Geluid doet het niet meer na pc afstoffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yottz

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
34
Hoi iedereen,

Mijn pc deed nogal sloom dus ik had mn pc uitgezet en alle stekkers eruit gehaald. Vervolgens ben ik met een stofzuiger de boel bij langs gegaan en heb ik de stekkers weer erin gedaan en hem opnieuw aangezet. Alles was in orde totdat ik wat muziek wilde gaan luisteren maar niks hoorde. Ook mijn microfoon doet het niet (op teamspeak getest). Ik gebruik Realtek en daar detecteert ie verder ook niks, zowel voor als achter als ik er iets insteek. Dus ik vraag me af wat er mis is gegaan en wat ik er aan zou kunnen doen... weet iemand een oplossing? Of zou het kunnen dat ik iets te hard heb gezogen rond de geluidskaart waardoor er het een en ander stuk is?

Thnx,

`Yottz
 
Ik denk dat je iets hebt meegezogen
Ga anders naar een expert hierin bij je in de buurt!

Hoop voor je dat het werkt!,
Thijs
 
Ik heb even de stofzuigerzak nagekeken en daar zat behalve een hoop stof niets in. Ook als ik naar mijn geluidskaart kijk dan ziet het er allemaal niet ongewoon uit. Ik had nog even wat meer gezocht en ik zou dan misschien een systeemherstel moeten doen of mijn drivers opnieuw installeren. Weet niet wat het handigst is. En tsja experts... die zitten hier toch? ;)
 
Check even of de geluidskaart nog wel helemaal in zijn slot op het moederboard staat... (computer uitschakelen, even op kaart duwen, daarna opnieuw opstarten)
 
Hallo

Hopelijk voor u heeft "ErpCity" gelijk , en is het slechts een slecht kontakt door tegen iets te duwen tijdens uw stofzuiger escapade.

Dit :

"dus ik had mn pc uitgezet en alle stekkers eruit gehaald" en "Vervolgens ben ik met een stofzuiger de boel bij langs gegaan en heb ..."


Alles stekkers eruit ----> p.c. = niet langer geaard.

Hedendaagse stofzuigers zijn "dubbelgeisoleerd" , en bezitten meestal geen aarding meer.

De airflow veroorzaakt relatief veel statische electriciteit aan de stofzuigermond.

P.c.'s en statische elektriciteit gaan niet echt samen.

Dit is een van de voornaamste redenen dat ik altijd werk met "luchtdruk" ... "compressor" , en nooit m.b.v een stofzuiger.

Nergens zie ik de vermelding , dat je de c.p.u. , of eventuele andere aanwezige ventilatoren mechanisch hebt geblokkeerd om te hoog oplopen v/h toerental , of tegen e.m.k. te voorkomen.


Peter
 
Heb je soms de stekkers uit de Pc gehaald toen de spanning nog op de Pc stond?
Ik gok op de Drivers opnieuw installeren of nog beter, laat dit een handig programma doen met gelijk een up-gedate driver zoals http://www.innovative-sol.com/drivermax/

Succes

De driver was inderdaad out-of-date, handig programma ondanks de reclames maar ik hoor nog steeds niks dus ik vrees dat het niet heeft geholpen. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Check even of de geluidskaart nog wel helemaal in zijn slot op het moederboard staat... (computer uitschakelen, even op kaart duwen, daarna opnieuw opstarten)

Aan de geluidskaart had ik eigenlijk niet gezeten, alleen even wat omheen gezogen maar niet losgehaald ofzo. Nu net wel, maar het probleem is hetzelfde.

Hallo

Hopelijk voor u heeft "ErpCity" gelijk , en is het slechts een slecht kontakt door tegen iets te duwen tijdens uw stofzuiger escapade.

Dit :

"dus ik had mn pc uitgezet en alle stekkers eruit gehaald" en "Vervolgens ben ik met een stofzuiger de boel bij langs gegaan en heb ..."


Alles stekkers eruit ----> p.c. = niet langer geaard.

Hedendaagse stofzuigers zijn "dubbelgeisoleerd" , en bezitten meestal geen aarding meer.

De airflow veroorzaakt relatief veel statische electriciteit aan de stofzuigermond.

P.c.'s en statische elektriciteit gaan niet echt samen.

Dit is een van de voornaamste redenen dat ik altijd werk met "luchtdruk" ... "compressor" , en nooit m.b.v een stofzuiger.

Nergens zie ik de vermelding , dat je de c.p.u. , of eventuele andere aanwezige ventilatoren mechanisch hebt geblokkeerd om te hoog oplopen v/h toerental , of tegen e.m.k. te voorkomen.


Peter

Daar was ik echt nooit op gekomen. Tsja dan zou het inderdaad een probleem met statische elektriciteit moeten zijn. Moet ik dan een paar dagen wachten of zal ik maar bij de reparateur langsgaan of een nieuwe kopen?

Wel nog een ding: Er was echter wel een loshangend kabeltje. Ik kon echter niet zo snel uitvinden of die hoorde los te hangen of dat die ergens aan vast zat en ik die per ongeluk heb losgezogen. Het had wat gekleurde draadjes en het volgende profiel:

- X - - -
- - - - -

als we even voorstellen dat X een dicht deel betekent en - een opening. Verder had de kabel een master-slave structuur en is het dat slave uiteinde dat loshangt, de master zit in een zwarte poort helemaal links net onder de geluidskaart. Mijn motherboard is van ASUS P5KPL-E.

Misschien is dat iets? Of anders gewoon bij de pc winkel even binnen wippen...
 
Laatst bewerkt:
dat is je geluids aansluiting van de voorkant van je pc

ik denk dat je het probleem hebt gevonden
gewoon terug vast maken als de pc uit staat en spannigs loos is en dan moet het probleem verholpen zijn

edit als deze kabel niet aangesloten is dienen er jumpers over de contacten op je modo te staan om aan te geven dat er geen kabels in zitten vooraan op je pc

de 3.5 jack s hebben een normaal gesloten contact waardoor als er geen kabel bv van een hoofdtelefoon aan verbonden is dat het geluid achteraan uit de pc moet komen

maar als de aansluitkabel of de jumpers niet aanwezig zijn is het net of er zitten vooraan stekkers in je pc waardoor je achteraan geen geluid hebt
 
Laatst bewerkt:
De afstand tussen de "master" (die wel aangesloten zit) en dat "slave" ding is zeer klein en kan nooit vooraan geplugd geweest zijn, overigens ben ik daar ook niet echt geweest. Ik had alleen de ram kaarten een beetje opgeschoond, het moederbord, de grafische kaart en de geluidskaart. Voor de rest werkt alles ook prima.

Verder als ik het geluid van mijn headset opschroef hoor ik wel een vage pieptoon, wat ik normaal ook heb bij geluid op max. Mja ik wacht wel even tot er nog wat meer reacties zijn over wat ik het beste kan doen. Ik weet dat statische elektriciteit naar verloop van tijd wel over gaat maar weet niet zeker of dat ook zo is bij computer hardware...
 
Statische elektriciteit (lading) zal na verloop van tijd wel overgaan.
De schade die het heeft veroorzaakt niet. (Die kan na verloop van tijd zich juist openbaren)
Geen handleiding van moederbord meer? Even alle (interne) bekabeling langs lopen of deze nog juist aangesloten is. (Aandrukken)
Alleen verplaatsen van de kast (laat staan stofzuigen) kan soms voldoende zijn om een kaart of plug losser te doen komen.
 
Ja maar dat is een beetje het probleem omdat ik niet echt weet waar die kabel bijhoort. Ik heb hier wel een handleiding gevonden maar ik snap er niet veel van. Moet ik dan het kabeltje in de SPDIF_OUT doen? De profielen komen namelijk niet echt overeen, en het kan eigenlijk nergens anders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pagina 34 Hoofdstuk 10 van handleiding.
Is je BIOS misschien ook gereset?
 
Dat zou kunnen ja... hoe kan ik dat oplossen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pagina 12 (hoofdstuk 2.2)
En dan 2.4.5.
Of (beter) er iemand bij halen die er verstand van heeft. :)

En NOOOIT meer schoonmaken met een stofzuiger. (Fietspomp is beter idee :))
 
High Definition Audio en Front Panel Type stonden allebei al op resp. [Enabled] en [HD Audio]. Toen maar save + exit gedaan maar het werkt nog steeds niet... zijn er misschien meer instellingen die ik moet wijzigen? Of kan ik maar beter een nieuwe geluidskaart kopen?

En ja dat ga ik zeker onthouden voor de volgende keer!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt er een appart geluidskaart in zitten?
(Dus gebruikt de onboard kaart niet?)
Zet die dan maar op Disabled in de BIOS.
Driver van losse kaart wel goed? Staat geluidskaart wel in apparaten beheer?
 
Mijn geluidskaart is inderdaad apart en staat ook in het apparaatbeheer en alles is ingeschakeld. Het zou dus moeten werken maar het doet het gewoon niet. Eigenlijk heb ik ook niks veranderd, alleen de stekkers eruit gehaald en gaan stofzuigen. Maar wat gebeurt er dan precies als ik hem op disabled zet?

Ik ga vanmiddag wel even bij de pc winkel langs denk ik.
 
Je hebt nu twee geluidskaarten (Dat wil wel eens problemen geven) de onboard kaart (op de moederbord) en de aparte.
In de BIOS kun je dus de onboard uitschakelen. (Dan staat de geluidkaart op de moederbord uit.)
Wil wel eens helpen. (Kunt hem altijd weer aanzetten) :)
 
Ja hoor, hij doet het weer!

Kennelijk was er dus een conflict en heb ik misschien door het stofzuigen de moederbordgeluidskaart "aangezet". Mja thanks man.

*Opgelost*

Oh nu opeens een ander ding: Nu kan ik mijn realtek paneel niet starten en mijn geluid bewerken, en hij staat ook niet meer bij apparaatbeheer en op het configuratiescherm. Enig idee hoe ik dat zou kunnen herstellen? En mijn microfoon werkt ook niet...

Nog maar eens een edit. Dit is echt heel vreemd, als ik het weer enable dan bestaat mijn realtek gewoon weer alleen dan hoor ik nog steeds niks. Wellicht is er iets mis met het mobo.

Nu enabled, en ik heb op het configuratiescherm maar eens mijn andere geluidsding aangekruist. Belachelijk genoeg doen nu alle geluiden het wel. Ik vermoed dus dat het ook iets met software zou kunnen zijn, maar geen idee waar ik dan instellingen moet gaan wijzigen enzo. Iemand nog ideeën waar ik zou kunnen kijken?

Overigens doet mijn microfoon het ook nog steeds niet / zeer vaag en werkt mijn realtek control panel ook niet.
 
Laatst bewerkt:
De realtek zal je onboard geluidskaart wel zijn.
Software (drivers) van ander kaart wel goed geinstalleerd?
Verder moeten voor de realtek (en microfoon aansluiting vooraan) dan wel de kabels goed aangesloten zijn.
Heeft die ander kaart geen microfoon ingang?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan