geheugen wel/niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruimeltje

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Berichten
115
Hallo,

Ik heb een 'oude' laptop (dell latitude cp m166st). Deze heeft 1 so-dimmetje van 32 mb (merk ibm). Nu heb ik via e-bay een so-dimmetje van 64 mb gekocht (merk toshiba). Als ik deze installeer dan heb ik volgens mijn bios (volgens mij laatste versie A16) nog steeds 32 mb, in plaats van 96 mb. Ook windows (98SE) geeft 32 mb aan. Maar als ik diagnose software opstart (aida32), en ik kijk bij geheugen, dan wordt alleen de nieuwe toshiba module weergegeven, en niet de ibm. Als ik de 64 mb module eruit haal, ziet aida32 wel de ibm module. Ik heb al van alles geprobeerd, zoals alleen 64 mb erin, maar dan start de laptop helemaal niet op. Waarschijnlijk zal de 64 mb module het wel nooit doen, maar hoe kan het dat aida32 juist wel de 64 mb module ziet, en niet de 32 mb, als ze beide geinstalleerd zijn ?


Groetjes,

Kruimeltje

Owja, volgens het instructie boekje van de laptop kan het moederboard 2 keer 64 mb aan.
 
Ik heb dit ook eens aan de hand gehad, en toen moest ik de 64 Mb als bank 0 en de 32 Mb als bank 1 erin zetten.
Ook kan het nodig zijn om de Bios na te lopen op geheugen instellingen.
Soms is het omzetten van een jumper noodzakelijk.

Ik denk niet dat het van toepassing is, maar hebben beide geheugen banken dezelfde snelheid?
 
De snelheid van de geheugen banken maakt niks uit. Misschien heeft die laptop wel geheugen van een bepaald merk nodig.
 
compatible

Ik weet niet of je iets hebt aan deze bijdrage, maar ik ben als de dood voor andere merken intern geheugen.
Ik heb wel eens bij Mycom een ander merk geheugen gekocht dan er in zat, ze verzekerden mij dat het zou werken Nou mooi niet dus. Tig keren terug geweest.
Vanaf nu gebruik ik alleen maar hetzelfde merk geheugen. Ik neem geen risico.
 
geen edo ram

Ik denk dat het komt omdat de 32 mb module wel, en de 64 mb module geen edo-ram is, of zeg ik nu iets heel doms ?

Het was ook te mooi om waar te zijn, 10 euro voor 64 mb, terwijl op www.laptopgeheugen.nl 93 euro gevraagd werd :-(


Toch bedankt voor het meedenken

Groetjes,

Kruimeltje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan