Gekleurde achtergrond

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonba

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
9
Hallo,
Ik heb een vraag, ik heb een bestand met filmtitels die bestaat uit 5 kolommen (nr, titel, acteurs/actrices, lengte film, omschrijving).
Ik heb een rapport gemaakt waarbij het zo is ingesteld dat ik keurig een overzicht krijg met 2 kolommen (via pagina-instelling) op één a4 geprint.
Wat ik nu wil weten is het volgende.
Als ik een film gezien heb, wil ik dat de achtergrond van die betreffende film een kleurtje krijgt, zodat ik meteen kan zien of ik deze film al gezien heb.
Is dit mogelijk in Access?
Dus een print waarbij verschillende films een kleurtje hebben.
Alvast bedankt.
 
Dat kan, als je een veld hebt waarin je bijhoudt of je een film hebt gezien (datumveld, selectieveld o.i.d.). Met Voorwaardelijke opmaak kun je dan een expressie maken die dat veld evalueert.
 
Ik heb een veld in de tabel toegevoegd "Gezien" ja of nee.
Daarna in het rapport voorwaardelijke opmaak toegevoegd dat indien er in de regel Ja is aangevinkt, de kleur van de achtergrond groen moet worden.
Opgeslagen, maar als ik dat het rapport opvraag zie ik dat om de andere regel een grijs veld is toegevoegd als ik dit print?
Ben ik iets vergeten soms?

Ik heb nu op het veld wat een kleurtje moet krijgen, in dit geval "nummer", de volgende expressie ingevuld.:

Opmaakregel voor nummer: Waarden controleren in de huidige record of een expressie gebruiken
Alleen cellen opmaken met:
Expressie is [Gezien]="Ja"
Dan als opmaak een kleurtje
 
Laatst bewerkt:
Een selectieveldje heeft de waarden True/False, Yes/No of -1/0. Niet "Ja" of "Nee".
 
Beste Octafish,
Het is inderdaad gelukt om een achtergrondkleurtje te geven als het vinkje aan staat, maar bij de volgende regel maakt access de achtergrond grijs, daarna weer wit en daarna weer grijs.
Ik heb toen nog een regel toegevoegd met de waarde False maar dat heeft geen invloed.
Het heeft trouwens wel invloed als ik een andere kleur selecteer dan helemaal wit, vreemd????
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je probleem niet helemaal; doet je voorwaardelijke opmaak het nu wel of niet? Of ben je in de war met de standaard opmaak van de detailsectie waarbij rijen om en om een standaardkleur krijgen?
 
Oké, ik zal proberen het uit te leggen.
De database met 5 kolommen met info, ik wil daarna een boekje maken met titels e.d. dus wil ik de database printen. Als ik helemaal niets instel, krijg ik keurig per pagina een printje maar dan enkel met 2 kolommen die ik in een rapport gemaakt heb.
De helft van het a4-tje is dan leeg, dat is dus zonde van het papier, daarom wil ik de print met 2x2 kolommen naast elkaar printen. Dat lukt ook wel, dan moet ik bij de pagina-instelling bij kolommen het aantal 2 invullen. Op die manier krijg ik de kolommen naast elkaar. Maar wat is nu het geval: Als je daarna gaat printen krijg je op de eerste rij een kolommen keurige met witte achtergrond en op de 2e rij opeens een kolom met een grijze achtergrond. Ook dit is te voorkomen door bij de pagina-instelling van de printer bij de afdruk-opties een vinkje zetten bij "alleen gegevens". Als je nu een voorbeeld print krijg je keurig een witte achtergrond bij alle rijen. Maar ..... nu wil ik dus een film die ik al gezien heb, een andere achtergrondkleur geven. Als ik dit dan via voorgaande expressie invulm doet het programma dit ook, alleen dan wordt de eerste rij weer een witte achtergrond en de tweede rij een grijze achtergrond, hier en daar staat dan ook nog een gedeelte met de ingestelde kleur bij de film die ik al gezien heb.
Eigenlijk komt het er op neer dat de grijze achtergrond weg moet zodat ik alle films met een witte achtergrond heb, alleen degene die ik al gezien heb met een kleurtje. Ik wil ook wel even een voorbeeldje mailen alleen hoe doe ik dat?
M.a.w. de voorwaardelijke opmaak doet het wel, maar dan komt het programma ook met een grijze achtergrond waar ik niet om gevraagd heb.
 
Ik snap niet helemaal waarom hij het met één kolom wel goed doet, en met twee kolommen niet. Maar een voorbeeldje maakt het vast duidelijker!
Comprimeer de db eerst, en zip 'm dan. Als er niet teveel records (en afbeeldingen) in zitten, krijg je hem wel onder de 100 kb. Lukt dat niet, dan kun je met WinRar de db opslaan in deelbestanden van 100 kb, en die kun je dan alsnog weer uploaden.
 
Hierbij een ingevuld klein bestand.
 

Bijlagen

  • Films.rar
    28,6 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
In je voorbeeld heb je de achtergrond van de Detailsectie op <Alternatieve achtergrondkleur> staan. En dan krijg je om en om een grijze en een witte (of een andere kleurencombinatie) te zien. Zet 'm op <Geen>, en je kleuren worden bepaald door je <Voorwaardelijke opmaak>.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan