geluidskaart voor macbook air?

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
Berichten
509
Beste kenners,

Als muziekliefhebber ben ik het bezit van twee studiomonitoren (KRK Rokit rp8) en een macbook air.
Nu wou ik weten hoe ik mijn muziekjes (FLAC-bestanden of 320 kbps) zo als beste kwaliteit kan beluisteren

De volgende vragen heb ik:

Wat vinden jullie van de on-board geluidskaart van de Apple macbook air (2011)?
Is het aan te raden een externe geluidskaart of een ander apparaat aan te schaffen wat een beter resultaat geeft?

Het moet wel een merkbaar resultaat geven. Het gaat niet om high-end materiaal. Ik wil vooral de zwakste schakel in mijn soundsystem upgraden.

Ik hoor graag van jullie!
 
Hallo henryy,

Mogelijk niet wat je wilt horen maar...
De KRK Rokit zijn inderdaad studiomonitor speakers, dat wil zeggen dat zij het geluid zo vlak mogelijk proberen weer te geven. (Om alle frequenties zo goed mogelijk te horen.)
In het algemeen zijn dit niet bepaald "plezierig" speakers om muziek mee te beluisteren. Ze "kleuren" niet en dus voor veel gebruikers hebben dan al gauw "te weinig bas".
Dit soort speakers net als externe geluidskaarten (hooguit zinvol als je zelf opnames maak) verkopen tegenwoordig als warme broodjes omdat iedereen zich "producer" voelt. :p
Een geluidskaart maakt van het digitaal signaal een elektrisch signaal. Tegenwoordig doen ze dit (ook die in je macbook) allemaal prima. (Meetbaar, maar geen hoorbaar verschillen :))
Zou je ooit overwegen om je soundsysteem te veranderen overweeg eens gewoon een goede hifi versterker met goede "normale" speakers.

Nog even voor de "techneuten" onder ons iets over samplerate en bithdepth.
http://www.xiph.org/video/vid2.shtml
 
Laatst bewerkt:
Vraag past beter thuis in de geluidskaarten sectie dan in de multimedia.
Maw, vraag verplaatst.
 
Hallo henryy,

Mogelijk niet wat je wilt horen maar...
De KRK Rokit zijn inderdaad studiomonitor speakers, dat wil zeggen dat zij het geluid zo vlak mogelijk proberen weer te geven. (Om alle frequenties zo goed mogelijk te horen.)
In het algemeen zijn dit niet bepaald "plezierig" speakers om muziek mee te beluisteren.
http://www.xiph.org/video/vid2.shtml

Dankjewel voor je reactie Bikerbill!

Ik heb een tijdje zelf wat muziekje gemaakt en gemixed maar dit was niet helemaal mijn ding. Nu gebruik ik ze gewoon voor hifi en daar ben ik over het algemeen tevreden over.

De vraag over is deels dus beantwoord: De geluidskaart is prima.

Heeft de signaalkabel verder ook weinig invloed op het geluid? Dit is een standaard kabeltje van 8 euro bij de audioshop.

Verder nog wat over de Bitrate/Bitsnelheid van van audio bestanden:
Ik heb er er een aantal van 128 kbps, 320 kbps maar ook van 1411 kbps (FLAC-formaat?)
bij sommige liedjes heb ik het idee dat de bestand van 128 kbps beter klinken dan die van 320 kbps of zelfs van 1411 kbps

kan iemand mij daar uitleg over geven?
1411 kbps is toch gewoon het beste wat je kan hebben voor de kwalteit van het geluid?

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Over kabels e.d. is veel te doen in de audio wereld. (Als je tig euro uitgeeft WIL je verschil horen :))
Zolang het geen "slechte" kabel is (roest of stuk) zal je geen verschil horen.

Wat bitrate betreft, geen technisch verhaal maar wav en flac zijn lossless wat wil zeggen, er is niks veranderd aan het origineel. (Alle bits zijn er nog)
mp3 (en heel wat anderen) zijn gecomprimeerd en hiervoor zijn dus wat bitjes weggegooid (ook nooit weer terug te krijgen).
Hoe hoger de rate hoe minder er is weg gegooid. (Maar ook hoe groter de bestanden.)
Geluid is ook een smaak. De één vindt sterk gecompressed muziek fijner klinken dan de ander. Voor weer een ander kan er niet genoeg bas in zitten (ook al hoor je daardoor geen hoog meer). Dus wat "beter" klinkt kan alleen jij bepalen.
Als het gaat om een bestand welke de best mogelijk kopie van het origineel is zal je naar lossless (wav of flac) moeten kijken, aan de ander kant zal veel muziek niet "lijden" (hoorbaar) onder compressie als mp3.
Kwaliteit van het origineel (opname kan ook belabberd zijn) kan niet verbetert worden. Hooguit gekleurd.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan