• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gekleurde cellen optellen via formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelbroumels

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Gekleurde cellen optellen via formule
-- Formule in excelsheet werkt niet naar behoren --

Hey excel-experts,

Vorige week ben ik geholpen aan een formule die de gekleurde cellen bij elkaar op kan tellen. Echter, blijkt deze soms nog flinke miscalculaties te maken. Ik heb dit keer een handmatige telling gedaan en deze naast de uitkomst gezet van de formule.

Gek genoeg lijken de fouten consistent, iemand enig idee hoe dit kan!?

(voor de duidelijkheid, normaal zijn de gekleurde cellen gevuld met tekst: de antwoorden van de vragen. Deze heb ik echter verwijderd, net als kolom E+F aangezien dit vertrouwelijke informatie is)

Alvast bedankt!

Marcel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb enkele dingen gedaan in je bestand waardoor je het kan controleren.
Op regel 551 kun je de verschillende kleurcodes ingeven en checken of het aantal klopt.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb enkele dingen gedaan in je bestand waardoor je het kan controleren.
Op regel 551 kun je de verschillende kleurcodes ingeven en checken of het aantal klopt.

Cobbe

Ik snap niet helemaal wat je nu precies gedaan hebt?

De formulereeksten die onderaan de spreadsheet staan, dienen te tellen hoevaak de kleur (die er links van staat) voorkomt in een kolom. Dit doet hij nu ook (grotendeels) maar toch zitten er een paar consistente fouten in.

De formule is hetzelfde in alledrie de tabbladen, alledrie hebben ze ook hetzelfde probleem!

Ik vraag me af of dit komt door een fout in de formule o.i.d. Het gaat me er dus niet om, hoe ik ze handmatig sneller kan tellen, maar meer hoe de kleuren correct geteld kunnen worden.

Hoi

Met zoiets moet je ferm oppassen; kleuren kunnen op PC's verschillen.

Zo krijg ik bv. voor cel A561 en cel A569 beide keren antwoord 36 op de vraag in het "immediate window":

Code:
? activecell.Interior.ColorIndex

En dat is niet de bedoeling neem ik aan...

Ik stel vooral voor om de verschillen te traceren tot bepaalde kleinere bereiken: de ranges verkleinen en manueel zien of er nog een verschil is. Indien ja, nog verkleinen. (of omgekeerd, vertrek van een paar cellen, is het OK vergroot dan het bereik tot je een fout tegenkomt).

Wigi

Hoi

Met zoiets moet je ferm oppassen; kleuren kunnen op PC's verschillen.

Zo krijg ik bv. voor cel A561 en cel A569 beide keren antwoord 36 op de vraag in het "immediate window":

Code:

En dat is niet de bedoeling neem ik aan...

Ik stel vooral voor om de verschillen te traceren tot bepaalde kleinere bereiken: de ranges verkleinen en manueel zien of er nog een verschil is. Indien ja, nog verkleinen. (of omgekeerd, vertrek van een paar cellen, is het OK vergroot dan het bereik tot je een fout tegenkomt).

Wigi

Dat is zeker niet de bedoeling (al ben ik de enige die de berekeningen bekijk vanaf mijn vaste pc) Ik begrijp dat het dus een probleem kan zijn met de kleuren per pc, maar begrijp niet wat je nu wilt zeggen met je aanbeveling!?

maar begrijp niet wat je nu wilt zeggen met je aanbeveling!?

Als de telling over het grote bereik van meer dan 500 rijen niet klopt, dan zal je moeten zien waar het juist niet klopt. Hoe? Tel de kleuren op voor de eerste 100 rijen en kijk of dat al OK is of niet. Indien OK, de volgende 100 rijen, indien niet OK, de eerste 50 bvb. En zo verder tot je het hebt.

Wigi

Als de telling over het grote bereik van meer dan 500 rijen niet klopt, dan zal je moeten zien waar het juist niet klopt. Hoe? Tel de kleuren op voor de eerste 100 rijen en kijk of dat al OK is of niet. Indien OK, de volgende 100 rijen, indien niet OK, de eerste 50 bvb. En zo verder tot je het hebt.

Wigi

Ik snap je denk ik.. Alleen kan ik wel de rijen opdelen per 100 en natellen, maar de formule telt alleen de totalen. Dus als het niet klopt dan zie ik het ook meteen aan de totaalscore die de formule uitrekent?

(of sorry misschien snap ik gewoon niet wat je probeert te zeggen.. )

Ik zie wel de kleuren al waar hij moeite mee heeft. Ik heb geprobeert deze te wijzigen, maar dan kan het zijn dat andere kleuren weer overstuur raken. Ik heb haast het idee dat er kleuren zijn die bij elkaar in verband staan, maar ik heb daar verder totaal geen verstand van.. vandaar mijn vraag hier..

Ik heb haast het idee dat er kleuren zijn die bij elkaar in verband staan, maar ik heb daar verder totaal geen verstand van..

Selecteer een cel met een kleur.

Druk Alt-F11.
Druk Ctrl-G.

Plak:

Code:

en Enter. Zie wat je krijgt.

Selecteer dan een cel met een gelijkaardige kleur, en vraag opnieuw de index van die kleur op. Ishet effectief een ander nummer, of hetzelfde. Indien hetzelfde, dan zit je met een probleem ;)

Wigi

Dit moet altijd tot problemen leiden.
In de samenvatting tel je de kleuren 36-6-50-46 dubbel.

Als je niet de kleuren hard(via kleurcode) ingeeft krijg je dit nooit goed.

Cobbe

Waarom werk je eigenlijk met kleuren?
Is het niet gemakkelijker om de berekeningen tekstafhankelijk te maken?

Beste marcelbroumels ;)

In excel 2007 gaat dit gemakkelijk, kijk zelf maar eens naar het bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Dit moet altijd tot problemen leiden.
In de samenvatting tel je de kleuren 36-6-50-46 dubbel.

Als je niet de kleuren hard(via kleurcode) ingeeft krijg je dit nooit goed.

Cobbe

He Cobbe,

Hoe zou ik de kleuren dan om kunnen zetten naar een kleurcode!?

Beste marcelbroumels ;)

In excel 2007 gaat dit gemakkelijk, kijk zelf maar eens naar het bestandje.

He Danny,

ZIe inderdaad dat die functie er in zit bij Excel 2007, echter als ik op de filter ga staan, kies dat ik op kleur wil filteren (dan krijg ik het scherm dat je in bestandje hebt gezet), zie ik nog steeds niet de uitleg over de gevonden cellen naast: 'Gereed..' onder in het scherm.

Heb je daar iets voor ingeschakeld? Of moet je daar iets voor indrukken wil je dat kunnen zien?

He Cobbe,

Hoe zou ik de kleuren dan om kunnen zetten naar een kleurcode!?

Ik weet niet hoe je nu de cellen kleurt, maar je zou ipv een kleur gewoon een cijfer kunnen ingeven.
Dan kan je via een code de cellen kleuren volgens het ingegeven cijfer.

Dan ben je iig zeker dat je steeds dezelfde kleuren gebruikt en is het optellen ook foutloos.

Succes, Cobbe

Ik weet niet hoe je nu de cellen kleurt, maar je zou ipv een kleur gewoon een cijfer kunnen ingeven.

Dan ben je iig zeker dat je steeds dezelfde kleuren gebruikt en is het optellen ook foutloos.

Succes, Cobbe

Hier zit wat in, denk dat ik dat gewoon maar eens even probeer, ben ik hopelijk van het hele gezeik af ;) thanks..

Beste Cobbe ;)

Succes, Cobbe

Heb 14 verschillende kleuren onder elkaar gezet en volgens de code zijn het er maar 13
Is hier een verklaring voor ? :confused:
Zie bestandje.

Bijlagen

[QUOTE
Heb 14 verschillende kleuren onder elkaar gezet en volgens de code zijn het er maar 13
Is hier een verklaring voor ? :confused:
[/QUOTE]

Neen ik heb daar geen verklaring voor. Er wordt 2x dezelfde kleurcode(3) toegekend aan 2 totaal verschillende kleuren.

Zo zie je maar hoe onbetrouwbaar het is om met kleuren als basis te werken of je moet de kleuren hard ingeven via interior.colorindex.

Mvgr. Cobbe

Is het nu trouwens het beste om alle gekleurde cellen zelf een code te geven of is daar een macro voor die ik toe kan passen o.i.d.?

Ik heb in het meegestuurde bestand toch een code zitten die de kleurcodes voor elke cel invult.

Cobbe

Beste marcelbroumels ;)

He Danny,

ZIe inderdaad dat die functie er in zit bij Excel 2007, echter als ik op de filter ga staan, kies dat ik op kleur wil filteren (dan krijg ik het scherm dat je in bestandje hebt gezet), zie ik nog steeds niet de uitleg over de gevonden cellen naast: 'Gereed..' onder in het scherm.

Heb je daar iets voor ingeschakeld? Of moet je daar iets voor indrukken wil je dat kunnen zien?

Probeer het eens met mijn laatste bestandje dat ik in de vorige post toegevoegd heb.
Zet hier een filter op ga dan meer celkleuren kies een celkleur en klik op OK.
Zie je dan iets staan onderaan links.
Wat je ook zal merken is dat er wel degelijk 14 celkleuren zijn bij de filter en met de code maar 13.

PS: de code die je vroeg zit ook in dat bestandje, moet ze enkel nog aanpassen volgens jouw bereik.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan