geheugen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brunt
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Brunt

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2010
Hallo,

Zojuist heb ik mijn PC ff opengemaakt om te checken wat voor een geheugen ik had.
Ik zag dat ik in 2x 256MB en 2x 512.MB had. Omdat mijn PC nogal eens haperde met het afspelen van HD films en Blueray films wil ik mijn geheugen uitbreiden. Ik heb daarom ook 2x 1gb geheugen extra besteld.

Wat is nu handig om te doen? De 2x 256 geheugen vervangen voor 2x 1gb of de 2x 256 mb en de 2x 521 mb vervangen voor 2x gb?

Mijn PC geeft nu aan dat ik 4x 256MB als geheugen hebt. Dat houdt dan volgens mij in dat hij altijd de laagste waarde pakt. Als ik nu de 2x 256 MB eruit haal en de 2x512 verander naar de blauwe en zwarte sleuf wordt mijn PC dan al sneller?

Oftewel hoe krijg ik het voor elkaar om toch 3 GB werkgeheugen te hebben in plaats van 2 GB?

Groetjes Tim

Laatst bewerkt:
1. mogelijk ondersteunt je mobo niet meer dan 1 Gig (ofwel 4 x 256 MB), want op dit moment ziet hij ook kennelijk niet meer, alhoewel er nu 1,5 Gb in zit.......
2. voor het overige: uitproberen ...

Gerekend vanaf het eerste geheugenslot vanaf de kant van de processor:

1. 1Gb;
2. 1Gb.
3. 512Mb
4. 512Mb.

Controleer nu, hoeveel werkgeheugen wordt 'gezien'. Is dat nog steeds niet meer dan 1Gb, dan wordt er inderdaad niet meer ondersteund en is de beste oplossing: 1 bankje van 1Gb in het eerst slot.
Ziet hij 2 Gb, dan worden de eerste twee slots en een maximum van 2 Gb ondersteund.

Je kunt ook 1Gb in slot 1 en 1Gb in slot 3 plaatsen en kijken wat het resultaat is.

De snelheid van die bankjes speelt ook een rol.
Als het aantal Mhz van de 512-bankjes aanmerkelijk lager ligt dan die van 1Gb, dan kan het plaatsen van alleen die 1gb-bankjes sneller zijn dan wanneer je ook die van 512Mb erbij plaatst.
Die bankjes van 265 hebben naast 1Gb waarschijnlijk per saldo geen zin meer ....

Laatst bewerkt:
Overigens is er geen enkele zekerheid dat verhogen van geheugen ervoor zorgt dat HD en blueray goed afgespeeld kunnen worden.

Heeft (veel) met de geïnstalleerde grafische kaart te maken en de kracht van de processor in je pc.

Samenvattend: Hopelijk helpt geheugenuitbreiding, maar het kan zomaar zijn dat er andere bottlenecks in je systeemopbouw zijn die schokvrij afspelen van dergelijke 'zware' films in de weg zitten.

Tijs.

Hallo,

Mijn Mobo = Asus p4p800 e deluxe.

Ik heb de nieuwe geheugenkaarten nog niet binnen dus ik heb de huidige stripjes verwisseld.
1. 512MB
2. 512MB
3. 256MB
4. 256MB

PC geeft nog steeds aan 4x 256 MB als fysiek geheugen.

Ik heb de volgende video kaart: Radeon 9250.
Mijn processor is Intel Pentium 4 @3000 mhz

Ik heb trouwens 2x 1gb ddr-ram 400 mhz besteld.
Had ik ook iets anders kunnen bestellen? Ik bedoel kan mijn MOBO ook ddr2 aan?

Laatst bewerkt:
Videokaart + processor lijken mij (te) zwak, maar de praktijk zal het uitwijzen.

Overigens is 2 GB (dus zónder de huidige reepjes te hergebruiken) genoeg voor jouw doeleinden. Wél kan het van belang zijn of op dat nieuwe geheugen aan beide zijdes geheugenchips zitten of slechts aan 1 zijde. Soms komt het voor dat 'dubbelzijdig geheugen' maar voor de helft wordt herkend. Kijk in de handleiding van het moederbord of daar wat over gezegd wordt.

Tijs.

Minimum Configuration

To play 720/24p video with stereo sound:

* Windows XP
* Windows Media Player 9 Series
* 2.4 GHz Pentium 4 processor or equivalent
* 384 MB of RAM
* 64 MB video card
* 1024 x 768 screen resolution (4:3 content) or 1280 x 720 (16:9 content)
* 16-bit sound card

Recommended configuration

To play 1080/24p video with 5.1 surround sound

* Windows XP
* Windows Media Player 9
* DirectX 9.0
* 3.0 GHz Pentium 4 processor or equivalent
* 512 MB of RAM
* 128 MB video card
* 1440 x 1080 screen resolution (4:3 content) or 1920 x 1080 (16:9 content)
* 24-bit 96 kHz multichannel sound card
* 5.1 surround sound speaker systems

Moet dus werken!

Laatst bewerkt:
Videokaart + processor lijken mij (te) zwak, maar de praktijk zal het uitwijzen.

Overigens is 2 GB (dus zónder de huidige reepjes te hergebruiken) genoeg voor jouw doeleinden. Wél kan het van belang zijn of op dat nieuwe geheugen aan beide zijdes geheugenchips zitten of slechts aan 1 zijde. Soms komt het voor dat 'dubbelzijdig geheugen' maar voor de helft wordt herkend. Kijk in de handleiding van het moederbord of daar wat over gezegd wordt.

Tijs.

Uhmm hier ben ik je even kwijt.

Je zegt dus dat ik de 2x 1gb geheugen het beste kan doen in de blauwe sleuven?
Of bedoel je dat ik dat ik ze in de blauwe en zwarte moet steken? Die andere hoeven er dan niet in?

Minimum Configuration

To play 720/24p video with stereo sound:

* Windows XP
* Windows Media Player 9 Series
* 2.4 GHz Pentium 4 processor or equivalent
* 384 MB of RAM
* 64 MB video card
* 1024 x 768 screen resolution (4:3 content) or 1280 x 720 (16:9 content)
* 16-bit sound card

De processor en videokaart zouden het dus aankunnen. Eveneens als het geheugen. Ik weet niet hoe dit met 1080p zit.

EDIT:

Recommended configuration

To play 1080/24p video with 5.1 surround sound

* Windows XP
* Windows Media Player 9
* DirectX 9.0
* 3.0 GHz Pentium 4 processor or equivalent
* 512 MB of RAM
* 128 MB video card
* 1440 x 1080 screen resolution (4:3 content) or 1920 x 1080 (16:9 content)
* 24-bit 96 kHz multichannel sound card
* 5.1 surround sound speaker systems

Dus houdt dit in dat mijn processor en videokaart voldoende zijn om blueray en HD films te kunnen afspelen?
De PC staat aangesloten op mijn HD 100htz Philips TV.

Dit gaat om WMV HD films, ik weet niet hoe het met andere formaten zit maar het hoort te werken.

Volgens apple:

Recommended Hardware Configurations for H.264 High Definition (HD) Playback

To play high definition video, a large amount of data must be processed by your computer. A powerful system will deliver the best playback experience.

For 1920x1080 (1080p) video at 24 frames per second:
QuickTime 7 for Mac OS X:

* Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer; 2.0 GHz Intel Core Duo or faster
* At least 512MB of RAM
* 128MB or greater video card

QuickTime 7 for Windows:

* 3.0 Ghz Intel Pentium D (dual-core) or faster processor
* At least 1GB of RAM
* 64MB or greater video card
* Windows XP Service Pack 2 or Vista

Hierbij red je het qua processor totaal niet.

Laatst bewerkt:
Dit gaat om WMV HD films, ik weet niet hoe het met andere formaten zit maar het hoort te werken.

Volgens apple:

Hierbij red je het qua processor totaal niet.

Ik download eigenlijk geen WMV bestanden maar gewoon dvd's.
Dus gaat mijn processor geen HD en Blueray aankunnen?

Misschien wel als je de resolutie instelt op 720p dan hoeft je processor minder te verrekenen. Het kwaliteitsverschil moet je dan maar voor lief nemen.
Het beste is dus gewoon 720p films te downloaden.

Laatst bewerkt:
Misschien wel als je de resolutie instelt op 720p dan hoeft je processor minder te verrekenen. Het kwaliteitsverschil moet je dan maar voor lief nemen.

Huh? Waar stel je de resolutie dan in?
Ik ben niet echt een Wizkid met PC's. Bedoel je de resolutie van het beeldscherm?

Je kunt het altijd proberen en het zal altijd een prestatiewinst opleveren aangezien de systeemeisen gewoon lager liggen.

Je kunt het altijd proberen en het zal altijd een prestatiewinst opleveren aangezien de systeemeisen gewoon lager liggen.

Hmmm that sucks...

Ik heb dus eigenlijk werkgeheugen voor niks gekocht?

Is een processor goedkoop te vervangen?

Laatst bewerkt:
Nee, je PC wordt er zeker sneller van. Dit zul je ook wel merken, de films zullen soepeler draaien. Alleen is de CPU een beetje verouderd. Als je de bestelling kunt annuleren zou ik dit wel doen.

Overigens is er geen enkele zekerheid dat verhogen van geheugen ervoor zorgt dat HD en blueray goed afgespeeld kunnen worden.

Heeft (veel) met de geïnstalleerde grafische kaart te maken en de kracht van de processor in je pc.

Samenvattend: Hopelijk helpt geheugenuitbreiding, maar het kan zomaar zijn dat er andere bottlenecks in je systeemopbouw zijn die schokvrij afspelen van dergelijke 'zware' films in de weg zitten.

Nee, je PC wordt er zeker sneller van. Dit zul je ook wel merken, de films zullen soepeler draaien. Alleen is de CPU een beetje verouderd. Als je de bestelling kunt annuleren zou ik dit wel doen.

Wat kost het ongeveer om een CPU/processor te vervangen dan?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan