Geheugenprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannic

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2004
Ik heb bij m'n nichtje in een (Compaq) PII 450 met XP pro, voorzien van een onboard 8MB Videokaart, een 3DFX Voodoo 2000 16MB kaart gezet.

Nu krijg ze als ze meerdere programma's gebruikt de melding dat er onvoldoende virtueel geheugen is. In de pc zit 192 MB SDram en Windows beheert het virtuele geheugen automatisch.

Is dit op te lossen?

windows xp op een p2 dat moet je ook niet doen.
zet er eens win98 op.
doet hij het vast beter

Boh, het is wel te doen op een PII, maar het geheugen is zeer krap, en ik zou het virtuele geheugen niet in handen geven van Windows, maar zelf instellen. En dus zeker een geheugen latje bij plaatsen.

Ga via Start--> Configuratiescherm--> Prestaties en onderhoud--> Systeem--> tabblad Geavanceerd.
Klik op de knop "instellingen" binnen het kader "prestaties". Vervolgens klikt u weer op een tabblad "geavanceerd" en onderaan ziet u staan "virtueel geheugen". Klik vervolgens op de knop "wijzigen". In het dialoogvenster dat nu verschijnt selecteert u de harde schijf waarop zich het wisselbestand bevindt. Selecteer de optie "aangepaste grootte" en wijzige de bestandsgrootte in 2,5 maal de beschikbare hoeveelheid RAM-geheugen dat u heeft.Vul bij begin grootte en maximale grootte dezelfde waarde in. Klik vervolgens op de knop "instellen". Sluit alle vensters door op O.K. te klikken en herstart de computer.

Heeft u méér dan 1 partitie of harde schijf dan kunt u ervoor kiezen het wisselbestand in te stellen op een andere partitie of andere schijf dan die waarop het besturingssysteem is geïnstalleerd. Dit komt de prestaties óók ten goede. Verder is het ontzettend belangrijk voldoende conventioneel RAM-geheugen te hebben. Dit geheugen is namelijk véél sneller dan het virtueel geheugen.De volgende hoeveelheid Ram-geheugen raad ik minimaal aan:
-Windows 95 64 MB
-Windows 98 en ME 128 MB
-Windows 2000 en XP 256 MB

Is de schijf niet te vol geraakt?
Een beetje extra ram kan geen kwaad inderdaad. Wat wel prestatieverhogend werkt is het uitschakelen van alle tierelantijntjes. Dit kan je in de computereigenschappen doen onder geavanceerd>prestaties>visuele effecten en die op beste prestaties zetten.

thx

Ik ga het proberen. Ik laat het nog weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan