geheugen wel stuk/niet stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

erbicom

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 okt 2000
Berichten
3.458
In mijn computer zitten 3 latjes van 128 Mb (pc100 en 133 door elkaar) die het 2 jaar goed hebben gedaan. Plotseling hoorde ik bij het aanzetten van de pc een lange piep en sloeg de pc weer uit. Ik heb een Award BIOS en ik kom dus tot de conclusie dat er iets mis is met dat geheugen. Het vreemde is dat als ik alle latjes 1 voor 1 probeer, de pc soms wel en soms niet opstart. Hetzelfde geldt als ik 2 van de 3 insteek in verschillende slots. Zelfs met alledrie in verschillende slotcombinaties doet hij het soms wel en soms niet. Is het geheugen nou stuk of niet en welk latje dan wel?? Ik kom er dus niet achter met het apart insteken van de latjes. Als ze alledrie stuk zijn is dat wel heel toevallig. Ik heb geen spanningspiek gehad (is beveiligd) en ze zijn (waren) goed aangedrukt in de slots. Ik wil ze wel testen met een proggie (als dat er is) maar op dit moment is de pc zo dood als een pier. Maar dat kan morgen wel weer anders zijn. Wie kent dit probleem en heeft wellicht een tip of oplossing?
Gr. Erik.
 
Een goeie tip, ALS de pc het doet ga ik dat zeker gebruiken. Maar nog ideeen omtrent het dan wel, dan weer niet functioneren van het geheugen? Ik hoor het graag.
 
Kan aan van alles en nog wat liggen.
Kijk eens of je van iemand ff een reepje kan lenen.
of test jou geheugen eens in een andere pc.
Dan weet je snel of het aan je geheugen ligt.
Die Memtest86 duurt heel erg lang en kan oplopen tot over de 12 uur.(hangt van de hoeveelheid geheugen)
Het is wel een goede geheugen tester.
Je moet het programma op een floppy laten zetten.
Daarmee kan de pc opgestart worden.(als ie het doet)

Zijn de geheugenslots schoon?
Ik bedoel met het eruit halen, kan er stof ingekomen zijn.
Bios al eens gereset?
 
plaats het snelste geheugen in het eerst bankje, ik weet niet wat je moederbord ondersteund? Maar als dat pc 100 is, zal je pc 133 gewoon op honderd lopen.
 
De slots zijn inderdaad schoon(gemaakt) Het BIOS is vorig jaar ge-update met de allerlaatste versie en werkt prima. Ik zal eens proberen om het geheugen om te wisselen met het geheugen van iemand anders.
Bedankt voor de tips!
Gr. Erik.
 
Hmmm..... probleem is toch groter dan ik dacht. Ander geheugen geprobeerd, doet 't ook niet. Mijn eigen geheugen in andere pc doet het wel. Videokaart verwisseld, geen resultaat. Alle hardware verwijderd, behalve HD, geen resultaat. Koelfan van processor lodgekoppelt (sensor in BIOS) nog steeds niet starten. Wat kan nu nog de oorzaak zijn? Batterij stuk?
 
(Zit nu op andere pc.) Wordt wel erg vaag nu! Wanneer ik de pc aanzet en gelijktijdig de restknop ingedrukt hou (15-20 sec.) start hij wel op. Ben nu die geheugentester aan het draaien, maar is wel een proggie dat niet makkelijk te snappen is. Of moet ik alleen maar op Pass, Errors en ECC Errors letten? Op de site staat het ook niet echt duidelijk.

p.s. voeding is dus blijkbaar goed, pc staat nu memtest te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan