• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gekozen nummer mag niet terugkomen in het volgende

Status
Niet open voor verdere reacties.

muze67

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2008
Hoi,

ik heb hier iets wat ik maar half kan afwerken
misschien dat jullie mij kunnen helpen.

ik zou graag in de 3 cellen langs elkaar dezelfde lijst willen gebruiken waaruit ik kan kiezen, maar als ik in de eerste cel een waarde heb gekozen mag deze niet meer tevoorschijn komen als ik in cel 2 een keuze ga maken en zo moet het zich opbouwen.

hier een voorbeeldje in bijlage

Bijlagen

Hoi,

dit is exact wat ik nodig heb, ik dacht dat het wat gemakkelijker zou zijn zo dat ik naar andere cellen kon kopiëren maar at is niet zo.

kun je mij mss een blad maken met 7 kolommen achter elkaar met dezelfde eigenschappen.

wat in de voorgaande kolommen aangeduid is mag niet meer terugkomen.

groetjes

Voilà!
In de formules in kolom E van Blad2 moest het bereik vergroot worden van $D$7:$F$7 naar $D$7:$J$7.

Bijlagen

In de bijlage een dynamisch alternatief met VBA.
Bij de activering van het werkblad krijgt cel B2 een validatielijst.
Als in B2 een keuze is gemaakt, krijgt cel C2 een aangepaste validatielijst zonder de waarde van Cel B2.
Het aantal afhankelijke validatiecellen is daarom beperkt tot het maximumaantal (33) elementen in de validatielijst van cel B2.
Na iedere keuze krijgt de volgende cel met een aangepaste validatelijst dezelfde achtergrondkleur als de overige cellen met de validatielijst.

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    Cells.SpecialCells(xlCellTypeAllValidation).Validation.Delete
    [B2].Validation.Add xlValidateList, , , "1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33"
    [C2].Resize(, Columns.Count - 2).Interior.ColorIndex = xlNone
    [2:2].ClearContents
End Sub

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Not Intersect(Target, [B2].Resize(, UBound(Split([B2].Validation.Formula1, ";")) + 1)) Is Nothing And Target.Cells.Count = 1 Then
    With Target.Offset(, 1)
      .Validation.Delete
      .Validation.Add xlValidateList, , , Replace(Replace(Replace("#;" & Target.Validation.Formula1, ";" & Target.Value & ";", ";"), "#;", ""), ";", ",")
      .Interior.ColorIndex = Target.Interior.ColorIndex
    End With
  End If
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan