en zonder dat hij het door heeft dat het gewoon in Windows zelf zit dat het zo lijkt en dat ik er iets aan kan doen dat hij mijn pc niet meer vanaf zijn pc in kan. maar weet niet hoe dit moet dus zou iemand me uitleg willen geven
Als hij gebruikt maakt van Windows zelf en dus geen speciaal progje heeft geinstalleerd, dan maakt hij waarschijnlijk gebruik van 'Hulp op Afstand'.
Dat kan je uitzetten:
Rechtermuis op Deze Computer.=> TB Verbindingen van Buitenaf.
Op dit tabblad beide vinkjes weghalen => Toepassen => OK
Een andere mogelijkheid is het gebruik van de TelNet-service. Deze kan je uitschakelen via Start => uitvoeren (in Vista: zoekopdracht) => "services.msc" => OK.
Ook de NetBios-functie kan je hier uitschakelen. Deze kan ook misbruikt worden.
Let verder eens op je gedeelde bestanden.
Verder is het verstandig om in dit geval de computernaam (NetBios-naam/Host-name) te wijzigen (RechterMuis op Deze Computer => TB Computernaam) Denk dan wel aan eventuele andere instellingen als je een thuisnetwerkje hebt.
Stel een goed wachtwoord in voor de accounts op je PC en werk zomogelijk onder een account met beperkte rechten. Schakel de gast-account uit. Dit regel je allemaal in je configuratiescherm => Gebruikersaccounts.
Bekijk de regels van je Firewall en zet al het onbekende op 'Ask'.
Al het bovenstaande geeft geen garantie, maar je maakt het hem een stuk moeilijker.
Uiteraard voer je bovenstaande stappen pas uit nadat je internet-verbinding is verbroken (gewoon de kabel eruit)
Wil je je vriend 'terugpakken' dan dien je dit op zijn computer in te stellen. Of een speciaal progje te downloaden en installeren.
Volkomen legaal en ook gratis is bijvoorbeeld: LogMeIn. (even Googlen voor de URL)
Edit:
Off-Topic:
Zou je alsjeblieft gebruik willen maken van komma's en punten? Dat leest wat makkelijker en begrijpelijker