Geluid kraakt bij cpu gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartinH

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 aug 2006
Ik heb het volgende probleem en hoop dat iemand er een oplossing voor weet want zelf kom ik er niet uit. Mijn computer is opeens erg traag (oa met opstarten en afsluiten) en bij afspelen van geluid kraakt het en loopt het niet vloeiend. Dit is vooral als ik onder het afspelen van muziek andere dingen doe zoals het openen van een ander venster of programma. Als ik een muziekbestand open, kraakt het de eerste paar seconden daarna loopt het wel vloeiend als ik verder maar niets doe. Het maakt niet uit welk programma ik gebruik Realplayer,Winamp,WMP of wat dan ook. Heb de driver van de geluidskaart (on board Sigma Tel Audio) al verwijderd en vernieuwd, geen effect. Ik heb geen virussen en als ik met een ander Windows opstart (heb zowel Windows Pro als Home op mijn systeem) is er niets aan de hand en gaat het afspelen wel gewoon soepel. Heb al systeemherstel geprobeerd doet ook niets.

Als er iemand nog een suggestie heeft, hoor ik die graag.

Defragmeteer eens,zou de oplossing wel eens kunnen zijn.

En maak in de kast alles eens stofvrij,vooral de Fans

Defragmeteer eens,zou de oplossing wel eens kunnen zijn.

En maak in de kast alles eens stofvrij,vooral de Fans

Dank voor je reactie, defragmenteren is niet nodig zegt Windows (doe ik ook regelmatig).Vreemd genoeg als ik scan met Windows Live zegt ie wel dat er gedefragmenteerd moet worden maar ging dat niet omdat mijn schijf te vol was. Die heb ik opgeruimd dus ik ga het zo nog eens proberen. Fans had ik idd ookal naar gekeken en de stofzuiger voor de zekerheid al gebruikt.

Zou het misschien iets met stroom te maken kunen hebben dat er teveel hardware in zit waardoor mijn systeem het niet helemaal meer trekt? Heb laatst bv. een harddiskkoeler aangesloten.

Ik weet niet wat je erallemaal in hebt zitten,kan een te klein voeding zijn.

Maar met een stofzuiger uitzuigen is niet echt bevordelijk ivm statische elektriciteit,plus dat je wat geraakt hebt,en nu niet meer goed werkt misschien

Vaak is spyware de boosdoener, evenals verouderde hardware-drivers. (chipset/ide/agp/sound)

Ik heb al op virussen gecontroleerd en drivers geupdate (voor zover mogelijk). Met de dezelfde drivers doet het geluid het ook prima als ik met mijn andere Windows opstart wat ik niet helemaal snap.

@Bandit Het probleem heeft niets met stofzuigen te maken hoor :D Stofzuigen is lang voor en na het probleem geweest en doe ik natuurlijk met de stroom eraf en alleen op plaatsten waar het kan (door de fans even los te halen) zodat het geen schade oplevert.

Ik heb al op virussen gecontroleerd en drivers geupdate (voor zover mogelijk). Met de dezelfde drivers doet het geluid het ook prima als ik met mijn andere Windows opstart wat ik niet helemaal snap.

@

Dan is et niet zo moeilijk om te concluderen dat je Windows-versie vervuilt is.

Dan is et niet zo moeilijk om te concluderen dat je Windows-versie vervuilt is.

Valt daar nog iets aan te doen dan buiten het (advies) opnieuw te installeren? Deze Windows was namelijk pre-geinstalleerd en heb ik geen cd van.

Ik heb het volgende probleem en hoop dat iemand er een oplossing voor weet want zelf kom ik er niet uit. Mijn computer is opeens erg traag (oa met opstarten en afsluiten) en bij afspelen van geluid kraakt het en loopt het niet vloeiend. Dit is vooral als ik onder het afspelen van muziek andere dingen doe zoals het openen van een ander venster of programma. Als ik een muziekbestand open, kraakt het de eerste paar seconden daarna loopt het wel vloeiend als ik verder maar niets doe. Het maakt niet uit welk programma ik gebruik Realplayer,Winamp,WMP of wat dan ook. Heb de driver van de geluidskaart (on board Sigma Tel Audio) al verwijderd en vernieuwd, geen effect. Ik heb geen virussen en als ik met een ander Windows opstart (heb zowel Windows Pro als Home op mijn systeem) is er niets aan de hand en gaat het afspelen wel gewoon soepel. Heb al systeemherstel geprobeerd doet ook niets.

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem. Heb in juli een nieuwe pc aangeschaft en zelf in elkaar gezet. In eerste instantie werkte alles goed, maar sinds een paar dagen merk ik opeens dat hij traag is geworden. Bovendien kraakt het geluid continu als er ook maar een klein beetje processor activiteit is. Ik heb de drivers en directx al opnieuw geinstalleerd, maar tevergeefs. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Specs:
Intel Core 2 E6600
P5B Deluxe. P965
Corsair 2048MB
Asus GeForce 7900 GTX 512MB DDR3
EN7900GTX/2DHT
300GB SATA II 7200RPM 16MB Diamond Max 10
NEC ND-4571 16x

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem. Heb in juli een nieuwe pc aangeschaft en zelf in elkaar gezet. In eerste instantie werkte alles goed, maar sinds een paar dagen merk ik opeens dat hij traag is geworden. Bovendien kraakt het geluid continu als er ook maar een klein beetje processor activiteit is. Ik heb de drivers en directx al opnieuw geinstalleerd, maar tevergeefs. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Specs:
Intel Core 2 E6600
P5B Deluxe. P965
Corsair 2048MB
Asus GeForce 7900 GTX 512MB DDR3
EN7900GTX/2DHT
300GB SATA II 7200RPM 16MB Diamond Max 10
NEC ND-4571 16x

Beter zelf een nieuw topic hier over openen,komt het ook boven aan te staan.

Waarschijnlijk heeft Windows de overdrachtsmodus op al je schijven van Ultra-DMA teruggezet naar PIO. Dit gebeurt automatisch als Windows op een DVD of harde-schijf 6 leesfouten tegenkomt. Je kan dit controleren bij Systeem/Hardware/Apparaatbeheer/IDE-ATA-ATAPI-controllers/Primair IDE kanaal/Geavanceerde instellingen. Bij de overdrachtsmodus hoort Ultra-DMA te staan; als daar PIO staat is het niet goed.

Op onderstaande site vind je dit uitgebreid uitgelegd. Onder "Quick Solution" staat een programma wat je kan downloaden om de overdrachtsmodus te herstellen naar ULTRA-DMA.

http://winhlp.com/WxDMA.htm

Eerst maar eens de boel schoonmaken (processorkoelblok, fans, voeding) door met wat perslucht of een zachte kwast en een stofzuiger de boel te reinigen.
Daarna wat progjes downloaden en installeren:
Ccleaner
Ewido
Adaware
Spybot S&D

(klik op de namen voor de downloadsites)

Deze uitvoeren en kijk of het heeft geholpen.

DMA:

DMA inschakelen of controleren.

DMA wordt tegenwoordig geregelt door de chipset van het moederbord. Dit is gedaan om de processor zoveel mogelijk te ontlasten zodat die weer gebruikt kan worden voor andere taken.
Windows XP heeft de eigenschap om deze ondersteuning uit te schakelen.
Dit gebeurt meestal na een nieuwe installatie. Dus mocht u toevallig wat gewijzigt hebben wat harde schijven betreft is het zaak dit te gaan controleren.

Voer de volgende stappen uit:

- Klik met de rechtermuisknop op Deze compter
- Klik in het menu dat dan opent op Eigenschappen
- Kies het tabblad Hardware
- Klik op de knop Apparaatbeheer
- Zoek in de lijst naar IDE ATA/ATAPI devices en klik op + dat ervoor staat.
- Klik op Primary IDE channel
- Klik onderin op Eigenschappen
- Klik op het tabblad Geavanceerd
- Selecteer bij Transfer mode de optie DMA if available
- Doe deze handelingen ook bij de Secondary IDE channel

Je kunt hier ook de modus aangeven. Hier gaat de voorkeur uit naar Automatisch in plaats van PIO of (ultra)DMA.
Nu is het zaak om de computer opnieuw op te starten en daarna ga jeweer terug naar het voorgaande om te controleren of alles juist staat ingesteld.

LET OP: Alle verandereingen zijn op eigen risico. Mocht u er geen vertrouwen in hebben of het niet durven, laat iemand met meer ervaring dit uitvoeren

Laatst bewerkt:
Krakend geluid.

Iets verderop lees ik dat je een nieuwe harde schijf in de computer hebt gezet.
Dit zelfde probleem heb ik ook gehad, heel lang geleden.
Het krakende geluid wordt veroorzaakt door de harde schijf.
Ik had de schijf los liggen in de computer, moest even wat over zetten.
En toen begon het ineens te kraken.
Het goed tegen massa aan houden van de harde schijf, werd het krakende geluid heel wat minder.
Wat ik precies gedaan heb toen weet ik niet meer, te lang geleden.
Misschien een andere IDE kabel, ander plaats harde schijf.
Probeer het uit. Anders de harde schijf even los koppelen als het kan.
Zeker weten dat het de harde schijf is die dit probleem veroorzaakt.

Groetjes, Peter.
Alkmaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan