Geluid en muis haperen

• Onderwerp starter Onderwerp starter voodi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

voodi

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2008
Hallo,

Ik heb deze week een computer gebouwd voor als 2e pc, net XP erop gezet en er volgt alweer een probleem.

Wanneer de Harde schijf bezig is gaat de muis opeens erg haperen (bijvoorbeeld bij het openen van internet explorer)
en wanneer ik windows XP opstart, hapert het welkomsgeluid. En sowieso hapert het geluid als ik bezig met iets ben.

er zit in:
- MSI P965 Neo moederbord
- core 2 duo e4500 2,2 ghz
- 512 ddr2 ram
- 7500LE 512 videokaart
- ATA 120 gb 5400rpm harde schijf (aangesloten via IDE kabel)

Ik heb de videokaart drivers geinstalleerd en het geluid, en de drivers van de chipset.
Heeft iemand misschien een oplossing voor dit probleem?

Ik vermoed dat je harde schijf niet op de maximale snelheid wordt gebruikt.
2 zaken die je even moet nagaan:
1. Hangt op de IDE-kabel van je harde schijf óók je (relatief langzame) CD/DVD-ROM speler/brander? Zet CD/DVD-ROM speler/brander(s) op de 2de IDE kabel
2. Kijk na of je harde schijf momenteel in PIO modus wordt benaderd.
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc -> open IDE ATA/ATAPI-controllers sectie -> dubbelklik op Primary IDE Channel, en kijk in het tweede tabblad of daar wel staat: DMA indien beschikbaar, en direct daaronder dat DMA ook echt gebruikt wordt (daar mag dus niet PIO staan).

Indien je enige probleem probleem 2. is, haal dan betere drivers voor je IDE controller (indien beschikbaar) én kijk de BIOS instellingen voor je harde schijf na.

We horen het wel.

Tijs.

Ik had er alleen een dvd speler aanhangen bij het installeren van xp, die heb ik er toen tussen uit gehaald, ook heb ik toen de IDE kabel vervangen, waar geen 2e IDE aanzat maar gewoon recht naar elkaar toe, maar hielp niet.
De instellingen staan niet op PIO en apparaat 0 en 1 staan allebei op DMA indien beschikbaar.

Ik had er alleen een dvd speler aanhangen bij het installeren van xp, die heb ik er toen tussen uit gehaald, ook heb ik toen de IDE kabel vervangen, waar geen 2e IDE aanzat maar gewoon recht naar elkaar toe, maar hielp niet.
De instellingen staan niet op PIO en apparaat 0 en 1 staan allebei op DMA indien beschikbaar.

Dus het woord PIO wordt nergens getoond op die tabbladen van de Primary en Secondary IDE controller in Apparaatbeheer?
Let even op: Ik vraag niet alleen wat gewenst is ("DMA modus indien beschikbaar") maar ook welke modus er uiteindelijk uitgekomen is (dat vakje staat direct daaronder). Staat daar niet iets als UDMA-2, UDMA-3 etc., maar PIO, PIO-1 etc. dan wordt er niet via DMA met je harde schijf gecommuniceerd.

Mocht eruit komen dat effectief DMA gebruikt wordt, dan weet ik het verder niet, en hoop ik voor je dat andere forumlezers nog suggesties/tips voor je hebben.

Tijs.

Het haperen van de muis bij het bezig zijn van de harde schijf is inmiddels opgehouden (vraag me niet hoe:confused:???) maar nu krijg ik steeds een foutmelding bij bijvoorbeeld het installeren van dingen; Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt, inmiddels heb ik schrijfcache uitgezet maar ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan