geluid in debian

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruimeltje

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Hallo,

Ik had een mooi draaiend systeem, draaiende op debian etch 4.0. Alles werkte op mijn nieuwe computer, beeld, geluid, enz. Alleen als ik een dvd keed op mijn computer klonk het geluid heel vervormd. Toen heb ik met mijn domme hoofd 'alsaconf' gedraaid, en alles is daarmee in het honderd gelopen. Hij heeft eerst alle betreffende modules 'ge-unload', om vervolgens via auto detect een geluidskaart te gaan zoeken. Hij vond toen niet de onboard geluidskaart (die het daarvoor dus wel deed). Ik ben toen zo stom geweest om de optie 'search for ISA soundcards' aan te vinken, en daarbij ook nog eens alle mogelijkheden die in het rijtje stonden. Het gevolg was dat hij bij de eerste 'ISA-Soundcard' aangaf dat hij een geluidskaart gevonden had, en of de betreffende modules dan maar meteen 'ge-insmod' moesten worden. Ook hier heb ik ja op geantwoord, met als gevolg dat ik nu alleen nog maar op kan starten als ik mijn onboard geluidskaart uitzet. Zet ik deze aan, dan 'loopt mijn scherm vol met de mededeling (ongeveer) : soundcard bussy, module snd_opl3sa2 not loaded, om vervolgens niet verder te gaan. Weet iemand hoe ik die hele alsaconf actie weer ongedaan kan maken, en zo mijn onboard geluidskaart (C-MEDIA CM6501) weer kan gebruiken ?

Heel erg bedankt alvast,

Tom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan