• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justes

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2004
Hallo,

Ik heb nogal een groot bestand, en nu krijg steeds de melding onvoldoende geheugen, is hier een oplossing voor.

Gr Justes

Tenzij je met een bestand werkt met veel fotomateriaal... waarvoor Excel tenslotte ook niet echt gemaakt is, kan je het bestand behoorlijk opkuisen.

Grootste geheugenvreter zijn gewoonlijk de ongebruikte rijen, die niet als zodanig herkend worden. Gewoonlijk het gevolg van het slordig omspringen met je bestanden. Knippen... plakken... doe maar op, en als het kan over het volledige werkblad.
Tweede punt zijn de rijen waar wél iets in staat... maar totaal overbodig. Ik denk hier aan formuletjes, die je alvast doortrekt over het ganse werkblad, terwijl je toch maar 100 rijen vult met gegevens.
Vervolgens: Dubbel opslaan van gegevens. Waar je toekomt met 1 werkblad met database, en hierop een goede filter, vinden sommige mensen het nodig om de gefilterde gegevens ook nog 's op andere werkbladen te kopiëren.
In aanvulling van de vorige opmerking: Het gebruik van té veel werkbladen.
Iets minder voor de hand liggend (Maar naar het schijnt durft dit ook wel geheugen te vreten... van horen zeggen, want nooit zelf opgemerkt), is het verbergen van rijen/kolommen.
Verwijder ook 's alle lege modules (Dit neemt niet echt veel geheugen in beslag... het gaat tenslotte enkel om wat tekst).
Laatste punt is niet echt van belang om je bestand te verkleinen (het helpt wel iets), maar komt vooral de snelheid van je bestanden ten goede. Hier moet je vooral ook voor zorgen dat je goede degelijke code schrijft. Dus niet zomaar effe de macrorecorder aanzetten.

En bij deze effe een voorbeeld uit de praktijk:
Een tijdje geleden kreeg ik een bestand van iemand dat ook abnormaal groot was. Het bestand was 8 MB groot.
Vooral door het toepassen van het eerste punt, en dan ook nog het gebruikte beeldmateriaal grondig te herzien, is het me gelukt dit bestand terug te brengen tot 300 kb. Toch zat er in dit bestand véél meer bruikbare code dan voordat ik het onder handen genomen had.

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan