Gele strepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sellor

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 okt 2006
Berichten
4
Wie kan mij helpen? Net bij het opstarten van de pc(die een beetje bromde) kreeg ik opeens 4 brede horizontale gele strepen op mijn scherm, en een zwart balkje bij de muis. Die niet meer verdwijnen. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
 
ik heb een keer gele strepen op mn beeldscherm gehad...toen was mn videkoaart kapot:(
 
Ben inderdaad bang dat het mijn videokaart is van net een jaar oud.:(
Mag dat eigenlijk wel zo snel, of hebben wij gewoon pech?
 
Je mag er vanuit gaan dat zoiets wel een aantal jaren meegaat. Als zoiets al na iets meer dan een jaar kapot gaat zou ik er mee terug gaan. Ze zullen wel gaan zeggen dat er een jaar garantie op zit maar je mag van een produkt wel verw88 dat het langer mee gaat.
Dit staat op de site van www.hallogelderland.nl :

Wettelijke garantie
Een apparaat dat u koopt heeft een verwachte levensduur. Volgens de wet is het zo dat u recht heeft op wettelijke garantie als u als consument niet hoeft te verwachten dat een bepaald mankement zich voordoet. M.a.w. het apparaat of een onderdeel gaat, buiten uw schuld, kapot maar zou het langer moeten doen. Het apparaat is dan ‘non-conform’ zoals de wet dat noemt in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.



De vraag is steeds: is het normaal dat zich nu bij dit apparaat dit mankement voordoet? Is dat niet ‘normaal’, en u hoefde dat dus niet te verwachten, dan hebt u allerlei wettelijke rechten tegen uw verkoper. Kort gezegd: recht op gratis reparatie, op vervanging (ander apparaat dus dat het wel goed doet), of de koopprijs terug. De verkoper is verplicht tot reparatie, tenzij reparatie onzinnig is of gewoon te duur. In dat geval kan de verkoper u een vervangend aparaat geven. Wil hij dat niet, dan zal de verkoper u de koopprijs moeten teruggeven.



De verkoper kan er voor kiezen om u meteen de koopprijs terug te geven. Zie artikel 7:21 Burgerlijk Wetboek. Nota bene: koopprijs, niet een tegoedbon dus! U kunt ook als de zaak ‘non-conform’ is, de overeenkomst meteen ontbinden en de koopprijs terugvorderen. Als u schade lijdt als gevolg dat het apparaat een mankement vertoont dat u niet behoefde te verwachten, kunt u bovendien schadevergoeding vorderen.



Dit laatste tenzij het apparaat een veiligheidsmankement heeft, denk aan een ontploffende tv, waardoor u letselschade oploopt; dan is op grond van het Burgerlijk Wetboek in beginsel niet de verkoper, maar de producent (Nederlandse importeur of Nederlandse fabrikant) aansprakelijk. In de praktijk betekent dit voor veel apparaten dat u langer garantie heeft dan de 1 of 2 jaar die u gebruikelijk van de verkoper krijgt; veelal is dit de fabrieksgarantie waarop de verkoper dan terugvalt. Als een apparaat kapot gaat voordat dat te verwachten is, moet de winkelier gratis repareren of vervangen, waarbij ook onderzoekskosten, voorrijkosten en arbeidsloon niet berekend mogen worden.



Bij vervanging van een onderdeel of het gehele apparaat is soms wel een redelijke vergoeding toegestaan. Het probleem is vaak dat het voor u als consument moeilijk te bewijzen is dat het apparaat het langer zou moeten doen. U kunt in een andere zaak een second opinion vragen, bij deskundigen navraag doen of u kunt naar de rechter stappen als u het niet eens wordt met de winkelier. U kunt ook kiezen voor het sluiten van een deal met de winkelier waarbij ieder een deel betaalt. Dit is van toepassing als u na vier jaar bijvoorbeeld een compleet nieuwe motor in uw wasmachine krijgt.



Dan heeft u daar ook voordeel van, want uw wasmachine kan dan weer langer mee. U betaalt dan een deel van de kostprijs van die motor; de andere kosten in het kader van de reparatie zijn voor rekening van de verkoper. De verkoper kan op zijn beurt de kosten die hij moet maken om uitvoering te geven aan de wettelijke rechten van de consument-koper verhalen op zijn voorschakel (groothandel, importeur, fabrikant).



Uiteindelijk komen die kosten dan op het bord waar ze thuishoren, namelijk op het bord van de fabrikant die immers dat mankementeuze apparaat op de markt heeft gebracht. Wellicht dat de fabrikant dan het geld dat met die kosten gepaard gaat, investeert om betere producten te maken. Wat betreft de onderzoekskosten: het is normaal dat een winkelier u onderzoekskosten in rekening brengt. Deze kosten moet hij u echter terugbetalen als blijkt dat het mankement onder de wettelijke garantie valt.




Je kan op hun site ff zoeken op garantie en dan de wettelijke garantie aanklikken..
 
Dank je wel voor je reactie, ik ben hier heel blij mee. En ga hier zeker wat mee doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan