geluid staat heel zacht

Status
Niet open voor verdere reacties.

mlbakker

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2004
Hier komt de pc-analfabeet: er komt heel lichtjes geluid uit mijn speakers en weer geen geluid als ik een hoofdtelefoon aansluit. Volgens apparaatbeheer werkt het allemaal goed...Wie weet wat ik moet doen...zou mijn geluidskaart kapot kunnen zijn & kan ik dat checken?
Ik heb een compaq Pressario (lekker compact...)
Groet & Dank
Marco

Nog de beste wensen, en welkom op dit forum.

Staat je geluid niet gewoon op zacht?

Heb je Windows XP/Me?
Klik eens op start, dan op configuratie scherm en klik dan eens op geluiden en audioapparaten.
Bij het tabje volume kan je het 'algemene' volume instellen.
Als je in het tabje volume op de button geavanceerd drukt krijg je een breede balk waar je diverse instellingen kunt doen (input en output van volume), haal in iedergeval eens alle vinkjes weg (= helemaal uit) als ze er staan en zet de volume knoppen eens wat hoger.

Met de 'algemene'volume instelling geef je het maximum aan voor alle bronnen, zoals bv een MP3 speler of voor spelletjes, vaak kan je in deze programma's ook nog wel weer het volume instellen echter het 'algemene' volume is dan zeg maar je 100%, en als deze al erg zacht staat is er niet veel voor nodig om binnen een applicatie bijna helemaal geen geluid meer uit je boxen te krijgen.

Laatst bewerkt:
Dank & ook de beste wensen.
Via configuratiescherm heb ik geloof ik alles wel geprobeerd; ook gegekeken of apparaten goed werkten. Ik heb windows xp....
Marco

Tja het kan ook aan je geluids kaart liggen, bij mijn vorige PC had ik regelmatig problemen uiteindelijk de geluidskaart er maar eens uit gehaald en direct geen problemen meer zoals blauwe schermen en gele driehoekjes (uiteraard nooit bij die geluidskaart).

Nieuwe PC? -> Garanantie...

Dat er geen geluid uit je speakers komt wanneer je een koptelefoon aansluit is normaal.

Wat staat er bij conf.scherm-geluiden en audioapparaten-luidsprekervolume, dus niet het algehele volume.Zet alles maximaal.

Wat voor geluidskaart heb je en hoe heb je je boxen aangesloten.

Zijn het originele pc-boxen?

Heb je mogelijk nog een volumeregeling op de boxen zelf zitten.

Kijk nog eens de instellingen van je geluidskaart na en zet ook daar alles op maximaal.

Hartelijk bedankt voor de reactie!

Dat er geen geluid uit je speakers komt wanneer je een koptelefoon aansluit is normaal.

HUH? Het maakt toch niet uit of ik een hoofdtelefoon, dan wel een kabeltje via mijn versterker (audioinstallatie), dan wel de ORIGINELE boxen inplug???

Wat staat er bij conf.scherm-geluiden en audioapparaten-luidsprekervolume, dus niet het algehele volume.Zet alles maximaal.

Ik heb al een paar keer bij configuratie etc gekeken en werkelijk alles is niet gedempt en staat maximaal...

Wat voor geluidskaart heb je en hoe heb je je boxen aangesloten.

De geluidskaart is van Compaq Pressario (hoe kan ik het exact checken).

Zijn het originele pc-boxen? Zo zien ze er wel uit...op een statiefje...(JBL). Je kan er ook een hoofdtelefoon op aansluiten...

Heb je mogelijk nog een volumeregeling op de boxen zelf zitten. NEE

Kijk nog eens de instellingen van je geluidskaart na en zet ook daar alles op maximaal.

DIT ZOU WEL EENS BELANGRIJK KUNNEN ZIJN...hoe doe ik dit?

Vriendelijke groet,
Marco Bakker

Laten we er nog eens stap voor stap door heen gaan.

1. In de bijlage is een afbeelding van de diverse geluidsaansluitingen, je boxen moeten dus op de groene aansluiting worden aangesloten...

2. In het Configuratie scherm zijn twee onderdelen waar kunt gaan kijken, we gaan eerst naar 'Geluiden en audioapparaten'. Er zijn 5 tabjes.
In het scherm wat je direct te zien krijgt kun je al het volume instellen, let wel op dat er géén vinkje staat bij 'Dempen', staat er een, haal deze weg.
Daaronder is een button met de tekst 'luidsprekervolume', hier kun je het linker en rechter kanaal instellen.
Klik ook op de button 'Geavanceerd', wat voor een soort luidspreker opstelling is geselecteerd? Kies de juiste; stereoluidsprekers voor op het bureau blad (als je koptelefoon gebruikt hoef je dit te veranderen, dan werkt het ook wel), als je iets veranderd klik dan wel even op toepassen...
Klik hier ook nog even op het tabje 'Presaties' zet hardware op max, en conversies op goed. Klik op Ok.

3. Nu gaan we naar het tabje audio.
Klik in het blok 'Afspelen van geluid' op de button 'volume'. Je krijg een scherm met meerdere schuifjes, bij eigenschappen kan je er nog meer aanzetten en uitzetten, minimaal moet volume er bij staan.

4. Nu naar het laatste tabje, Hardware.
Zoek je geluidskaart in het rijtje op (zelfde als die zichtbaar was onder het tabje audio).
Windows geeft aan of het apparaat goed werkt of niet.
Hier kun je ook nog kiezen voor de probleem oplosser.
Je kunt de diverse tips die je hier krijgt ook nog uit proberen.

Veel succes.

Bijlagen

• mic.gif
    mic.gif
    28,7 KB · Weergaven: 264
Laatst bewerkt:
Deel 2.

In het config scherm is ook nog een icoontje met de tekst; geluidseffectenbeheerder.

Ga even naar het tabje configuratie en controleer of deze goed ingesteld staat.
Bij het volgende tabje kun je een luidspreker test doen. Klik even op elke box.

Tja, als het dan nog niet werkt... wordt het wel een erg lastig probleem...

We horen het wel.

Dank voor het zeer uitgebreide antwoord. Voor alle duidelijk, ik mag dan een pc-analfabeet zijn, maar deze genoemde stappen heb ik uit mezelf al vele malen ondernomen...
Ik vermoed toch dat er iets raars aan de hand is met mijn geluidskaart, welke op het moederbord zit (zover ben ik nu).
Heeft het zin (duur?) om deze naar Pc-okee te brengen.
ellende.
dank voor de moeite

Marco

Nieuwe geluids kaart is dan waarschijnlijk goedkoper.
Als het aan je moederboard ligt moet er toch een losse kaart op, en dan kan je die net zo goed direct kopen, mocht het toch een instelling zijn ben je wel geld kwijt voor een losse kaart, maar dat is waarschijnlijk net zo veel als je PC na laten kijken (met de kans dat je dan nog extra voor een nieuwe losse kaart moet betalen).

Als je een losse geluidskaart koopt kan je in het Bios de geluidskaard van je moederboard uit zetten.
(Met in het moederboard bedoel je neem ik aan dat het geen losse kaart is).

Laatst bewerkt:
Dank! Weet jij toevallig hoe ik kan uitzoeken of er naast de geluidskaart on board, nog een losse kaart bij kan...
Volgens mij gaat dat moeizaam tot niet,omdat het een zeer compaqte (compaq!) computer is...
Misschien eens met Compaq bellen?

In elk geval erg bedankt voor de moeite, ik denk dat het tijd wordt deze thread te sluiten?

Uhm nog even een snelle tip om te proberen:

Op mijn vorige pc deed mijn geluid het ook regelmatig erg zacht. Dagen heb ik geprobeerd om een oplossing te vinden tot ik op een gegeven moment de kabel eruit wilde trekken. Toen bleek dat er gewoon geen goed contact werd gemaakt.

Rommel, draai en speel eens wat met de draden die uit je pc komen en met een heel kleine kans doet ie iets.

Werkt dat niet dan wordt het idd bijna zeker tijd voor een nieuwe geluidskaart... :confused:

MLBakker, is er bijna altijd wel één PCI slot nog vrij.
Welk model heb je?

Sorry, ik was even afwezig de laatste tijd.
PCI-slot zeg je...kun je dat checken door een opdracht te geven?
Ik heb een compaq pressario 3006nl, is dat voldoende info?

Thanks!

Met Google kan ik niets over een compaq pressario 3006nl vinden, zonder de toevoeging nl alleen iets over een laptop...
Heb je iets meer gegevens over deze machine?

Alweer dank, ik heb bij computerwoorden gekeken naar pci...en ik zag een afbeelding staan van pci-sloten, welke ik herkende: er is een pci-slot aanwezig...ik denk dat ik er wel uit ga komen...ergens moet toch wel een compacte compaq geluidskaart te verkrijgen zijn; jammer dat ze nieuw zo duur zijn.
DANK!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan