Geluidskaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trinidaduz

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2009
Berichten
7
Hallo,

ik heb onlangs mijn pc moeten herinstalleren en u blijkt dat ik de cd voor mijn geluidskaart kwijt ben. Ik heb veelvuldig gezocht naar de juiste drivers, ook verschillende geinstalleerd echter lijkt niets te werken.
Ik ben ook naar de website van de geluidskaart geweest echter zijn de drivers voor mijn geluidskaart niet meer beschikbaar. Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb de volgende geluidskaart:

Apparaatbeschrijving Type
Creative SB PCI128 (Ensoniq ES5880) Sound Card PCI

Ook heb ik deze:

Apparaatbeschrijving Type
SiS 7012 Audio Device PCI


Alvast bedankt.
 
Welkom op Helpmij!

Heb je, nadat je Windows opnieuw hebt geinstalleerd, eerst de drivers voor je chipset geinstalleerd? (chipset= driver voor alle "apparaten" die zich op het moederboard bevinden). Zo niet dan kan de driver de geluidskaart waarschijnlijk niet vinden.....

Nadat je de chipset drivers hebt geinstalleerd, kun je het met deze eens proberen: http://www.bioticaindia.com/ensoniq-es5880.html
 
Hallo,

ik heb mijn chipset inderdaad nog niet geactiveerd. Ik heb zo ook geen idee hoe ik dit moet doen, ik ben maar een leek op dit gebied.
Ik weet wel welke chipset ik heb, dat is de

Noord Brug: SiS 740
 
Normaal gesproken......
Krijg je bij je PC een CD waar de drivers van het moederboard op staan..... daar staan ook de drivers voor het chipset bij.... (als je nu naar "Deze computer" > rechts klikken > eigenschappen > hardware > apparaatbeheer gaat, zie je dan wat uitroeptekens en misschien zelfs "onbekende apparaten" ?

Heb je deze CD niet (meer)... download dan (als dat lukt) PCwizard hier: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

en vertel welk moederboard je hebt, dan helpen wij zoeken naar de drivers.......
 
Dit zijn de gegevens die ik van mijn moederbord kon vinden:

Veld Waarde
Moederbord ID 62-1029-001131-00101111-040201-SiS740$K7SOM+_K7SOM+ RELEASE 10/29/2002 S

Veld Waarde
Moederbordnaam ECS K7SOM+

Overigens zie ik in apparaatbeheer geen enkel uitroepteken staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gedaan wat jij zei maar ik moet helaas zeggen dat jij voor niets langs die uitdagende vrouwen gegaan bent, het werkt namelijk nog steeds niet. Ik snap er niets meer van.
Is er niet 1 bepaalde driver waarbij ik alles ineenkeer werkend kan krijgen?

Toch heel erg bedankt voor je moeite op dit tijdstip trouwens.
 
Late uur... ben Nintendo games aan het plakken op een R4.....

Als je in apparaatbeheer kijkt, heb je daar dan nog uitroeptekens, vraagtekens of "onbekende apparaten" staan?
 
Op de website van jouw geluidskaart zijn de juiste drivers nog steeds wel te vinden "klik".
Klik beneden op deze pagina op akkoord en je bent al aan het downloaden.
 
Ik heb geen enkel uitroepteken bij apparaatbeheer.
Arctic Joe, dank je wel. Ik heb nu idd de drivers geinstalleerd maar het geluid werkt nu nog steeds niet. Normaliter is dit de oplossing maar nu lijkt het dus niet te werken.
 
Dat klopt, dat had u eerder al aangegeven. Echter moet ik mij registereren op die site. Dat heb ik gedaan en dan moet ik een bevestigings email ontvangen om mijn account te activeren, echter krijg ik deze email niet.
 
Ik heb het topic op deze zaterdagochtend eens rustig doorgelezen en vermoed dat er wat anders aan de hand is:

ik denk dat Trinidaduz met de hierboven staande hulp vermoedelijk inmiddels een prima werkende geluidskaart+onboard soundchip op zijn systeem heeft staan..............

Ik "zie" meelezers de wenkbrauwen al fronsen: wat l*lt íe nou uit zijn nek !?
Kijk nog eens naar de eerste posting van Trinidaduz. Staat daar niet dat hij een onboard soundchip heeft én een losse pci geluidskaart. Zou het kunnen dat de speakers allemaal op de losse (PCI) geluidskaart zijn aangesloten, maar dat het systeem na de herinstallatie van Windows "standaard" staat ingesteld op het gebruik van de onboard soundchip, m.a.w. álles werkt prima, alleen de plugjes van de boxen zitten in de poortjes van de PCI kaart en niet in de poortjes van de onboardsoundchip?

Als mijn gok correct is, dan zou de machine onmiddellijk weer geluid gaan geven als de plugjes van de geluidsboxen in de onboardpoortjes worden gedaan of, de veel betere oplossing 2:

niet aan de geluidsboxen plugjes komen maar tijdens het opstarten van de machine in het bios de onboard soundchip op disabled zetten. Hierna afsluiten met F10 en doorstarten. Ik vermoed (als mijn gok correct is én de juiste drivers voor de pci kaart staan geïnstalleerd) de machine na het opstarten weer gewoon prima geluid geeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het topic op deze zaterdagochtend eens rustig doorgelezen en vermoed dat er wat anders aan de hand is:

ik denk dat Trinidaduz met de hierboven staande hulp vermoedelijk inmiddels een prima werkende geluidskaart+onboard soundchip op zijn systeem heeft staan..............

Ik "zie" meelezers de wenkbrauwen al fronsen: wat l*lt íe nou uit zijn nek !?
Kijk nog eens naar de eerste posting van Trinidaduz. Staat daar niet dat hij een onboard soundchip heeft én een losse pci geluidskaart. Zou het kunnen dat de speakers allemaal op de losse (PCI) geluidskaart zijn aangesloten, maar dat het systeem na de herinstallatie van Windows "standaard" staat ingesteld op het gebruik van de onboard soundchip, m.a.w. álles werkt prima, alleen de plugjes van de boxen zitten in de poortjes van de PCI kaart en niet in de poortjes van de onboardsoundchip?

Als mijn gok correct is, dan zou de machine onmiddellijk weer geluid gaan geven als de plugjes van de geluidsboxen in de onboardpoortjes worden gedaan of, de veel betere oplossing 2:

niet aan de geluidsboxen plugjes komen maar tijdens het opstarten van de machine in het bios de onboard soundchip op disabled zetten. Hierna afsluiten met F10 en doorstarten. Ik vermoed (als mijn gok correct is én de juiste drivers voor de pci kaart staan geïnstalleerd) de machine na het opstarten weer gewoon prima geluid geeft.

Twee zielen, een gedachte
 
Ik heb mijn eigen 'verhaal' nog eens doorgelezen en waar ik alleen niet echt uitkom is de kwestie van hoe Windows het voor elkaar gekregen heeft de soundchip in het bios op enabled te zetten, daar waar ik vermoed dat degene die de kaart er ooit ingezet heeft, deze netjes op disabled heeft gezet.
Deze gedachte ondermijnt een beetje mijn gehele theorie, tenzij............
 
Ik heb mijn eigen 'verhaal' nog eens doorgelezen en waar ik alleen niet echt uitkom is de kwestie van hoe Windows het voor elkaar gekregen heeft de soundchip in het bios op enabled te zetten, daar waar ik vermoed dat degene die de kaart er ooit ingezet heeft, deze netjes op disabled heeft gezet.
Deze gedachte ondermijnt een beetje mijn gehele theorie, tenzij............

Bij het plaatsen van een extra geluidskaart in het ook niet nodig de interne chip op disabled te zetten, ze kunnen prima allebei enabled zijn en zelfs naast elkaar werken.
Het is maar net waar je je speakers op aansluit en hoe je het geluid van Windows instelt.
 
Hallo,

ik heb alle opties geprobeerd wat erin geresulteerd heeft dat mijn pc vaak niet op te starten is. Ik krijg de melding: Searching for boot device from floppy. Af en toe start de pc zichzelf wel op. Ik heb nu in de bios alle optimale settings herladen en de pc start nu wel redelijk op.

Maar het geluid werkt nog steeds niet.
 
Zonder achter jouw machine te zitten en deze te 'zien' moet ik nu passen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan