• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gekoppelde draaitabellen in Excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Als je in Excel 2003 twee of meer draaitabellen gebaseerd op dezelfde lijst in één bestand maakte kreeg je de keuze of je de nieuwe draaitabel wou baseren op de gegevenslijst, of op een andere draaitabel.
Voordeel van het laatste was geheugenwinst, en het feit dat een update van de ene tabel automatisch een update van de andere tot gevolg had.
Nadeel: als je de ene draaitabel groepeerde, bvb. op datums, werd dat automatisch in de andere ook gedaan.
In Excel 2007 zijn de draaitabellen in één bestand blijkbaar allemaal automatisch gekoppeld.
Maar nu wil ik er één waarvan de datums gegroepeerd zijn, en een andere waarbij dit niét het geval is, m.a.w. ik wil ze ontkoppelen. Iemand een idee of, en hoe dit kan?
 
Ik heb nog verdere testen gedaan, het wordt er niet beter op!
Stel je hebt 2 draaitabellen met datums (dd-mm-jj)
Als je de ene groepeert op datum, maand, kwartaal en jaar gebeurt dat ook automatisch in de andere.
Je kunt die nieuwe velden dan wel verwijderen waar ze niet gewenst zijn.
Maar de opmaak van de datum kan je dan niet meer wijzigen: die wordt dan bvb. 1-jan.
Zelfs na het verwijderen van de gegroepeerde draaitabellen blijft dit probleem bestaan.
In de veldlijst blijven bovendien de nieuw gemaakte maar nergens meer gebruikte velden maand, kwartaal en jaar staan!
Enige dat helpt is de oorspronkelijke gegevens een andere naam geven en de draaitabellen herbeginnen of de bron ervan aanpassen :evil:
Uiteraard kan je ook in de gegevenstabel maand en jaar gemakkelijk berekenen (kwartaal is al moeilijker) maar het is toch een irriterend probleem!

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • voorbeeldDT.xlsx
    20,3 KB · Weergaven: 54
Ik heb het voor je opgelost, zie de bijlage.

Wat ik heb gedaan:
- De lokatie van blad sheet3 stond op Armenie, terwijl sheet2 op Nederland stond. Door deze op ook op Nederland te zetten, veranderde al iets, maar nog niet voldoende. Toen kolom A op sheet2 eerst op Standaard gezet en vervolgens weer op Datum en de draaitabel weer vernieuwd. Toen zag je de datum weer in een normale vorm.
- Sheet4 werd hiermee verprutst, door de koppeling inderdaad. Deze koppeling kun je opheffen, door een ander bereik te selecteren als bron (Heb kolom A:B geselecteerd) en de draaitabel vernieuwd. Daarna nogmaals wizard draaitabel uitgevoerd en de bron weer op "database" gezet. Hiermee zijn er nu 2 draaitabellen onafhankelijk van elkaar gekoppeld aan "database". Als je de ene vernieuwd, wordt de ander nu niet vernieuwd. Dit, en het feit dat het bestand nu groter wordt, zijn de enige nadelen hier van.
- Overigens wordt een draaitabel alleen 'gekoppeld' aan een ander, als je een kopie daarvan hebt gemaakt.
 

Bijlagen

  • voorbeeldDT.xlsx
    21,8 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Ik heb het voor je opgelost, zie de bijlage.

Wat ik heb gedaan:
- De lokatie van blad sheet3 stond op Armenie, terwijl sheet2 op Nederland stond. Door deze op ook op Nederland te zetten, veranderde al iets, maar nog niet voldoende. Toen kolom A op sheet2 eerst op Standaard gezet en vervolgens weer op Datum en de draaitabel weer vernieuwd. Toen zag je de datum weer in een normale vorm.
- Sheet4 werd hiermee verprutst, door de koppeling inderdaad. Deze koppeling kun je opheffen, door een ander bereik te selecteren als bron (Heb kolom A:B geselecteerd) en de draaitabel vernieuwd. Daarna nogmaals wizard draaitabel uitgevoerd en de bron weer op "database" gezet. Hiermee zijn er nu 2 draaitabellen onafhankelijk van elkaar gekoppeld aan "database". Als je de ene vernieuwd, wordt de ander nu niet vernieuwd. Dit, en het feit dat het bestand nu groter wordt, zijn de enige nadelen hier van.
- Overigens wordt een draaitabel alleen 'gekoppeld' aan een ander, als je een kopie daarvan hebt gemaakt.

Geïnspireerd door deze suggestie heb ik nu het volgende gedaan:
Heb mijn gegevenstabel gewoon 2 namen gegeven. Voor de ene draaitabel gebruik ik de ene naam, en voor de tweede (gegroepeerde) de andere naam.
Dit werkt :)
Maar de datumopmaak van de gegroepeerde dt kan ik niet wijzigen.
Maar dat de draaitabellen alleen gekoppeld zijn als er een kopie werd gemaakt is denk ik niet correct. Ik heb die koppeling geconstateerd met draaitabellen die telkens vanaf 0 werden gemaakt.

Bedankt!
 

Bijlagen

  • voorbeeldDT.xlsx
    20,3 KB · Weergaven: 39
Je geeft weer hetzelfde bestand mee in de bijlage. Hierin zijn de 2 draaitabellen nog gekoppeld aan elkaar.
 
Je geeft weer hetzelfde bestand mee in de bijlage. Hierin zijn de 2 draaitabellen nog gekoppeld aan elkaar.

Sorry, te vlug geweest . Ben aan het inpakken voor een sledevakantie met mijn huskies :)
Nieuwe bijlage
 

Bijlagen

  • vbDraaitabel.xlsx
    16,1 KB · Weergaven: 48
Nog enkele testen gedaan. Kan het vorige (gebied 2 namen geven) niet meer reproduceren.
De draaitabellen blijven gekoppeld.
Heb nu verder gezocht in de Help.
Je kunt het oplossen door de Pivot Table and Pivot Chart Wizard van Excel 2003 te gebruiken. Deze staat niet standaard in het lint, je de opdracht wel toevoegen aan de werkbalk snelle toegang.
Je kunt hem ook oproepen via ALT D P.
Hier kan je dan zoals vroeger opteren voor het baseren van de nieuwe draaitabel op een bestaande (met als gevolg dat ze gekoppeld zijn wat niet altijd gewenst is), of op de oorspronkelijke gegevenstabel, zodat ze niet gekoppeld zijn.
Ook de optie om een draaitabel te baseren op "multiple consolidation ranges" (optie die ik ook nog niet gevonden had in 2007) is hier beschikbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan