• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gekleurde cellen tellen (help!)

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordyy10

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2010
Beste leden,

Ik heb me voor het bedrijf waar ik werkzaam ben bezig gehouden met het ontwikkelen van een rooster in Excel. Dit is me, vind ik althans, aardig gelukt voor een beginneling. Echter, hoe meer mensen horen dat je iets aan het maken bent waar hun mee moeten werken, hoe meer soorten dingen erin verwerkt moeten worden. Ondertussen zit ik al op ongeveer 17 tabbladen... Dat maakt niks uit natuurlijk, alleen nu kom ik even niet meer verder. Hieronder mijn probleem:

Ik heb het hele document beveiligd, zodat er niks qua formules overhoop gehaald kan worden. Voor het nu bijgevoegde document heb ik alle wachtwoorden op "test1" gezet. Ik ben bezig met de vakantie uren te verwerken. Handmatig lukt dit prima en werkt het ook, echter ben ik op internet tegengekomen dat excel ook kleuren kan tellen. Ik heb het zelf niet werken kunnen krijgen, maar ben wel benieuwd of julie mij hier tips voor kunnen geven. Als een roosteraar een vakantiedag inplant dan kopieert die recht in het tabblad het betreffende vakje (3 oranje vakjes onder elkaar). Die plakt die op de dag en tada, daar heb je een vakantiedag. Mijn vraag: Kan excel die vakantiedagen ook automatisch optellen en in het juiste tabblad verwerken zodat dit ook geautomatiseerd is.

Ik voeg hierbij het rooster bij wat deels ingevuld is en voor de werknemers die ermee moeten werken heb ik een soort van handleiding geschreven. Deze voeg ik ook voor de zekerheid bij, voor de zekerheid.

Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb kunnen voorleggen.

Alvast bedankt!

Groetjes Jordy

Ps. Ik heb wat tekst, plaatjes etc uit de document moeten verwijderen om het passend te maken, maar het belangrijkste zit erin.

Bekijk bijlage Voorbeeld rooster.xlsxBekijk bijlage Handleiding rooster.docx

Heb de code ooit eens gevonden (en dus bewaard):

Code:
Function TelAchtergrondkleur(Bereik As range, Reference As range)
* * Dim Cl As range
* * Dim ClrCount As Long
* * For Each Cl In Bereik
* * * * If Cl.Interior.ColorIndex = Reference.Interior.ColorIndex Then
* * * * ClrCount = ClrCount + 1
* * * * End If
* * Next
* * TelAchtergrondkleur = ClrCount
End Function

Heb de code ooit eens gevonden (en dus bewaard):

Code:
Function TelAchtergrondkleur(Bereik As range, Reference As range)
* * Dim Cl As range
* * Dim ClrCount As Long
* * For Each Cl In Bereik
* * * * If Cl.Interior.ColorIndex = Reference.Interior.ColorIndex Then
* * * * ClrCount = ClrCount + 1
* * * * End If
* * Next
* * TelAchtergrondkleur = ClrCount
End Function

Wat betreft programmacodes van Excel be ik echt een "noob"... Hoe kan ik dit werkend krijgen?

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

... Hoe kan ik dit werkend krijgen?

Alt F11, invoegen module, kopieer de code en plak deze in het grote witte gedeelte

Code:
Function TelAchtergrondkleur(Bereik As Range, Reference As Range)
Dim Cl As Range, ClrCount As Long
Application.Volatile
For Each Cl In Bereik
    If Cl.Interior.ColorIndex = Reference.Interior.ColorIndex Then
        ClrCount = ClrCount + 1
    End If
Next
TelAchtergrondkleur = ClrCount
End Function

Sluit de visual basic editor weer af

Nu zet je in jouw sheet ergens waar jij wilt optellen in een cel:
=TelAchtergrondkleur(E15:G17;H4)
Het stukje E15:G17 is het bereik waarin je wilt tellen pas dit dus naargelang aan en H4 is de referentiecel, dit is dus een cel met dezelfde kleur als degene die je wilt optellen, een soort legenda dus

Alt F11, invoegen module, kopieer de code en plak deze in het grote witte gedeelte

Code:
Function TelAchtergrondkleur(Bereik As Range, Reference As Range)
Dim Cl As Range, ClrCount As Long
Application.Volatile
For Each Cl In Bereik
    If Cl.Interior.ColorIndex = Reference.Interior.ColorIndex Then
        ClrCount = ClrCount + 1
    End If
Next
TelAchtergrondkleur = ClrCount
End Function

Sluit de visual basic editor weer af

Nu zet je in jouw sheet ergens waar jij wilt optellen in een cel:
=TelAchtergrondkleur(E15:G17;H4)
Het stukje E15:G17 is het bereik waarin je wilt tellen pas dit dus naargelang aan en H4 is de referentiecel, dit is dus een cel met dezelfde kleur als degene die je wilt optellen, een soort legenda dus

Hoi, bedankt voor je reactie!

Ik heb het stappenplan gevolgd alleen krijg ik in de cel waar ik de formule wil toepassente zien #naam?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan