welke alternatieven zijn er nog meer? Een externe harde schijf? Zou dat mogelijk zijn? Een SD-card is geen optie omdat de pc geen cardreader heeft

En hoeveel zou het in totaal kosten om zowel intern geheugen als harde schijf uit te breiden? Ik ken wel iemand die het voor me na de uren goedkoper kan doen, maar het is iemand die ik niet ken en vertrouw er niet op dat deze persoon misschien bepaalde privacygevoelige informatie kan vinden (bijv. gegevens die ooit gebruikt zijn voor internetbankieren ofzo, niet in fysieke bestanden ofzo maar echte pc-kenners kunnen natuurlijk vanalles terugvinden lijkt me).

Groetjes Marly

Is de laptop al eens voorzien van en schone instalatie van het os? Dan kan je bijvoobeeld ook kiezen voor 1 c: en d: achterwege laten.

De laptop al eens opgeschoont met ccleaner?

Een externe schijf is uiteraard mogelijk, mits je een usb poort hebt.

En uit de handleiding (engels) haal ik het volgende:

System memory 256 or 512 MB of DDR333 memory, upgradeable to 1 GB
using two soDIMM modules
Je zou je ram dus naar 1 gig kunnen uitbreiden.

Verder is de c: schijf kwa beschikbare ruimte moemnteel erg klein, ook dit kan problemen veroorzaken. Of je in deze laptop een andere schijf kan bouwen weet ik zo niet.

Laatst bewerkt:
aangezien je garantie al jaren verlopen is, kan je natuurlijk zelf eventjes je laptop openen (onderaan moeten er normaal kleine afzonderlijke plaatjes zijn die je er zelf kan afhalen met een duidelijk zichtbaar vijsje. wat je eventjes dan moet doen is kijken welke er warm hebben na CPU intensief gebruik (een game ofzo). als er 3 zijn, kan je volgens dit kijken: Warmste is de processor: afblijven, de 2de warmste is normaal de Hardeschijf: deze eventjes openen, kijken hoe groot ie is in centimeters en dan eventjes omrekenen in Inches:meest gebruikelijk is 2.5 inch, ook soms gebruikt voor laptops is 1.8 inch maar die is zeldzaam. 3.5 inch heb je ook in harddisks maar die worden nooit gebruikt in laptops, alleen in desktops en NAS servers. dan moet je eventjeskijken of het een IDE of een SATA schijf is. IDE en SATA staan voor de aansluiting: brede dunne aansluiting is IDE (ook wel PATA genoemd) dunne aansluiting is SATA. zeg dan eventjes welke afmetingen en welke aansluiting het is hier op het forum en dan gaan we eens kijken welke schijven voor je geschikt kunnen zijn.

voor het werkgeheugen kijken we erna wel.

Is de laptop al eens voorzien van en schone instalatie van het os? Dan kan je bijvoobeeld ook kiezen voor 1 c: en d: achterwege laten.

Dit snap ik niet helemaal, zou je het uit kunnen leggen? Wat is os?

De laptop al eens opgeschoont met ccleaner?

Die heb ik wel geregeld gebruikt voor het opruimen van tijdelijke internetbestanden (cookies ed), maar moet eerlijk bekennen dat dit alweer een tijdje geleden is dat ik dat gedaan heb. Ik weet dat ccleaners nog meer opschoonfuncties heeft maar daar sta ik wat huiverig tegenover, want ik ben dan bang dat er dingen worden weggehaald die ik nog nodig heb of die nodig zijn.

aangezien je garantie al jaren verlopen is, kan je natuurlijk zelf eventjes je laptop openen

Technisch heb ik echt niet zoveel verstand, ik blijf namelijk toch een vrouw :D, dus aan het ontleden van mn pc begin ik niet aan :D. Een nieuwe harde schijf lijkt me duurder dan een externe harde schijf, dus ik denk dat ik aan geheugen maar op die wijze ga uitbreiden.

Zou ik met defragmenteren nog wat kunnen bereiken? Niet veel zeker, want daarmee maak ik ook niet veel extra ruimte mee vrij...

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een externe harde schijf? Werkt dat hetzelfde als met een usb-stick? Dat is toch ook een soort mini harde schijf? Is het bijv. mogelijk om films die op een dergelijke externe schijf gedownload zijn te branden met de pc?
En hoe zit het verder met systeemvereisten? Alleen een usb-poort is zeker voldoende?

Wat werkgeheugen betreft: dat kan alleen een kenner zeker, want daarvoor moet alles ook weer open voor natuurlijk. En zou het veilig zijn om een onbekende dit na de uren te laten doen?

Groetjes Marly

Laatst bewerkt:
os = je besturingssysteem. Dus windows xp, vista, 7, enz.

Is er al eens een nieuwe instalatie van windows gedaan?

Een pc/laptop word na verloop van tijd wat trager door gebruik. Een schone instalatie zorgt ervoor dat je opnieuw kan beginnen.

Je kan met een gerust hart de overige functies van ccleaner gebruiken. Het enige dat ik zou aanraden is dat je oppast met het uitschakelen van programma's die mee opstarten als je niet exact weet of je die kan uitschakelen.

Ik heb inderdad een externe schijf. Werkt net zo als een usb stick eigenlijk. Het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld programmas te installeren op de externe, maar om ze te starten dient de schijf wel aangesloten te zijn.

Als je zelf geen vertrouwen hebt in het plaatsen van extra ram, zou je dit ook bij een lokale pc boer kunnen laten doen. Wat de kosten daarvan zijn kan je beter even vragen in de winkel .En dan bedoel ik geen mediamarkt, dixons of iets dergelijks, maar een echte computerboer.

Er is plek zat op de laptop. Kwestie van de gebruikersbestanden eens verplaatsen naar D:. Nog steeds een ontwerpfout van Windows om de gebruikers data tussen de rest van het OS te plaatsen. Er is tenslotte nog 20GB vrij.

Alternatief kun je C: en D: samenvoegen met GParted Live of een ander programma.

Beste investering om een oude pc/laptop op te waarderen is nog altijd geheugen. Gezien de leeftijd van de laptop en de prijs van dit geheugen is het goed om eens te kijken of iemand nog wat geheugen heeft liggen.

Is het bijv. mogelijk om films die op een dergelijke externe schijf gedownload zijn te branden met de pc?

En hoe zit het verder met systeemvereisten? Alleen een usb-poort is zeker voldoende?

Nee, je moet die films eerst op je pc plaatsen om ze dan te branden: door verschil in lees- en schrijfsnelheid tussen je CD/DVD brander en je USB Externe HDD kan dit een kapotte CD opleveren (ik spreek uit ervaring: zo heb ik hier 3 kapotte CD-R's liggen :'( )

alleen 1X een USB2.0 poort is nodig ervoor, misschien zelfs 2 als ie werkt zonder een netstroomadapter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan