geheugenprobleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robato28

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2009
Ik heb een tijdje geleden wat geheugen bijgeplaatst en tegelijkertijd het programma SiSoftware Sandra. Ik heb 1 gig bijgeplaatst waardoor het totaal nu komt op 3 gig.
Nu krijg ik in 'Sandra' de waarschuwing : Large Memory sizes should be made of Registered/Buffered memory. En de tip die ik krijg is:Large memory modules should be ECC/Parity.

Iemand enig idee wat dit betekent en wat ik eraan kan doen, of ik er iets aan moet doen. Mijn pc sprong namelijk net spontaan uit en het koste enige tijd om een weer aan te krijgen. In de veilige modus ging'ie wel meteen aan. Maar misschien heeft dit wel niets met bovenstaande geheugenverhaal te maken.

computer is nu ineens ook heel traag, bij het openen van zo'n beetje alles

SiSoft geeft die boodschap altijd bij een PC met wat meer memory. Gewoon niet op letten:)

Wat wel van belang is is dat het bijgeprikte geheugen identiek is aan het al aanwezige geheugen. Verder neem ik aan dat het dual memory (DDR) betreft en dan is het essentieel dat het in paren geplaatst is. Bovendien moeten ze in de juiste, gepaarde, geheugensleuven gestopt worden. Dus die extra 1 GB moet dan wel in de vorm van twee identieke reepjes van 512MB elk zijn. Als aan al die voorwaarden niet is voldaan zou de PC wel eens traag kunnen worden van zo'n uitbreiding.

Verwijder die extra 1Gb eens en kijk dan of de PC ineens weer sneller is. Als dat zo is is het duidelijk dat het aan die uitbreiding ligt.

Dan zou dat dus wel eens het probleem kunne zijn, dat ik 1 Gig heb bijgeplaatst en niet 2x 512. Heb het geheugen eruit gehaald en nu is de pc daadwerkelijk sneller.

Maar als ik het goed begrijp werkt het van oorsprong aanwezige geheugen wel goed omdat dit gaat om twee (dus een paar) strookjes van 1 Gig?

Klopt. Die twee identieke bankjes van 1 GB werken goed en het probleem is de toevoeging van een bankje van 1GB.
Als de PC met Windows XP 32 bit werkt dan is er weinig meer waarde te halen uit meer dan 2Gb aan memory. In mijn praktijkervaring is 2GB memory voor Windows XP optimaal. De rest is zonde van het geld.

Voor de 32bits uitgave denk ik wel. Meer dan 2 gb mem wordt pas interessant als er met de 64bits versie van Windows gewerkt wordt.

Oke, dank je wel, dan laat ik t zoals t is. Nog interesse in een gigabyte geheugen :)

Heb je niet toevallig zowel ECC als Non_ECC geheugen geplaatst?
Want daar lijkt het veel meer op.....

daar had ik zelf ook wel even aan gedacht, niet dat ik er zoveel verstand van heb, maar meer om wat SiSoft meldde. Maar hoe kom ik erachter of het al dan niet ECC is?

Tja, er staat vanalles op, maar niet de letters ECC. Nu heb ik niet op mijn geheugen in de pc gekeken, moet de kast weer open, maar daar moet het dus fysiek wel op staan?

Ja, staat op de sticker op het geheugen, geef anders even het volledige typenummer van het geheugen

Here goes:

D2D533-064284N
1GB UDIMM (4009) 1563900192
2RX8 PC2-4200U-444-12-E1 128x64

Dat in non-ECC

Welk moederbord heb je en wat zijn de andere geheugen bankjes?

Dit zegt Aida over mijn moederbord:

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 06/26/2007-690G-SB600-M2A-VM-00
Moederbordnaam Onbekend

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type AMD Hammer
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz
Effectieve kloksnelheid 200 Mhz

En dit zegt SiSoft over mijn geheugen:

Memory Module : Corsair VS1GB533D2 1GB DIMM DDR2 PC2-4300U DDR2-534 (4-4-4-12 2-15-4-2)
Memory Module : Corsair VS1GB533D2 1GB DIMM DDR2 PC2-4300U DDR2-534 (4-4-4-12 2-15-4-2)

Enig idee nu wat mijn volgende actie moet zijn?
Moet ik nu wel of niet 2 GB erin laten of kan ik er wel wat bijplaatsen?

Je kunt er wel wat bij plaatsen, maar dan moet het wel exact dezelfde specificaties hebben van wat er nu al in zit en dan twee maal 512MB. dat zou het totaal op 3GB brengen. Meer is bij een 32bits window niet zinvol.
Persoonlijk denk is dat 2GB ruim voldoende is. Ik heb in mijn PC ook 2GB zitten en daar draai ik zonder enig probleem de nieuwste flight simulator (FSX en dat is een zware geheugen gebruiker) op en dan heb ik nog muziek op de achtergrond aan staan. Als ik dan het geheugen check zie ik dat er nog steeds real mem over is.

oke, dank je wel, dan hou ik het toch maar bij mijn 2 GB. Een eventuele volgende pc moet dan maar meer geheugen hebben :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan