gekozen laptop geschikt voor dit gebruik?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tycajoy

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2004
Hallo,

ik ben op zoek naar een laptop en heb me er al een aardig eind in verdiept. Voordat ik tot aanschaf overga zou ik het fijn vinden om toch nog even een check te doen bij mensen die er meer van weten dan ik zelf.

Onderstaande laptop lijkt mij een goede combinatie van verschillende specs. Ik twijfel alleen over de processor, geen idee of dit 'snel' genoeg is, welke problemen er eventueel aan kleven.
Ik kom op dit forum tegen dat Celeron minder geschikt is voor fotobewerking, maar is dat ook het geval voor 'eenvoudig' bewerken?

Wat wil ik doen met de laptop:
- (draadloos) internetten (zonder voortdurend 'in de wacht' te zitten)
- emailen
- foto's uploaden
- foto's bewerken
- tekstverwerken en excel
- (gegevens)cd's en dvd's branden en lezen

Dit alles hoofdzakelijk thuis, dus stroom bij de hand. Incidenteel zal hij ook wel meegaan 'op locatie', maar dat zal niet vaak zijn.

Kunnen jullie me misschien vertellen of ik daarvoor een geschikt aparaat heb uitgezocht?

Gr's Tycajoy

19760 Acer Laptop Aspire 9503EWSMI Celeron M 370, 1,5GHz, 1MB, 512MB DDR2, 17" WXGA, 1440 X 990, 60 GB

€ 832,00
€ 699,16 ex BTW Productnummer: 19760
Garantie: 12
Partnummer: LX.A6405.011
Levertijdindicatie:

ProductomschrijvingSpecificaties en EigenschappenPrijswekker
Processor Celeron M 370, 1,5GHz, 1MB
Chipset Intel 915PM*
Geheugen 512MB DDR2
Schermgrootte 17" WXGA, 1440 x 990
Video 128 MB
Harde schijf 60 GB
Diskettestation 5-in-1 card reader
Infrarood 1x FIR
Modem 56 Kbps
LAN 10/100/1000 Mbps
Wireless lan IEEE 802.11b/g
CD / DVD *CD-RW/DVD+-RW+DL
USB 5 x USB 2.0
FireWire 1 x IEEE 1394
Audio Audio syteem met ingebouwde speakers
Toetsenbordindeling Standaard 84-/85-/88-key keyboard
Software Microsoft Windows XP Home Edition SP2
Afmetingen 402 x 286 x 41 mm
Bluetooth Ja

Wat jij wilt zal allemaal prima gaan werken op die laptop.
Ook de processor is snel zat, de M-technology werkt op een lagere kloksnelheid in vergelijking met een 'gewone' celeron/PIV maar levert wel betere prestaties.
p.s. De Celeron M heeft geen speedstep, wat inhoud dat de accu wat minder lang meegaat (dat was geen probleem) maar ook de warmte ontwikkeling is wat hoger, wat inhoud dat de koeling wat vaker zal draaien.

Dank je wel voor je reactie!

Ik dacht dat juist de AMD processors in laptops een flinke warmteonwikkeling hadden, en dat dat bij (alles van) Intel wel mee viel. Maar goed, zolang ik er geen brandblaren van op de bovenbenen krijg vind ik het best ;)

Gr's Tycajoy

Speedstep (Intel) en Powernow(AMD) zijn technieken waarbij de processor 'langzmer' gaat draaien als je weinig processorkracht nodig hebt. Dit heeft o.a. minder warmte ontwikkeling tot gevolg, als je deze technieken weglaat (lees goedkopere processor neemt) dan worden beide varianten warmer dan hun broertjes die het wel hebben. Welke er nu daadwerkelijk warmer op je bovenbenen zal zijn......ik durf het niet te zeggen, dat ligt ook aan de rest van het ontwerp van de behuizing.

Oké, weer wat geleerd dus!

Zou je me dan nog kunnen vertellen hoe/waar in al dat soort lijstjes van specs ik terug zou moeten kunnen vinden of een processor Speedstep/Powernow heeft?

Ik kan me nl niet herinneren dat ik het ergens bij heb zien staan. Of is dat gekoppeld aan specifieke types/uitvoeringen processor?

Gr's Tycajoy

Dat is inderdaad gekoppeld aan het type processor
Voor Intel is dat de PIV mobile of Centrino (nog zuiniger en wat extra chipset features), de Celeron is een gelijkwaardige processor daaraan, maar heeft slechts de helft processor cache en dus geen SpeedStep.

Nogmaals dank, zo snap ik weer een beetje meer van een voor mij relatief nieuwe 'wereld'!

Ik ga toch voor de genoemde laptop en ga niet verder zoeken naar een soortegelijke met andere processor.
Heb al een flinke speurtocht achter de rug en weet daaruit dat de prijs meteen heel hard omhoog schiet als ik al deze specs mét een centrino-processor wil hebben.

Ga nu op zoek naar een plekje om vragen te stellen over 'hoe en wat m.b.t. modem/routers'

Gr's Tycajoy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan