• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gelijke voornaam keuze maken uit achternaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

brunobo

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2011
Hoi,

Ik heb een ledenlijst met nat. namen van de leden.
Om een wedstrijdblad te maken wordt de voornaam getypt in een cel en automatisch wordt de achternaam ingevuld in de cel ernaast dit doe ik met vert.zoeken.
Maar hoe los ik dat op met dezelfde voornamen? Kan ik dan in de cel achternaam een keuzelijstje krijgen?

Het kan wel maar het lijkt mij logischer dat je, je leden uniek maakt door een nummer of een verkorte zoeknaam.

Het kan wel dmv datavalitatie. Maar na het selecteren is de formule wel weg. Kijk maar even of je er wat mee kan.

Bijlagen

@VenA de formule snap ik maar de gegevensvalidatie snap ik niet goed. kan je hier meer uitleg over geven?

In mijn voorbeeldje heb ik twee namen gedifinieerd: "voornaam" en "achternaam". "Achternaam" was blijkbaar niet nodig.:cool:

In de gegevensvalidatie heb de volgende formule gezet:
PHP:
=VERSCHUIVING(Voornaam;VERGELIJKEN(A2;Voornaam;0);1;AANTAL.ALS(Voornaam;A2);1)

De werking van de gebruikte functies kan je via F1 opvragen:D

Ik krijg de validatie aan de praat maar heb de verkeerde namen.

=VERSCHUIVING(ledenlijst!$B:$C;VERGELIJKEN(J16;ledenlijst!$B:$B;1);1;AANTAL.ALS(ledenlijst!$B:$B;$J$16);1)

Dit staat er bij mij in. Ik krijg de 2 achternamen die na de positie van mister x komt. Maar niet de namen van mister x en y.
Dus mister X staat op positie 19 met naam beta
mister X staat op positie 37 met naam gamma

Ik verwachte dan in de kolom beta en gamma. Dit is niet het geval ik krijg 2 namen die respectievelijk op plaaats 20 en 21 staan.
Is er nog iets mis in de code?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan