Gelijke waarde uit de database tellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter kaan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kaan

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Allen,

Ik wens iedereen het allerbeste en een gezond 2015.

Uit een database haal ik gegevens uit, dat word per dag uitgefilterd.

Nu wil ik deze gegevens (06:00-14:30) tellen.

Voorbeeld:

06:00-14:30 : 2 keer
14:00-22:30 : 5 keer ezv..

Wie weet hoe ik dit zal moeten doen?

Laatst bewerkt:
Hallo Kaan,

Dit is vrij makkijk te doen met SQL

PHP:
SELECT id, tijd
FROM tabelnaam
WHERE tijd between '06:00:00' and '14:30:00'

Hi Stevan,

Het zijn helaas geen tijden maar een combinatie van tijden en tekst, om toevoegen van diensten makkelijker te maken heb ik geen tijden gebruikt, dit is een voorbeeld van een dienst (06:00-14:30).

Ik gebruik al een tijdje Microsoft Excel en daarin kan ik dit heel makkelijk doen, bekijk even de bijgevoegde foto als voorbeeld!
Ik zal graag in een blik willen zien hoeveel ik er van de gelijke diensten per dag heb, maar hoe doe je dat?

Ik ben al 3 dagen aan het op googelen en zoeken naar mogelijke opties en kom er achter dat het inderdaad zoals jij het ook zegt dat het via mysql wel mogelijk is maar het kan ook met array heb ik gezien.

Ik hoop dat er iemand is die wel hier ervaring mee heeft en mij kan helpen!

Bijlagen

• rooster.png
    rooster.png
    25,2 KB · Weergaven: 27
Hallo Kaan,

Het voorbeeld maakt het al iets duidelijker voor mij.
Want als ik het goed begrijp wil je dus weten hoe vaak een tijd "22:00" voor komt (dit zou net zo goed een woord kunnen zijn).
Het geen wat ik nog niet snap is of je nu wel of niet gebruik kunt maken van SQL?

Dit kun je namelijk doen met "LIKE"
PHP:
SELECT * FROM tabel
WHERE tijden LIKE '%22:00%';
Linkje

Heb je de data in een array staan in plaats van in een database (wat mij nog niet duidelijk is)
Dan kan ik jou natuurlijk ook helpen maar moet ik wel weten hoe jou array opgebouwd is

Laatst bewerkt:
H Stevan,

Ik maak wel gebruik van een database.
Om mijn probleem nog duidelijke te kunnen heb ik even een voorbeeld gemaakt van hoe ik ongeveer de gegevens uit de database lees.

PHP:
	$result = $db->sql_query("SELECT maandag,dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag,zondag,maandagcom,dinsdagcom,woensdagcom,donderdagcom,vrijdagcom,zaterdagcom,zondagcom FROM ".$prefix."_rooster WHERE rooster_id='".$id."' ");
	while (list($maandag, $dinsdag, $woensdag, $donderdag, $vrijdag, $zaterdag, $zondag,$maandagcom,$dinsdagcom,$woensdagcom,$donderdagcom,$vrijdagcom,$zaterdagcom,$zondagcom)= $db->sql_fetchrow($result)) {

$maan = "$maandag $maandagcom";
     $dins = "$dinsdag $dinsdagcom";
     $woens = "$woensdag $woensdagcom";
     $donder = "$donderdag $donderdagcom";
     $vrij = "$vrijdag $vrijdagcom";
     $zater = "$zaterdag $zaterdagcom";
     $zon = "$zondag $zondagcom";

}
	     $cont .= "<table width=\"100%\" border=\"0\" cellpadding=\"3\" cellspacing=\"1\">"
		 ."<tr><td align=\"center\" class=\"tablest\">".$username." ".$privat."</td><td align=\"center\" class=\"tablest\">".$maan."</td>"
	    ."<td align=\"center\" class=\"tablest\">".$dins."</td><td align=\"center\" class=\"tablest\">".$woens."</td>"
	    ."<td align=\"center\" class=\"tablest\">".$donder."</td><td align=\"center\" class=\"tablest\">".$vrij."</td>"
	    ."<td align=\"center\" bgcolor=\"#F3EEEE\" class=\"tablewekend\">".$zater."</td><td align=\"center\" bgcolor=\"#F3EEEE\" class=\"tablewekend\">".$zon."</td></tr>";	
        $cont .= "</table>";

ik weet op dit moment niet zeker of het zo handig is maar in begin dacht ik dacht handig is om 2 velden te creëren voor iedere dienst.
ik maak gebruik van 2 velden, in veld 1 de originele dienst en in veld 2 eventuele aangepaste dienst.

$maan = "$maandag $maandagcom"; dit is daar een voorbeeld van.

Wat ik wil is deze 2 velden per dag samenvoegen en tellen hoe vaak een dienst voorkomt?

Hoe kan ik dit het beste doen?

Groet, Kaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan