Geluidskaart driver

Status
Niet open voor verdere reacties.

woskam

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2012
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ben een jaar of 15 systeembeheerder geweest dus niet onbekend met de materie, maar nu snap ik het ven niet.

Ik heb een Foxconn 945P7AA-8EKRS2 moederboard in een PC zitten, waar op ik Windows 7-32bit probleemloos op heb gedraaid en ben nu overgestapt op Windows 8-64bit, wat volgens mij met dit Mb kon. Als voorliggende stap heb ik eerst Windows 8 - 32bit preview gehad en alle devices werkte oké. Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid de laatste 64 bits drivers van Realtek geïnstalleerd, het gaat een heel suk goe maar op het eind crasht de installatie en blijft het geluid dood. Wel staat er dan een device extra in de apparatenlijst.

Wellicht is het probleem dat de onboard audio toch 32 bit is, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bijlagen

• Sysinfo Foxconn mb.GIF
    Sysinfo Foxconn mb.GIF
    4,8 KB · Weergaven: 27
  • Sysinfo Foxconn mb.JPG
    Sysinfo Foxconn mb.JPG
    19,2 KB · Weergaven: 67
De winst van W8 64-bit ontgaat me, gegeven de snelheid van je cpu en vooral de hoeveelheid intern geheugen (3 GB). Had je nu 4 GB+ intern geheugen gehad, dan zou ik nut gezien hebben van een 64-bit besturingssysteem.
Dus zou ik teruggaan naar W8 32-bit, als je daarmee geen driverprobleem had.

Tijs.

Dat snap ik en dat kan ik natuurlijk doen, maar daar los ik het probleem niet mee op in 64 bit modus, want als het allemaal werkt kan ik er zo 8Gb intern geheugen in stoppen. De laatste driver van Realtek is versie 2.70 en is zowel 32 en 64 bit voor W7 en W8, dus zou moeten werken toch? Ik heb er geen haast mee en kijk wel of Realtek met een nieuwe driver komt in de komende maand, want deze driver is van eind augustus du voordat W8 echt de lucht in ging.

Maa iig bedankt voor het meedenken en de snelle reactie.

Wil

8 GB in een moederbord met een P4? Zonde van je geld naar mijn mening (als het al kan met dat moederbord, maar dat zul je wel uitgezocht hebben).

Vlgs. de specificaties zit er een Intel chipset op, met een ALC 880 audio chip. Het zou kunnen zijn dat deze driver de goede is voor je. Test het uit, zou ik zeggen.

Tijs.

Wel grappig, 8 gig. erin kunnen doen met een chipset die 4 gig. aankan, hoe doe je dat?

Je hebt gelijk max 4Gb, 'k zat ernaast. Maar de audio doet het nog niet.

Wil

Dus de driver die ik voorstelde werkt niet? Als dat klopt, dan even de Hardware ID doorgeven van je audio apparaat:
Open Apparaatbeheer, dubbelklik op het apparaat dat je audio-kaart is, ga naar tabblad Details, kies Hardware ID's uit het pull-down menu en geef ons de aanduiding die dan getoond wordt.
Zal waarschijnlijk iets zijn als PCI\xxxxxx of USB\xxxxxxx.

Je kunt ook zelf proberen te zoeken, o.b.v. de instructies in deze webpagina
Soms kun je zelfs de Hardware ID in google stoppen en kom je zo bij drivers.

Tijs.

De chipsetdriver was al wel geïnstalleerd? kun je die voor W7 wel voor gebruiken, denkelijk wel via stuurprogramma bijwerken in apparaatbeheer en verwijzen naar de uitgepakte drivers.

Nu wel

Bijlagen

• HW Id HDA.JPG
    HW Id HDA.JPG
    34,8 KB · Weergaven: 61
  • HW Id Realtek.JPG
    HW Id Realtek.JPG
    30,9 KB · Weergaven: 53
Download deze driver
Gebruik de 6de van boven, dus Vista, Windows7, Windows8 Driver (32/64bits) Driver only (ZIP file) R2.70
Downloaden, uitpakken en dan via Apparaatbeheer updaten -> Op lokale computer -> bladeren naar de map waar je het hebt uitgepakt.

Tijs.

Dit had ik al gedaan, maar zonder resultaat. Ik heb op advies van Realtek onderstaand uitvoerd en wacht nu op hun antwoord.

We need your audio device information .
Please try to dump your audio information with attached file .
1. Please try to save the attached file to your computer .
2. Please try to rename attached file from RtHDDump.zi_ to RtHDDump.zip .
3. Extract RtHDDump.exe from RtHDDump.zip . ( Password : 123 )
4. Run RtHDDump.exe .
5. Press "Dump" button to dump audio info
6. It will generate RtHDDump.txt file in the same location as RtHDDump.exe file .
7. Send the RtHDDump.txt file to pctech@realtek.com .

Best regards,
PC-Tech

Uiteraard blijf ik openstaan voor hulp, zolang het niet werkt en hou jullie op de hoogte van het antwoord van Realtek, want leren doen we elke dag toch?

Groet

Zonde van mijn tijd: Uit "nu krijg ik met geen mogelijkheid de laatste 64 bits drivers van Realtek geïnstalleerd, het gaat een heel suk goe maar op het eind crasht de installatie en blijft het geluid dood." kan ik niet halen dat je ook de driver-only (zonder installatieprogramma eromheen) versie van de HD Audio drivers van Realtek had geprobeerd.

Als er verder geen uitroeptekens (meer) staan in Apparaatbeheer, dan zou het nog kunnen zijn dat je de verkeerde 'boxen' heb geselecteerd als standaarduitvoer.
Rechtsklik op het luidsprekertje links naast de klok en kies voor apparaten weergeven (of zoiets).
Zorg ervoor dat in het tabblad Afspelen de juiste boxen als standaardwaarde staan (indien veranderd, op Toepassen drukken). Dan kun je in het tabblad Geluiden gaan testen of er wat te horen is.

Tijs.

Er blijft een uitroepteken staan, dus het device werkt niet. Ik heb natuurlijk driver only geprobeerd, met vernieuwen driver in het apparaatscherm.

Als het Zonde van je tijd is, reageer je toch niet?

Groet Wil.

Zonde van mijn tijd omdat ik het idee kreeg dat je alleen driver mét een installatieprogramma had geprobeerd en je dáár tegen problemen aanliep. Over drivers zonder installatieprogramma heb je helemaal niet gesproken tot je voorlaatste posting.
Dat ik je wil helpen is geen zonde van mijn tijd, maar dat is wat je er zojuist van maakte... Graag beter lezen wat de motivatie was van mijn opmerking.

Tijs.

Overigens zouden beide apparaten waar je een schermafdruk van gaf gedekt moeten zijn met de drivers die ik je aangaf. [Voor Windows 64-bit in de submap Vista64, voor Windows 32-bit in de submap Vista.]
Mag ik aannemen dat het apparaat met nu een uitroepteken ervoor in 1 van de 2 bijlagen is genoemd? Of is dat een derde apparaat waar je (nog) geen Hardware ID van hebt laten zien?

Tijs.

Je aanname is juist, bij het Realtek device staat een uitroepteken.

Zal het verder overlaten aan @dnties, antwoorden op mijn vragen komen toch niet, sterkte ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan