Geheugen zorg voor crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

Turbo_boy

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2006
Beste mensen,

Ik zit hier op een Amilo 1505 PI laptop van Fujitsu Siemens.
Ik heb ondanks nieuw geheugen besteld (DDR2 SODIMM 5300 667Mhz 2x 1GB)
alleen nu crasht mijn systeem (vaak maar 1x per dag).

Hier onder een link naar een foto die ik van gemaakt heb:
http://www.tust.nl/crash.jpg

Ik vroeg me af als jullie misschien wisten waar dit door veroorzakt kan worden.

Memtest86+ heb ik al 2x compleet laten draaien, deze vindt geen error's op het geheugen zelf.

Verder zijn het ook niet de video drivers, want ik had het voor mijn systeem reinstall ook al last van, toen had ik de nieuwste drivers geinstalleerd en nu de drivers die ik mee geleverd heb gekregen op de DVD van Fujitsu.

groeten,
Teus

Het verwijderen van het nieuwe geheugen vehelpt het probleem?
Indien dat het geval is kan het komen door je shared video memory, controleer dit even in de bios.

Ik heb idd shared video geheugen, ik heb er zojuist 1GB uit gehaald.
Kijken wat dat uithaald.

Het rare is nog gewoon, hij doet het (tot nu toe) nog maar 1x per dag dat vindt ik zo raar.

misschien raakt hij oververhit... en ik zag dat het een laptop was en aangezien je daarbij geen extra koeling kan toevoegen zou ik geen andere oplossing vinden dan het oude geheugen terug te zetten en het zo te laten...

of een nieuwe laptop kopen...

daarom heb ik een hekel aan laptops, als er 1 ding kapot is, is gelijk de hele laptop dood:evil:

succes

Maurits

Bij oververhitting kan een notebook standaard de oplossing bieden.
Ik zelf heb me ooit de Coolermaster Notepal gehaald:
prod_refr_porta_notepalCM_popup.jpg

Deze is van metaal en kan doormiddel van usb met 2 fans je laptop koelen.
Kost rond de 20 euro.

Ik heb nu 2 dagen 1GB eruit en tot heden loopt hij nog steeds goed.

Het is wel raar, dat hij dan door 1GB erbij te plaatsen over verhit raakt.

Maar dan nog, zit ik met het ding van het gebeurd willekeurig, hij is helemaal niet warm
soms is het net als windows is opgestart (als hij programma's start) maar vaak is het later op de dag pas.

Het gebeurd dus ook maar 1x per dag, het lijkt mij als hij te warm wordt, dat hij het dan
ook vaker moet doen, want ik game er ook op enz.

Ik heb ook mijn bios nog geflasht, misschien dat dit ook geholpen heeft weet ik niet.
Ik kijk het vanavond nog even toe, als hij het vandaag nog niet gedaan heeft gaat die 1GB
er weer in, kijken als hij het dan weer doet.

Kan het ook aan windows zelf liggen? draai namelijk windows XP Home editie 32bit.

Ga na de vakantie kijken als ik win XP pro erop kan zetten en misschien dan ook direct een 64bit versie. Dit omdat ik een Core 2 Duo processor er in heb.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes,
Turbo_boy

Ik heb nu windows XP pro geinstalleerd en heb nu 2GB erin zitten en het draaid nu 2½ dag al goed.

Heb voor dat ik windows opstarte ook nog een hard bios reset gedaan.

Het lijkt mij dat het aan de XP home editie lag.

Bedankt voor jullie reacties.

Hallo ,
Op school hebben we Dit ook gehad Vroeger lijkt op een Videokaart probleem !
en gaat zeker weer voorkomen .
Dit was ook op school dat het afentoe kwam soms wel en dan niet .

Hmmm idd, hij deed het zo juist weer :/ dit keer wel in mindere mate dan eerst
nu was alleen de rechter kant zo raar (zoals op die foto)

Ik ga vandaag maar weer Fujitsu bellen voor reparatie :(
Heb alleen pech dat me garantie verlopen is

Laatst bewerkt:
Beste, ik werk zelf in een callcenter, en wij krijgen ook regelmatig dossiers met dezelfde probleemomschrijving als hetgeen u hier heeft vermeld, en dit fenomeen is in de meeste gevallen een defect in de grafische kaart van het systeem. Wellicht zul je meer informatie moeten verschaffen.

Namelijk; u geeft aan shared memory te hebben. Echter kan ik niet opmaken of er wellicht een mobile grafische kaart in zit. [Mobile of low-profile zijn grafische kaarten voor laptops; dit ivm formaat]

Mocht dit wel zo zijn, dan kan het wellicht zijn dat u de koeler van deze dient te controleren, en eventueel te reinigen van stof. Dit omdat u aangeeft dat het door u vermeldde probleem zeer onregelmatig optreedt.

Ik zou er een paar dagen een andere, dus externe monitor op aansluiten.
Op deze manier kun je al wel een betere diagnose stellen,
welke je bevestigt of het door u vermeldde probleem,
wel of juist niet door de grafische kaart word veroorzaakt.

Namelijk; dit defect zou ook in het display zelf kunnen zijn.

Wellicht niet veel oplossing ertegen, in die zin, echter wellicht wel duidelijkheid.
Is het proberen waard :)

Als het om de weergave ging liep het systeem niet compleet vast (lijkt mij) maar
ik zal het proberen.

Vanavond ga ik ook kijken als ik een live cd van linux kan krijgen en het ook daarmee
proberen.

Het is nu echter zo dat hij gewoon vast loopt zonder strepen door het scherm heen, het lijkt
erop dat het steeds minder wordt maar hij blijft dus echt vastlopen :(

Middels onderstaande link kunt u wellicht de chipset drivers voor het systeem downloaden,
mocht u nog niet in het bezit zijn van de laatste updates van deze. Wellicht dat ook dit kan bijdragen in het vinden van een mogelijke oplossing.

Ook een BIOS update zou wonderbaarlijk kúnnen werken, echter garandeer ik u uiteraard niets. Wanneer u mij het exacte type moederbord vermeld, alsmede het besturingssysteem, ben ik gaarne bereid u te assisteren in het vinden van een mogelijke BIOS update.

Link naar chipset drivers:

http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-022034.htm

Ik hoor 't wel :)

Ik heb al een BIOS update van de Fujitsu website gehaald.
Het gaat hier om een laptop AMILO pi 1505.

Dan zal dat niet meer nodig zijn, inderdaad.

Wel de laatste drivers van de chipset al geïnstalleerd ?

Oke. Even aanzien en afwachten dan he. Wil je geen valse hoop geven,
maar proberen is het enige wat je kunt.

En niet geschoten is altijd mis ;)

Helaas, kwam net terug van beneden en het bleek dat hij al meer dan 10min op zoon scherm stond (gecrasht).

Wat me wel opvalt is dat de cpu FAN door blijft draaien en de cpu ook warm is.

Hoe bedoel je 'hij blijft doordraaien' ?

Zelfs wanneer deze wordt uitgeschakeld ?
Namelijk, het zou niet goed zijn wanneer de CPU fan niet meer draait :)

Wellicht dat je in de BIOS de temperatuur vande CPU eens dient in de gaten te houden.
Want hier heb ik inderdaad niet aan gedacht. Echter kan het te warm worden van de CPU het door u vermeldde probleem ook veroorzaken. Ikzelf heb dit reeds eerder ervaren tijdens het overklokken van mijn oude, [vorige] desktop.

Echter heeft u een laptop. Wellicht dat u álle koelgrillen, alsmede de koelers zelf eens goed dient te reinigen, mocht u dit nog niet hebben uitgevoerd.

Echter kan ik niet opmaken welke soort CPU het systeem heeft.
Aan de hand van deze gegevens zou ikzelf even middels google opzoeken wat normale temperaturen zijn voor de CPU, zij het AMD, zij het Intel, om zodoende middels de BIOS van het systeem deze temperaturen in de gaten te houden.

Echter heeft de externe monitor zoals hierboven beschreven, tevens geen uitkomst noch oplossing verschaft, doch kan men uitsluiten dat het LCD Display defect is.
Gezien het feit dat het geheugen reeds is getest middels Memtest +86, is ook dit uitsluitbaar. Wanneer de temperaturen van de CPU, na het controleren van deze, in de groene bereiken blijken te zijn, is het natuurlijk zeer waarschijnlijk dat het zich inderdaad om de onboard videokaart gaat.

In dit geval, wanneer dit is vastgesteld, zou ik het systeem niet ter reparatie verzenden, gezien de belachelijke kosten van deze. In dit geval zou ik de onboard grafische kaart, disable-n, en er een low-profile laptopkaartje in zetten. Dit zou u gigantisch in de te maken kosten kúnnnen schelen.

Uiteraard is het ook mogelijk om, wanneer u reeds in het bezit bent van zo een low-profile of mobile grafische kaart, of wellicht een kennis van u, [ik probeer slechts zoveel mogelijk mogelijkheden te creëren] middels zo een kaart simpelweg te testen of het probleem dan is verholpen.

Succes, zou ik zeggen. ik weet, pc's kunnen vervelend zijn :S

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=334618

[De hierboven vermeldde link verwijst naar mijn eigen probleem. Hier kunt u constateren hoé vervelend een pc wel niet kan zijn, echter ook, hoe onlogisch :S]

Uiteraard wacht ik uw volgende reactie af, hopende dat we wellicht een stapje verder zijn.

Groeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan