geluid middels videokaart / hdmi ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Een al veel op de Helpmij aan de orde geweest item is het verbinden van een PC (laptop) naar een TV.
Ik denk dat iedere vraagsteller uit de antwoorden zijn of haar oplossing wel heeft kunnen vinden.
Zo ook ik. Mijn pc is middels de videokaart (hdmi) aangesloten op mijn TV. Dit 'bracht' echter nog geen geluid. Daarvoor moest ik vanaf de line out van mijn geluidskaart (1 jack-plugje) een kabeltje trekken naar mijn TV (home cinema) wat middels een rode en zwarte jackplug gebeurt.
Tot zover een vrij simpele en prima werkende beeld en geluidsverbinding, maaaaaaaaaaaar, mijn (ultra moderne) Samsung TV + Samsung home cinemaset kunnen natuurlijk veel méér aan dan de simpele en rechtlijnige stereo geluidsverbinding zoals die nu aanwezig is, al kan ik er prima meer leven dat ik middels de (hdmi verbinding) full HD beeld heb maar slechts stereo geluid. Leuk zou het zijn als mijn geluid nu ook nog 5.1 / 7.1 zou kunnen worden weergegeven. Mijn huidige inmiddels al 5 jaar oud zijnde pc + geluids en videokaart, kunnen dit qua aansluitingen niet aan / hebben simpelweg de juiste poortjes er niet voor.

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe pc / laptop, is mijn oog gevallen op een laptop waarin ik de hardware zelf kan uitkiezen (BTO). Ik heb de keuze tussen 2 videokaarten, de
Nvidia GTX 770M of de AMD 8970M. Na een beetje Googlen op beide kaarten kwam ik twee interessante stukje tekst v.w.b. de features tegen.

Voor de AMD kaart :

De geïntegreerde HD audio processor kan HD audio (TrueHD of DTS Master Audio) verzenden via HDMI en DiplayPort (bijvoorbeeld bij Blu-Ray video's). Daarnaast kunnen er nu ook audiosignalen tegelijk en parallel naar meerdere apparaten gestuurd worden met de nieuwe Discrete Digital Multipoint Audio (DDMA) technologie.

Voor de Nvidia kaart :

De functionaliteit van de GTX770M is identiek aan die van de GTX670MX aangezien beide zijn gebaseerd op de GK106 core. Hierdoor kan de laptop kan nu tot 4 verschillende schermen actief hebben. Verder kunnen high-resolution monitors aangesloten worden tot 3840x2160 pixels via DisplayPort 1.2 of HDMI 1.4a. HD-Audio codecs zoals Dolby TrueHD en DTS-HD kunnen via bitstream modus verstuurd worden door de HDMI poort. Echter, aangezien de meeste laptops over Optimus beschikken zal de geïntegreerde grafische chip waarschijnlijk de directe controle hebben over de display poorten waardoor de functionaliteit van de Nvidia Kepler kaarten niet gebruikt kan worden.

Tot zover de 'casus' en de van belang zijnde informatie over de nieuwe videokaarten. Concreet luidt mijn vraag:

is er een geluidskaart / videokaart 'kenner' die de hierboven staande marketingpraat van AMD en Nvidia voor mij kan vertalen naar 'simpel' Nederlands? Anders gevraagd : betekent de marketinginformatie zoals ik die hierboven van beide kaarten heb aangehaald, dat ik nu straks op mijn nieuw aan te schaffen laptop ALLEEN middels de HDMI poort op de kaart beeld én geluid naar mijn TV / homecinemaset kan versturen?
Rechtlijnig redenerend en de aangehaalde teksten zwart-wit geïnterpreteerd, zou je geneigd zijn al heel snel "Ja" te roepen, maar ik heb inmiddels geleerd dat logica en het vertalen van hardwarematige marketingsinformatie niet altijd 1 op 1 'logisch' is.

Mijn huidige videokaart, een Nvidia GTS250, heeft weliswaar naast de DVI een HDMI poort, (zie beschreven huidige situatie hierboven) maar het geluid wordt dus niet via de HDMI verbinding van mijn pc naar mijn televisie doorgelust.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf hier voornamelijk ATI kaarten liggen. Een ervan (een 4850) is aangesloten op de televisie met een HDMI-kabel en ik heb op die manier al 5 jaar geluid en beeld. Ik heb in een andere pc een 6850 zitten en die geeft ook geluid over HDMI, alleen gebruik ik dat nooit. Over nVidia kan ik je verder dus weinig vertellen;)

Zorg wel dat je een goede kabel hebt, het kan zo maar zijn, dat je een kabel hebt waar geen geluidsdraden zijn aangesloten!

Ok, dank voor je antwoord. Interessante vraag die zich dan een beetje voordoet is waarom Nvidia en Amd zich zo expliciet in de marketing uitspreken over het feit dát het geluid via de HDMI kan worden verzonden. (daarbij dus even er vanuit gaande dat dat eigenlijk heel normaal is).

Wat je opmerking betreft over het niet aangesloten zijn van de audiokabels in de HDMI. Bestaan er dan HDMI kabels zonder audio aangesloten draden? Bij mijn weten is HDMI een standaard voor beeld én geluid en kán je dus niet kiezen uit HDMI kabels met of zonder audio ondersteuning? Misschien te vegelijken met een 220 stekkerdoos die je in de winkel koopt en waarop staat dat de doos randaarde heeft en waar je vervolgens bij het doorknippen van de draad tot de conclusie komt dat er geen geel groene draad in zit..............

Laatst bewerkt:
Volgens mij maken ze vooral reclame met Dolby dit en Dolby dat. Het gaat er uiteindelijk om dat het gewoon werkt, en dat doet het ook gewoon, mits je wel alle drivers installeert.

En over HDMI heb je overigens gelijk. Ik dacht zelf eigenlijk wel een zeer goedkope kabel te hebben waar het geluid niet werkte, maar dat blijkt toch niet zo te zijn(: Meer informatie over de verschillen tussen de verschillende versies van de HDMI-standaard: http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Version_comparison

De driveropmerking, wat bedoel je daar precies mee? Heb je bij AMD kaarten dan naast een algemene driver nog losse progjes / drivers die je kan / moet installeren? Ik heb nog nooit een Radeon / AMD kaart in mijn pc's gehad en dus weet ik geen tierelier van de drivers van Radeon / AMD.
In mijn pc zit dus een GTS 250 van Nvidia en sinds mensenheugenis download en installeer je bij Nvidia een all-in driverpakketje (vaak >80 MB) en meer valt er dan helaas niet te installeren voor de videokaart dan die all-in driver.

Hetzelfde geldt voor ATI: 1 driver, maar je moet tijdens de installatie dan wel aangeven dat je of alles installeert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan