• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gelijkschikken van twee kolommen

• Onderwerp starter Onderwerp starter MJONK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MJONK

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2008
Goedenavond allemaal,

Ik zit hier met een probleem waar ik vaak mee te maken heb.

Ik heb verschillende Kolommen met Artikelnummers, met daarachter de verkopen per dag van dit product.

Nu moeten deze kolommen "gelijk" komen te staan, dus in iedere rij twee keer hetzelfde artikelnummer, of als een artikelnummer in de andere rij niet voorkomt een lege regel.

Alvast bedankt, bijgevoegd heb ik een voorbeeldbestand. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.

Bijlagen

Hoe komt de data in de kolommen terecht ?? ik begrijp niet dat art.114 in de rij van art. 113 terecht komt . Ik vermoed dat je bij de invoer moet gaan kijken .

Beste MJONK ;)

Heb een poging geprobeerd, zie bestandje.

Eerst wat je moet doen is selecteer B2:B10 (artikelnummers) en kopiëer deze naar kolom O selecteer dan F2:F10 (2de artikelnummers) en kopiëer deze onder de andere artikelnummers in kolom O.

Selecteer kolom O ga dan naar GEGEVENS - DUPLICATEN VERWIJDEREN en OK, dit voor excel 2007.

Voor 2003 selecteer kolom O ga dan naar DATA - FILTER - UITGEBREID FILTER - vink Alleen unieke records aan en klik op OK.

Als dit gedaan is zijn er enkel nog de cijfers die eenmaal voorkomen weliswaar niet in de juiste volgorde.
Ga daarom naar START - FILTEREN EN SORTEREN - en klik op sorteren VAN LAAG NAAR HOOG. dit voor excel 2007.
Voor excel 2003 neem je het icoontje OPLOPEND SORTEREN.

Selecteer deze reeks dan en plak deze in de hulpkolom die A wordt en plak deze in A21:A30.

De formule doet dan de rest.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Goedemorgen allemaal.

Trucker10; Deze gegevens komen op deze manier in de sheet omdat ik slechts een "gedeelte" van de database tegelijk kan downloaden uit de ERP. Er zijn dan uit deze lijst soms artikelen die wel of niet verkocht zijn in de andere lijst en andersom, deze moeten dan dus aan elkaar "geplakt" worden.

@ danny;

Dit is inderdaad een werkende oplossing! ben hier al een stuk verder mee. Het probleem is echter dat wanneer ik het in het daadwerkelijke bestand uitvoer op deze manier excel grote problemen heeft. (ik heb 20.000 rijen met dit probleem).

Is zoiets misschien ook mogelijk met een macro zodat ik geen formules in hoef te voeren? Ik ben zelf pas enkele weken bezig met VBA en ik zie de oplossing nog niet. Misschien als iemand een juist idee heeft hoe dit aan te pakken.

Alvast bedankt

Beste MJONK

Je hoeft enkel 1 rij formules in te vullen, de rest is slepen naar beneden.

En 20000 rijen slepen duurt nu ook geen eeuwigheid hé ?

Groetjes Danny. :thumb:

Slepen of formules door VBA laten zetten zal exact dezelfde performantieproblemen opleveren.

Je kan na het slepen evt. de formules kopiëren en plakken als Waarden.

MJONK, Als je de mogelijkheid hebt om de data per dag uit ERP te krijgen, kan je alles onder elkaar zetten in één grote tabel met dus artikelnummer, dag en aantal. Via een draaitabel zou je dan heel eenvoudig deze data kunnen 'samenvoegen'.

Groet, Leo

oké bedankt allemaal. Inderdaad is het slepen best te doen. Mijn probleem was idd met de performance van de sheet maar dan moet ik het daarna maar plakken als waarden.

Met de draaitabel moet ik dan maar wat gaan uitproberen, ben daar nog niet in thuis.

Allemaal bedankt voor de antwoorden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan