gelijkwaardige velden tonen via een keuzelijst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Abel Visscher

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Hallo,

Ik ben een leek op dit gebied, maar ik wil graag het volgende bereiken.
Ik heb een tabel(producten) met 5 kolommen teweten: PRODid, PRODnaam, PRODprijs, PRODaantal en PRODlocatie.
Nu wil ik graag het volgende doen, een formulier maken met een keuzelijst met invoervak die gekoppeld is aan de tabel producten kolom PRODnaam.
Als ik dan een item heb geselecteerd uit de lijst moeten gegevens van dit item getoond worden, met name PRODaantal en PRODlocatie. Ook als het item vaker in het kolom PRODnaam voorkomt.
Is dit mogelijk, en zoja hoe?
Verder zou ik ook graag willen voorkomen dat als er record wordt toegevoegd waarbij PRODnaam en PRODlocatie in combinatie al een keer voorkomt er een melding komt dat het product en locatie albestaan.
Bij voorbaad dank.

Abel Visscher

Als ik je vraag zo lees, dan vermoed ik dat je een aantal gegevenstypen door elkaar haalt. Ik vermoed, dat je met Produktnaam niet zozeer de naam van een produkt, of een omschrijving bedoelt, maar meer een categorie.
Je zou daarvoor een aparte tabel kunnen maken, die je koppelt aan de tabel Produkten met een één-op-veel relatie. Vervolgens kun je in het formulier filteren op basis van de categorie.
Je kunt voorkomen dat ProduktLokatie en Produktnaam dubbel worden ingevoerd door daar bijvoorbeeld een Index of een sleutel van te maken. Hiermee voorkom je op database niveau dat een combinatie dubbel wordt ingevoerd. Iets netter kun je het op het formulier doen, maar dan moet je wel e.e.a. programmeren in VBA.

Bedankt voor je reactie OctaFish,

Ik plaats bij deze een gedeelte van de database, en hoopdat het wat duidelijker wordt.
Het werkt niet zoals ik voor ogen heb.
Boven in de form zit een keuzelijst met invoervak gekoppeld aan de tabel PRODUCTEN en kolom PRODnaam.
Daaronder zou dan als ik een keuze maak uit de keuzelijst, een ovezicht moeten komen van deze keuze.
B.v. Rubberwiel 1 zou een overzicht moeten geven van 3 verschillende locaties plus aantal.
Merk op dat PRODid 1 en 5 hetzelfde zijn wat niet zou mogen.
Hierover zeg je dat dit in VBA code moet,maar daar heb ik al helemaal geen oliebollen van gegeten.
Ik hoop dat je mij wat verder kunt helpen.

Abel

Bijlagen

Ik zal er eens naar kijken! Al dan niet met smakelijke oliebol ;)

Hier een versie waarmee je kunt filteren op een waarde uit de tabel. Als je er vragen over hebt, zien we het wel!

Bijlagen

Bedankt,dit is wat ik bedoel.
Nu kom ik misschien als een zeurtje over, maar ik heb nog 2 dingetjes.
1. Kan die lege regel in de form ook weg?
2. Hoe kan ik voorkomen dat er een exact gelijke record word gemaakt waarbij PRODnaam en PRODlocatie gelijk zijn. Dus in voorbeeld PRODid 1 en 5 zou niet mogen. Het liefst zou ik een melding willen zien.
Ik wil je er niet teveel mee lastig vallen op deze oudjaarsavond, maar mijn dank is groot.
Ik wens je een prettig uiteinde en ik neem nog een oliebol.

Abel

Mijn Office heeft een beetje de geest gegeven, dus ik moet eerst mijn pc opnieuw installeren. Vandaar dat ik er nog niet naar heb gekeken...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan