• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gem van reeks getallen waarbij verwezen wordt naar formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanComper

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2014
Beste,

Ik zou het gemiddelde moeten berekenen van een reeks getallen. In één van de cellen waarnaar ik verwijs, zit een formule achter. Het gemiddelde zou echter moeten berekend worden van zodra er slechts één cel is ingevuld. Nu gaat de berekening enkel door wanneer er in de cellen waarnaar de formule verwijst, gevuld zijn.

Ziehier een voorbeeld: Bekijk bijlage Example.xlsx

Alvast bedankt,

Jan

Jan,

Bedoel je:
Code:
=GEMIDDELDE(D6;D9:D12)

Als ik GEMIDDELDE gebruik is het inderdaad goed maar ik zou graag een gewicht 2 meegeven aan de score in D12. Ik probeerde reeds =GEMIDDELDE(D6: D10; 2*D12) maar wanneer er niets ingevuld staat in D12 beïnvloedt deze toch nog het gemiddelde (wat niet de bedoeling is).

Het gemiddelde van 0 en 5 wordt 1,7 wanneer er bv. niets ingevuld staat in D12.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook deze eens testen, wie weet:

Code:
=GEMIDDELDE.ALS($D$6:$D$12;">-0,99";$D$6:$D$12)

Die formule werkt maar dan wordt er nog altijd geen rekening mee gehouden dat cel D12 een gewicht 2 krijgt (dus dubbel zo zwaar meetelt in de eindscore)

Laatst bewerkt door een moderator:
@JanComper Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Ik word hier stevig op de rooster gelegd :). Mijn intentie is zeker niet om de regels van het forum te doorbreken.

Het is pas nadat ik een antwoord op mijn 2e vraag kreeg, dat ik doorhad dat de oplossing in mijn eerste vraag vervat zat, mijn oprecht excuses hiervoor. Dat van het quoten wist ik ook niet dus naar de toekomst toe zal ik hier op letten.

Is het alsnog mogelijk mij verder te helpen bij het probleem?

Heel erg bedankt

Laatst bewerkt:
Je wordt helemaal niet stevig op het rooster gelegd. Je wordt er gewoon nog eens op gewezen wat de regels zijn. Niets meer en niets minder. Aldoende leert men.

Ik probeerde nu volgende formule:

=SOM(D6: D11;D12*2)/AANTAL(D6: D12)

Maar hier wordt het gewicht die aan D12 gegeven wordt terug niet meegerekend. Is er ergens nog een voorwaarde die ik zou kunnen toevoegen aan de noemer van de breuk?

Jan
Heb je deze al geprobeerd?
PHP:
=GEMIDDELDE(D6;D9;D10;D11;D12;D12)

Deze geeft toch een bevredigend resultaat:

Code:
=AANTAL.ALS(D6:D12;">-0,99")/SOM(D6:D12)+D12

kijk of dit goed is.

Code:
=ALS(D12>0;SOM(D6:D11;D12*2)/AANTAL(D6:D12);ALS(OF(D12=0;D12="");GEMIDDELDE(D6:D11);""))

succes...

Bedankt voor de vele reacties,

De oplossing Plongske lijkt best te werken.

De tweede oplossing van Cobbe klopt niet maar geen idee waarom niet. Wanneer ik een voorbeeld intyp komt het niet overeen met een uitkomst die manueel, correct is uitgerekend.

De laatste van sa11 bekomt een getal maar niet het correcte wanneer ik een voorbeeld invoer. Ik vermoed dat het komt doordat er niet door het aantal gewichten gedeeld wordt maar door het aantal cellen met tekens?

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan