• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gekleurde cellen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kimika81

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2012
Berichten
6
Hallo allemaal, om te beginnen zal ik me even voorstellen, want ik ben (nog) niet echt actief hier.

Ik ben Arjan, 33 en woon in Deventer en ben chauffeur. Zo. Meer dan genoeg info vind ik zo, op naar mijn 'probleem':

Voor mijn werkgever moet ik mijn gewerkte uren declareren middels een urenverantwoordingsstaat (UVS). In bijlage 1 (jpeg scan) heb ik een voorbeeld bijgevoegd zoals die met de pen ingevuld dient te worden. Dit formulier heb ik in excel 'nagemaakt', om via excel de gewerkte uren na te rekenen.

Ik heb dit formulier een jaar of 8 geleden ook gehad, maar heb die een aantal jaar niet nodig gehad en ben een blanco UVS verloren dankzij een HD-crash. En bovendien dacht ik te weten wie dat formulier destijds voor mij gemaakt had, maar die persoon vond van niet. :D :p Vandaar dat ik nu hier terecht kom.

In bijlage 2 (excel bestand) heb ik de 'nagemaakte' UVS bijgevoegd en daarin gaat het om het volgende:

In het gebied H2 t/m CY9 (de kleine rechthoekjes) wil ik middels een blauwe kleur aangeven wat ik wanneer gedaan heb (in het voorbeeld heb ik het de getallen in kolom DB zelf ingevuld, zonder formule ;) .) Excel mag dan voor mij optellen hoeveel cellen gekleurd zijn, dit delen door vier (elke cel is 15 minuten) en dan de uitkomst in uren geven in DB2 t/m DB9. (in dit geval voor de maandag, als alle formules kloppen, kan ik de opmaak + formules kopiëren voor dinsdag t/m zondag).

Dan tot slot wil ik nog dat in gebied onder B34 de diverse totalen kloppend worden gemaakt, maar dat lukt me (denk ik) zelf wel met autosom, =som, etc.


Dan nog wat ik zelf geprobeerd heb en hoe het met de vorige UVS ging.

Mijn vorige UVS maakte (denk ik) gebruik van keuzevakken. Ik kon voor elke cel in H2 t/m CY9 (in de nieuwe UVS) middels een scroll down pijltje kiezen of ik de cel blauw of wit wilde hebben. Aan het einde van de rit telde excel alles zelf op en het klopte allemaal.


Dit heb ik met de nieuwe UVS ook geprobeerd, maar ik kwam er niet uit. Ik kreeg wel een scroll down pijltje, waarmee ik de cel blauw kon maken, maar ik kreeg de blauwe cellen niet opgeteld in kolom DB.


Wat ik ook nog heb geprobeerd is de tip van deze site: http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/software/excel-mogelijk-som-functie-gebruiken.156530 (en dan de tip van iHave)

Wat hij/zij daar beschrijft, lukt mij ook. Ik kan, nadat ik gedaan heb wat daar staat, precies tellen hoeveel cellen in A1:A10;E9 blauw zijn, maar dit krijg ik niet op zo'n manier verwerkt, dat het in mijn UVS werkt.



Dank voor het lezen, is er iemand die me verder kan helpen? :p :thumb:
 

Bijlagen

  • UVS Blanco helpmij.nl.xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 46
  • UVS 21 001.jpg
    UVS 21 001.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 92
Als je in de cel nu de letter 'b' (zet van blauw) dan kun je de aantallen 'b's op tellen.
Vervolgens kun je de letter 'b' en de achtergrond via voorwaardelijke opmaak blauw maken.
Is dat wat je wilt?
 
Het maakt me op zich niet zoveel uit hoe de blauwe streep er komt, als hij er maar komt.

Deze methode klinkt me vrij lastig en omslachtig, maar misschien als het in een voorbeeld verwerkt wordt, dat het dan een stuk logischer klinkt. Want hoe werkt voorwaardelijke opmaak? Dat stukje excel krijg ik morgen op school;)
 
whoeps, ik krijg het idee dat mijn grapje niet over kwam, sorry. Ik zit helemaal niet meer op school, want ik ben chauffeur :)

En wat ik bedoel met: het klinkt me vrij lastig en omslachtig, betekend niet dat ik dat ten stellige vind en dat het een keihard feit is dat het zo is.

Het is nieuw voor mij, dus misschien als ik even mee kan stoeien, dat het wel helemaal ideaal blijkt te zijn.


Want nu met pen strepen, dat vind ik wel onhandig.
 
Met een pen op het beeldscherm kleuren is inderdaad niet handig.
Bekijk dit voorbeeld bestandje eens
Zet een 'b' in een willekeurige cel (H2:CY9)
En zie wat er gebeurt.
Voor een uitgebreide uitleg kun je naar een digitale school gaan : www.gratiscursus.be
 

Bijlagen

  • UVS Blanco helpmij.nl_2.xlsx
    18,1 KB · Weergaven: 78
Vooralsnog werkt het! Ik hou even een slag om de arm, maar dat heeft niks met jou te maken, maar dat ligt aan mijzelf.

Rest mij de vraag: Hoe heb je dit nou gedaan dan? H2:CY9 middels een als/dan constructie?

Zo ja, dan heb ik, achteraf gezien, veel te ver en moeilijk nagedacht :(


Tot zover bedankt!
 
Geen als/dan constructie maar voorwaardelijke opmaak.
Omdat ik liever lui dan moe ben HIER een uitleg van hoe en wat.
 
Ga ik straks even doorlezen.

Wat ik nu nog zelf wil gaan proberen is dat er in kolom DB alleen waarden komen te staan als er in de voorgaande cellen blauwe cellen zijn. Dus ik wil van al die 0.00'etjes af.

als ik er niet uit kom, meld ik me weer ;)
 
Ik vind hem mooi genoeg zoals ik hem nu heb.

Dank voor de hulp, de status ga ik op OPGELOST! zetten :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan