• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemeten verschil omzetten naar een omschrijving

Status
Niet open voor verdere reacties.

svenvd

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2018
beste,

ik ben op zoek naar een formule die een gemeten waarde omzet in een omschrijving.

even schetsen. bij het opmeten van onze bochten (dat door een externe firma gedaan wordt) moeten we de graden van die bocht opmeten met een rolmeter. (met een gradenboog gaat niet daar deze op hun rug liggen) daar meten we de grootste kant en de kleinste kant en dat verschil vergelijken we met een (zelfgetekende) tabel in bijlage en zo weten we de Ø en de graden.
echter kan ik dat werk niet overlaten aan de externe ploeg daar het verschil berekenen en me zo de graden op te meten niet echt hun specialiteit is. op zich het meten en opschrijven van de kleinste en grootste waarde lukt nog wel voor die mannen.

ik zoek dus een formule die het verschil (dmv een C.verschil of IMSUB) vergelijkt met een min en max waarde die we in de formule ingeven (met >,< ofzo) en me zo de Ø en graden geeft.

ik heb een excel in bijlage gezet en een printscreen.

Bijlagen

Echt duidelijk vind ik het niet.
Bedoel je zoiets? Het vervangen en/of het toevoegen van tekens stelt allemaal niet zoveel voor. Maar maak eerst even duidelijk wat de bedoeling is.

Bijlagen

Sven,

zie regels 61 en 62

Bijlagen

Beide heren al vriendelijk bedankt voor jullie hulp. De file van VenA komt iets dichter in de buurt van mijn gedacht.

Om het even duidelijker te schetsen. Ik zoek een kleine "app" in excel te maken op de tablet waarbij mijn mensen maar 2 waardes moeten invullen om zo tot de juiste graden en diameter te komen.
In bijlage de vernieuwde file met het tabblad "invullen". Bij A de kleinste waarde, bij B de grootste waarde C het verschil tussen A en B en in D de graden en Ø dat overéénkomt met de data van het eerste tabblad.
Ik hoop dat de uitleg nu iets beter is.

Bijlagen

Waarom hoort het verschil 348,35 exclusief bij SL BEND ID900x22 22°30' ?
Het valt ook in de range bij SL BEND ID1000x25 22°30' (ook hier valt 348,45 tussen 310 en 450).

Laatst bewerkt:
Het is jammer genoeg het geval dat er een overlapping kan zijn in waardes bij meerdere diameters zoals u aangeeft. dat zijn een beetje de zaken die ik door het nauwer zetten van de parameters (waarden tussen a en b) moet aanpassen. in de praktijk weet ikzelf in welke Ø ze ongeveer bezig zijn. komt er dan een error en ik moet deze zelf eens verder gaan bekijken zal op zich het grote probleem niet zijn. indien dit een probleem is voor de formules krijg ik toch een error te zien.

Een nieuw voorstel in bijlage. Één formule, toont de eerste diameter die voldoet.

Let op: het is een matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is het een optie om de buisdiameter ook te laten opmeten en deze dan mee te nemen in de formules.
Probleemstelling van AlexCEL is dan misschien opgelost.

Laatst bewerkt:
lieve mensen, de laatste file is het. dat zal me veel tijd besparen. die ga ik uitvoerig testen. alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan