Geluid werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Beste,

Zou graag via de optische aansluiting van het moederbord (Asus P5E Deluxe) geluid willen hebben via de versterker. Nu kan ik echter met geen mogelijkheid instellen dat het signaal vanaf het mobo gaat via de optische aansluiting.

Bij SoundMax krijg ik een melding dat de hardware niet ondersteund wordt en bij Realtek start de software niet op. In de BIOS staat HD audio Enabled en Frond panel op HD audio en meer kan er niet ingesteld worden.

Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe of hoe het goed ingesteld kan worden?

Bij voorbaat dank!

Groet

Bij Asus al de juiste drivers opgehaald en geïnstalleerd?

Het staat allemaal in de gebruiksaanwijzing, zie vanaf hoofdstuk 5, paragraaf 12 en verder ...

Heb de handleiding erbij gehad, maar bij elke installatie van SoundMax krijg ik de medling 'the audio driver files do not support your computer hardware. Let wel, de losse geluidskaart gebruik ik niet. De kabel gaat rechtstreeks in het moederbord. Hier zal toch ook een driver voor te vinden zijn, maar bij elke driver krijg ik deze melding.

Thnx voor de antwoorden!!

Waarom is me een beetje onduidelijk, maar begrijp ik het goed dat je de 'staande' geluidskaart niet gebruikt, dat is namelijk een (schijnbaar onmisbaar) onderdeel van je hele (geluids)systeem ...

Ik zou het proberen met de kaart in je systeem.

Hi Whittey,

Bij het mobo is een geluidskaart meegeleverd die je in een PCI slot steekt. Deze gebruik ik niet, omdat hier geen digitale (optische) uitgang op zit, deze is wel aanwezig op het moederbord zelf. Ik begrijp dus dat om de digitale aansluting van het mobo te gebruiken de meegeleverde geluidskaart gebruikt moet worden.....ook als deze verder niet gebruikt wordt?.

Dan wordt het zoeken waar deze gebleven is en anders een andere geluidskaart kopen. Iemand suggestief over een goede kaart, in het geval de standaar kaart niet te vinden is?

Grt

Ik zal niet zeggen dat het echt daadwerkelijk zo is.. ik zou, om alles uit te sluiten, het gewoon proberen ...
Ikzelf ben tevreden over de ASUS Xonar DG, een (goedkope) vervanger voor de onboard ...
Verder gebruik ik de kaart enkel voor het stereo-geluid, via de jackplug .. van de optische uitgang kan ík niets zinnigs zeggen.

Zal eens naar een andere kaart kijken, want kan de standaard kaart nergens vinden. Er 'moet' wel een optische aansluiting opzitten, want anders past deze niet op de versterker en heb geen pc boxen.
Tnx Whittey voor je hulp!

Wat heb je nu gedaan dan, zodat het werkt?

Losse geluidskaart er in, in de BIOS onboard geluid uitzetten, driver installeren van geluidskaart, S/PDIF selecteren in software en whoppa.....de buren kunnen meegenieten ;)

Heb een Xonar DG op de versterker aangesloten, werkt prima!

Thnx!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan