Gelinkt keuzelijstje, hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zee Online

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2010
Berichten
65
Hallo iedereen,

Ik zou graag een keuzelijst op mijn website plaatsen die gelinkt is naar pagina's.
Dus stel bv. dat erin staat: home, forum, ... en men klikt op Forum dat het forum automatisch in hetzelfde kadertje/tabblad opent.
Zo wil ik dit met een aantal links doen.

Kan er mij iemand zo'n code/script bezorgen a.u.b?
Ik weet totaal niet hoe zoiets te maken, maar heb het wel dringend nodig. :(
 
Hoi Zee Online,
Bedoel je zoiets?
basis-layout-1.gif

Waarin dan telkens een andere inhoud komt te staan als je op een link in het menu klikt? Of bedoel je iets anders?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Heumm, neen, dit bedoel ik niet.
Maar daar ben ik eigenlijk ook al iets mee wat jij bedoelt.
Daar ben ik ook naar opzoek. :p

Dus dat de kop, menu en de onderkant hetzelfde blijven, maar dat de inhoud telkens veranderd.
Hoe maak ik zoiets? Ik heb een website met een domeinnaam bij provider Telenet.
Kan je me daarmee helpen?

Mijn 2de vraag is dus eigenlijk van een keuzelijst.
Een keuze lijst <option>Test</option> zoiets bedoel ik.
Nu is de bedoeling dat men in dat keuzelijst bv. op test klikt dat de testpagina van mn website laad.
Wordt bv. ook vaak gebruikt bij websites die in meerdere talen beschikbaar zijn.
Door te klikken op de taal in die keuzelijst wordt een pagina die aan de keuze gelinkt is geladen.

Kan iemand mij met deze 2 vragen helpen a.u.b?
 
Daar ben ik ook naar opzoek. :p
Dus dat de kop, menu en de onderkant hetzelfde blijven, maar dat de inhoud telkens veranderd. Hoe maak ik zoiets?
Daar heb ik ook een antwoord op. :p
=================
Mijn 2de vraag is dus eigenlijk van een keuzelijst.
Een keuze lijst <option>Test</option> zoiets bedoel ik.
Aha, dan zou ik hier eens in de handleidinghtml.nl kijken:
Succes!
CSShunter
 
-1. Onze provider Telenet ondersteunt geen php.
Is er nog een andere manier hoe ik dat kan klaarspelen?

-2. Wat het keuzelijstje betreft; dit lijkt goed te werken.
Ik heb inmiddels het keuzelijstje gemaakt, en binnenkort ga ik het gebruiken op de website. Alvast bedankt voor het oplossen van vraag 2.
 
-1. Onze provider Telenet ondersteunt geen php.
Is er nog een andere manier hoe ik dat kan klaarspelen?
Ai! :(
Maar het kan ook op een andere manier: met SHTML, dat is ook een manier van "SSI" ("Server Side Inclusion") waarbij pagina's op de server in elkaar geplakt worden.
Meestal wordt dat wel ondersteund (misschien moet het wel door de provider aangezet worden op de server).
En als Telenet dat ook niet ondersteunt, dan zou ik gaan uitkijken naar een andere provider. Voor een paar €-tientjes per jaar heb je al webruimte inclusief gebruik van php.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
___________
PS: De "foto van de maand" is in principe erg mooi, maar is 3144*2303px in afmeting. Dat is prachtig voor printwerk, maar voor schermgebruik is dat veel te groot. Op vol formaat kan je 'm niet zien (alleen met scrollen), en als de browser 'm gaat verkleinen holt de kwaliteit achteruit. Wat ik zou doen: de foto met een tekenprogramma verkleinen tot 1000*733px, dan kan de kwaliteit behouden blijven. Extra voordeel: dan wordt meteen de bestandsgrootte kleiner (was: 1,3MB; wordt: 530kB).
En dat scheelt behoorlijk in de snelheid van de pagina. :)
 
Ik heb me laten wijsmaken dat er voor zo'n menu ook gewerkt kan worden met frames.
Dus dat ik de frame's in de pagina's zet, en dus maar 1 keer hoef aan te passen.

Hoe ga ik daarvoor te werk?
Mijn kennis html is nogal zeer beperkt. :eek:
 
Hoei! Niets laten wijsmaken! ;)
Frames zouden wel kunnen, maar die stammen uit de oertijd van het webmaken, toen er nog geen alternatieven waren. Zie dit artikel uit 1996 (!): www.useit.com/alertbox/9612.html.
Er zijn twee vormen van frames-gebruik:
  1. De hele site inbakken in een zg. "frameset". Dat is de ergste soort. Hiermee kan een bezoeker niet zien op welke pagina hij/zij zit (in de adresbalk van de browser staat altijd alleen: "http://www.dedomeinnaam.nl/"), en hij/zij kan ook niet makkelijk het webadres van een pagina aan iemand anders doorgeven (bv. "Kijk even op de pagina 'www.dedomeinnaam.nl/contact.htm' voor de plattegrond"). Er zijn ook nare consequenties voor de toegankelijkheid van de site, en er kunnen stevige problemen zijn als je via een zoekmachine als Google op een pagina terechtkomt.
  2. Op pagina's gebruik maken van zg. "iframes". Dit zijn inwendige frames om bv. een menu te laten zien. In feite zijn het doorkijkjes naar een heel andere webpagina, en staat het menu dan niet echt op de pagina zelf. Ook deze vorm wordt ten zeerste afgeraden, en is bv. voor overheidswebsites verboden.
Kortom: niet aan beginnen, die frames! Zonde van je site.
=====
Ik zou toch eens kijken naar SHTML. O.a. de Nederlandse Spoorwegen, toch niet de minste, maken er gebruik van in hun reisplanner: www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml.

Een shtml-test
Download eens deze twee bestandjes:
  1. een-pagina-met-shtml.html
  2. inside.htm
Doe nu het volgende:
  • Verander in het eerste bestand de uitgang .htm in .shtml.
  • Laat het tweede bestand zoals het is.
  • Alle twee de bestanden uploaden naar je server, in dezelfde map.
Nu kijken wat er staat als je de pagina een-pagina-met-shtml.shtml op internet gaat bekijken.
Als het goed is, staat daar het regeltje in:
Dit is de tekst die in de <!--#include file="inside.htm" --> staat, en niet in de pagina!
In plaats van dat ene regeltje kan je er op dezelfde manier een heel menu in zetten, of wat je maar wilt. Je kunt er ook meer van op een pagina gebruiken. Dat komt dan allemaal automatisch op elke shtml-pagina tevoorschijn, waarin je het regeltje:
HTML:
<!--#include file="inside.htm" -->
(of een andere naam) hebt gezet.
Zo makkelijk is het! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan