Geluidskaart weigert dienst; onboard geluid ook

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muggenlip

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2001
Ik heb het volgende probleem. Ik draai Windows 98SE.
Er is een nieuw moederbord in mijn PC gezet. Vroeger was het Pentium III nu is het een AMD Duron (850 Mhz). Alles leek correct te functioneren. Ik heb daarna een format uitgevoerd. Sinds die format lukt het me niet meer mijn oude Yamaha-geluidskaart WF-192 XG aan de praat te krijgen. Ik heb het geprobeerd met de driver van de CD die er ooit bij zat, en ook met een gedownloade driver. Hij heeft het wel even gedaan: achter internet draaide ‘ie goed. Vervolgens met het afspelen van een MP3 van de harde schijf in Winamp crashte de pc. De geluidskaart heeft het daarna niet meer gedaan. Na het installeren van de drivers volgde er geen conflictmelding in Apparaatbeheer. Ik heb steeds de instellingen in het BIOS aangepast (Onboard sound off).

Vraag: in de specificatie van de Yamaha staat specifiek dat ‘ie bestemd is voor Intel. Kan hier een oorzaak liggen?

Nu ben ik geen gamer en ik gebruik mijn geluid alleen voor internettoepassingen en om muziek te draaien (via hoofdtelefoon of boxjes). Het nu ingebouwde moederbord (een MS-6378) heeft namelijk geluid aan boord: voor mijn gebruik volstaat dat in principe. Het vervelende is echter dat ik dat ook niet aan de praat krijg. Ook hiervoor geldt dat de driver zich prima laat intalleren (en verwijderen), dit in principe via Plug en Play. Als ik de setup doe krijg ik echter de melding dat de VIA AC97 AudioChipset niet ingeschakeld (enabled) is in mijn systeem. Dat dien ik dan te doen via het BIOS en daar staat alles al goed (tenminste: Onboard sound enabled).

Vraag: moet ik dit ergens anders instellen dan bij de onboard-sound optie in het BIOS?

Tot slot nog dit. Na herhaalde installatie van de driver voor de ingebakken geluidskaart start ik Winamp steevast op om te testen. Ik krijg dan een melding over een unsupported PCM-format en het verzoek om de input plug-in configuratie instellingen te veranderen of om bij de Waveout plug-in de instellingen te veranderen. WinAmp geeft dan de melding van Windows door over een MMSYSTEM032 waarschuwing waarin staat dat de opgegeven indeling niet wordt ondersteund.

Ik heb inmiddels een nieuw geluidskaartje besteld (is er nog niet) maar ik ben bang dat ik daarmee dezelfde problemen blijf houden na installatie. Daarom wil ik dit graag toch oplossen. Alle hulp is welkom.

Advanced Power.... waarom denk je dat dat van invloed is of kan zijn?

Haal je wel de geluidskaart eruit, als je de onboard installeert?
Chipset driver geinstalleert?

ja- ik heb de onboard ook getracht te installeren met de geluidskaart eruit.

en moet de chipset ook al een aparte driver hebben dan (dus niet geprobeerd). heb wel een cd met een heleboel drivers gekregen maar... enig idee hoe die driver moet/kan heten?

Staat er op die cd niet zo iets als "mainboard"?
Krijg je niet een menu als je de cd erin doet?

helaas... de drivers staan op een zelfgebrand ceedeetje dat me is gegeven door het mannetje dat mijn moederbord heeft vervangen.

ben nog even op zoek op het schijfje.

In welk slot zat de geluidskaart? Als hij in het slot zat onder je AGP slot, dan moet je misschien proberen om hem te installeren in een ander slot. Het slot onder AGP krijgt vaak automatisch hetzelfde IRQ adres aangewezen als de videokaart.

Al is het heel vreemd dat het eerst wel functioneerd en na de format niet meer. Wel nog steeds zelfde OS neem ik aan? Dan riekt het naar een driver probleem...

Ow en als je het type van je moederbord post, moeten de drivers voor je chipset wel te vinden zijn...

Gr.,

René

Ik heb drie vrije slots, er is geen videokaart. Ook daarvoor gebruik ik de onboard kaart en dat gaat zonder problemen (na installatie van de drivers). Ik heb de oude geluidskaart geprobeerd in zowel de bovenste als de derde slot, de middelste heb ik niet geprobeerd, dat zal ik alsnog doen.

Het moederbord is een MSI MS-6378 en volgens mij moet ik met het installeren van het zogenaamde 4 in 1 programma van VIA een de zaak kunnen installeren. Verder heb ik een programma gekregen voor de sound, maar steeds als ik die drivers installeer krijg ik de melding dat de chipset niet is ingeschakeld. Met de moed der wanhoop gisteren alles nog eens geprobeerd, maar helpen doet het allemaal niet.

Tja ik neem aan dat deze link je stuurt naar dezelfde drivers die je al hebt geprobeerd, maar het zijn toch echt de goede... Kijk dus snel even hier .

Het enige wat je nog zou kunnen proberen als dit niet werkt is om een oude driver te proberen. Deze kun je denk ik wel vinden op www.driversguide.com (inloggen onder naam 'drivers' en password 'all').

Deze drivers had ik dus al. Toch geprobeerd en ook hier bij de setup krijg ik weer de melding dat de chipset niet enabled is.

Ik zal eens in de manual van het mobo kijken of er een switch of zoiets is, maar daar geloof ik persoonlijk niks van.

Chipset niet enabled, lijkt mij toch dat je de chipset driver nog niet hebt geinstalleert.
De chipset kan je in niet uitschakelen.
Geen switch/jumper ook niet in het Bios.

Ik het het onboard geluid aan de praat gekregen. Via de site van MSI kwam ik bij een google-zoeker waar op een aantal forums hetzelfde probleem aan de orde kwam.

Iemand suggereerde daar legacy uit te schakelen in het bios, en soundworks wel aan te zetten. Dat heb ik gedaan.

Vervolgens kreeg ik de melding dat er een nieuw apparaat was gesignaleerd. Ik heb windows de drivers uit het bestandje op mijn schijf laten halen. De melding met de chipset blabla verscheen, maar dat heb ik genegeerd. Ik wist toen eigenlijk al dat het goed zat want het luidsprekertje verscheen onderin bij de klok. Ik heb dus weer geluid.

Het volgende probleem is dat ik op mijn vorige kaart een cambridge soundworks systeempje aangesloten had met een groene en een zwarte plug en dat ik toen stereogeluid had. Dat lijkt nu niet meer te lukken. Ga ik maar heel erg veel naar de koptelefoon luisteren. Ben al lang blij dat er weer iets van geluid uitkomt.

Iedereen die heeft meegedacht en gereageerd: dank. Ik zet de post maar op opgelost.

Geplaatst door Muggenlip
Het volgende probleem is dat ik op mijn vorige kaart een cambridge soundworks systeempje aangesloten had met een groene en een zwarte plug en dat ik toen stereogeluid had.
Groen alleen hoort al stereo te geven.
Zwart is je "surround".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan