Geluid op halve snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pjerry

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2005
Beste mensen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een nieuwe computer. Deze bestaat uit de volgende onderdelen.
  • Asus K8NE de luxe (SATA, USB2, 1394, ATA-133, 7.1. audio, div. RAIDs, Lan 10/100)
  • AMD Athlon 64 3000+ (2Ghz)
  • chipset Nvidia Gforce3
  • Infinion PC3200 DDR 526 Mb 2,5-3-3-8
    (volgens computerleverancier 3-4-4-8, maar het systeem weet beter :D )
  • Creative Lab Inspire 5.1 boxen
  • Sweex WiFi 54 Mbit
  • ATi Radeon 9600 Pro 256 mb DVI met tv-out
  • Nec 3520. 16x (DVD+/-R), 48x (CD-R), dual layer
  • Matrox, 160 gb, 8 mb cache, 7200 RPM (ATA, foutje leverancier
    :evil: )
  • Windows XP Pro
Dit systeem kenmerkt zich door de grote hoeveelheid overclock omgelijkheden. Je kunt dit vrijwel "gratis" uitproberen zonder gevaar te lopen de BIOS naar de knoppen te helpen (of andere onderdelen). Ik heb dat dan ook met goed resultaat uitgeprobeerd in BIOS. Toen kwam ik plotseling een programma tegen van Nvidia (Nvidia Utility) die ik eens wilde bekijken. In dit programma konden de latencies van het geheugen ingesteld worden. De waarden zouden dan alleen voor die sessie gelden. Ik wat spelen met de waarden :rolleyes: en plost komt de mededeling dat mijn Blue Tooth USB dongle "een onbekend USB apparaat" is geworden. Ook bleek bij nader onderzoek mijn USB HDD niet meer herkend te worden. Het systeem zegt dat de controllers OK zijn. De grote schrik komt pas als ik het geluid hoor; zowel de waves als de CD's draaien op halve snelheid l...a....a...g en t...r...a...a...g. De waarden terugzetten hielp niet, evenals het opnieuw opstarten van het systeem. De boel gedeinstalleerd en opnieuw installeren helpt niets evenals BIOS in default zetten. Wel contact over gehad met mijn computerleverancier, maar die snapt er ook niets van.

Ik ben een beetje uitgeput met mogelijkheden die ik zie. Ik denk dat de IRQ er wat mee te maken heeft. De gedeelde IRQ's voor USB en audio zijn 20 t/m 22. Deze kan ik niet zelf instellen (de BIOS kent alleen IRQ's t/m 15).

<b>Kan iemand mij helpen, ik weet het echt niet meer!!</b>
Alvast bedank voor de moeite.

mvg,
Pjerry

Je hebt toch ook niet 'toevallig' even gerommeld met de instellingen van Creative Eax console?
Daarin kun je n.l. ook de snelheden aanpassen.
En als ik me niet vergis heeft mediaplayer ook nog zoiets.
Met jou kun je van alles verwachten :cool:
Mensenkinderen, een nieuw systeem en dan spelen met het BIOS :8-0:

Nee, ik heb er geen Creative Live soundcard inzitten. Alleen de boxen zijn van Creative. Het is overigens maar de helft van het probleem want de USB doet het ook niet meer.

De optie die je aangeeft heb ik nooit gezien in Mediaplayer.

Het gerommel valt wel mee:p alleen wat in het boekje staat waarmee je mag experimenteren doe ik. Het programma van Nvidia had nooit meegeleverd mogen worden, want daar zit ergens een bug, maar welke???

Groetjes Pjerry

Nou Perry, als ik je mag plagen...........de grootste bug ben je zelf :D :D :D

Ik kan me wel voorstellen dat je in de puree zit.
In ieder bios zit toch een instelling dat je terug kunt naar 'leveringswaarden'. Of iets als een reset.
Ga daar eens naar op zoek.
Verder laat ik je in deze rustige nacht alleen. Ik ga slapen.
Draai maar een muziekje op halve snelheid l...a....a...g en t...r...a...a...g. Hahahaha

Elisa,

Ik hoop dat je goed geslapen hebt :eek: , want gisteren was je blijkbaar niet helemaal wakker.

In mijn verhaal had ik al gezegd dat het BIOS terug op default waarden was gezet. Het spelen met dit BIOS is veel minder gevaarlijk dan het lijkt. Er zitten voorzieningen in dat je het BIOS ALTIJD kunt terugzetten naar fabriekswaarden hoe erg je hem ook verknalt (zie: www.asus.com . Het is echt een prachtig moederbord, met een beperking het heeft socket 754, waardoor ik wat minder flexibel ben naar de toekomst toe. Maar die keuze is puur financieel geweest.

Liever heb ik wat serieuze antwoorden waar ik wat meekan, in plaats van een aantal katten van iemand die niet eens goed leest, maar het ook niet allemaal weet.

Nog wat extra's. Volgens mij zit het in het OS en niet in het BIOS. Dit BIOS kan nl. "praten". Het vertelt fouten, booting van OS, enz. Deze mededelingen klinken wel normaal (d.w.z. een schril stemmetje die nauwelijks is te verstaan).

Kortom, graag zinvol commentaar.

Alvast bedant,

Pjerry

Pjerry,

Ik was alleen een beetje aan het plagen, katten hou ik niet van, geef mij maar honden :D Het was niet gemeen bedoelt hoor! En slaperig was ik zeker. Ik zag jouw medeling over het hoofd :)
Maar......ik leef wel degelijk met je mee. Vergis je niet ;)

Het is al goed Elisa,

Ik ben er alleen behoorlijk ziek van. Ik ben nl. niet echt een leek en weet normaliter wel wat ik doe.

Dus het schoot even in het verkeerde keelgat. Laten we er zand over gooien.

Groetjes

Pjerry:love:

Al met al heb je nog geen reactie :(

Is DIT het?
Heb je onderstaand onderdeel goed bekeken?

System troubleshooting: An automated reporting tool captures all needed information to help you determine when problems may be happening to the system, and helps you troubleshoot.

Hartstikke bedankt Elisa.

Ik ga dit proberen. Het schijnt volgens hun de opvolger te zijn van dat vreselijke utility (ook van Nvidia) die dit allemaal veroorzaakt heeft.

Het enige waar ik nog bang voor ben (maar de tijd zal het leren ;) ) is dat dit programma (net als XP of Everest) niet ziet dat er wat aan de hand is. Volgens deze programma's is alles OK. Misschien is dat ook wel zo en word ik gewoon een beetje te oud :) .

Gek dat ik het zelf niet gevonden heb op hun site, maar dankzij jou komt alles toch weer goed .

Vriendelijke groet,

Pjerry:thumb:

Laten we het hopen voor je.
Enne......mag ik je dan vannacht weer een beetje plagen? :p

Ik ga er NU aan beginnen, daarnet zat ik op mijn laptop (gezellig beneden bij mijn vrouw, zij op haar laptop :D ).

Hoop communicatie dus......

En, is het je inmiddels gelukt? Heb je weer een mooi muziekje op staan?

Nee, nog steeds niet. Ik heb nog niet al mijn pijlen verschoten, maar kom steeds dichter bij het moment het spulletje te formateren en XP opnieuw te installeren.

In de hoop dat dan helpt.

Mvg, Pjerry:confused:

Je hebt toch wel die pdf gezien op die site die ik gaf?
Ik meen me zoiets te herinneren.

Wel erg met een nieuw systeem.

Ja ik heb dat ding aardig goed doorgelezen (54 pagina's!):( Ik kon alleen tot mijn grote verbazing maar zeer weinig dingen met het pakket. Ze geven in de beschrijving 3 situaties weer, van "veel ondersteuning door MoBo" tot "geen". Ik viel in de categorie "geen" ???? Moet iets fout zijn. Ik kon dus niet bij mijn "geluidskaart" komen, die wordt bij "geen" niet ondersteund. Het kan zijn dat ik Forceware 5.5 niet op mijn computer heb staan, dus die ga ik nog downloaden.

Ik heb hem wel mijn systeem laten optimaliseren. Kwam tot 62% performance verbetering t.o.v. basis (na 1,5 uur!!!). En..... hij gebruikte exact dezelfde instellingen als ik al uitgevogeld had (na een kwartier :D ). Ik moet zeggen dat het pakket wel veel verder ging want ik zag al zijn instellingen langs komen, en die zou ik niet allemaal durven.

Maar al met al.. nog steeds nix.

Ik zat daarnet weer achter de laptop en ben daarna een nieuwe kast voor mijn zoontje in elkaar gaan zetten (maar weer mee gestopt anders krijg ik ruzie met de buren :8-0: ). Nu zit ik weer achter dat kreng.

Overigens hij herkent ook geen data-CD's meer wel audio-cd's ....?????....????

Ik word gek.

Groetjes,
Pjerry

Overigens hij herkent ook geen data-CD's meer wel audio-cd's ....?????....????
Je zou je cd/dvd-rom kunnen verwijderen in apparaatbeheer. Kijken of dat helpt.
En wat geluid betreft. Tja, beter wat proberen dan formatteren. Verwijder je geluidskaart ook eens en installeer de driver opnieuw.

Ik heb hem al verwijderd, maar voordat ik met mijn ogen kan knipperen heeft XP hem alweer geinstalleerd. En zoals met alles op mijn computer "volgens XP en alle mogelijke pakketten "Totie OK".

Mijn geluidskaart kan ik niet verwijderen, die zit muurvast op mijn MoBo, wordt een hoop solderen :D .

Pjerry

P.S.,

Ik heb net een Creative Live 5.1 binnen gekregen, misschien dat ik die er eens in ga zetten, kijken hoe dat gaat.

Verder denk ik erover om mijn Nero software te upgraden (kan ik nog gratis doen) naar reloaded, misschien dat dat ook het een en ander wijzigd links en rechts (wie weet hoe een koe een haas vangt...:rolleyes: )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan