Gekleurde achtergronden én paginanummering

Status
Niet open voor verdere reacties.

hiltin

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Misschien een ingewikkeld verhaal, maar ik wil een boekwerk maken met verschillende gekleurde pagina's met paginanummering. Als ik een kleur als achtergrond toevoeg, krijgen alle pagina's dezelfde kleur.
Daarom heb ik een tekstvak op elke pagina ingevoegd ter grootte van de pagina en daarin een kleur gevoegd. Helaas is dan de paginanummering weggevallen.

Hoe kan ik dit probleem oplossen? Kan ik misschien toch de achtergrond zonder tekstvlak een kleur geven?

Ik ben heel benieuwd....

Je kunt wel een tekstvak gebruiken met een achtergrondkleur, maar je zult het tekstvak dan met <Volgorde>, <Naar Achtergrond> achter de andere tekst moeten zetten. Als je het tekstvak in de voettekst of koptekst zet, heb je maar één tekstvak nodig. Voor elke groep van pagina's waarin je een andere kleur wilt, maak je dan een aparte sectie aan. In die secties koppel je de kop- of voettekst los van de vorige, zodat je in elke sectie de kleur van het tekstvak kunt veranderen. Bega niet de fout door allemaal losse tekstvakken op elke pagina te zetten, wat ik nu denk dat je gedaan hebt, want niet alleen krijg je een ongelooflijke hoeveelheid tekstvakken, het is ook bijna niet meer te beheersen, en je document wordt er enorm groot van.
Nog twee puntjes: het gaat je gruwelijk veel inkt kosten, en bij het afdrukken hou je witranden; het niet-afdrukbare gedeeltje van je document. Die marge is afhankelijk van je printer. Heb je een printer die randloos kan afdrukken, dan speelt dit uiteraard niet.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Nog een paar zaken ter verduidelijking:
Van het bestand maak ik een PDF en dat gaat naar een professionele drukkerij.

Ik had het 9gekleurde) tekstvak al naar de achtergrond, zodat de gewone tekst te lezen is, maar de voettekst (nummering) valt weg.

Wat bedoel je met "Voor elke groep van pagina's waarin je een andere kleur wilt, maak je dan een aparte sectie aan. In die secties koppel je de kop- of voettekst los van de vorige, zodat je in elke sectie de kleur van het tekstvak kunt veranderen"?

Krijg je bij deze werkwijze geen witranden?

Als je alles exporteert naar PDF, dan zul je niet zoveel last hebben van witranden; dat komt pas als je gaat afdrukken op een printer. Een pdf heeft daarbij hetzelfde probleem, omdat je nu eenmaal afhankelijk bent van de printerinstellingen.
Ik raad je aan de gekleurde vakken toch in een koptekst te zetten, en de Volgorde op Achtergrond te zetten. Op die manier valt er geen tekst achter je tekstvak. Met secties hoef je alleen te werken als je meerdere achtergrondkleuren wil werken. Aangezien je nu op elke pagina een tekstvak zet, neem ik aan dat je dat per pagina (?) wilt kunnen veranderen. In een sectie werk je met pagina's die bij elkaar horen. Zodra je met andere gegevens werkt, zoals andere tekst in een koptekst, maak je een nieuwe sectie aan. Ook als je liggende pagina's in een staand document wilt gebruiken, heb je een sectie nodig om maar een ander voorbeeld te geven.
Bij een nieuwe sectie wordt de koptekst van die sectie gekoppeld aan de vorige sectie. En in de vorige sectie heeft het tekstvak een bepaalde kleur. Verander je de kleur, dan verandert die voor het hele document; vandaar dat je de kopteksten moet loskoppelen. Daar heb je een knop voor in de werkbalk Kopteksten. Die staat dus standaard ingedrukt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan