• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddeld aantal dagen per categorie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Syphera

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2004
Zie voor mijn vraag ook de bijlage!

Ik heb een overzicht waarbij in kolom A de categorien 1 t/m 5 staan en in kolom B het aantal werkdagen. Nu moet ik een formule hebben die mij het gemiddeld aantal dagen geeft uit kolom B per categorie.

Wie kan mij helpen?

Zo ?

In de gele cellen staat een formule die het gemiddelde berekend. De gegevens in de A-kolom hoeven niet op volgorde te staan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Formule werkt op zich wel, alleen als ik de formule kopieer en in een andere cel plak, dan heb ik weer het gemiddelde van het totaal.

Bij categorie 1 krijg ik dan een gemiddelde can 3,92 (he gemiddelde van alles in kolom B) ipv 4,08

Enig idee hoe dit komt?

Formule werkt op zich wel, alleen als ik de formule kopieer en in een andere cel plak, dan heb ik weer het gemiddelde van het totaal.

Bij categorie 1 krijg ik dan een gemiddelde can 3,92 (he gemiddelde van alles in kolom B) ipv 4,08

Enig idee hoe dit komt?

Omdat het een matrix formule betreft.
Matrix formules moet je afsluiten via CTRL - SHIFT - ENTER

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Waarom een matrixfunctie?
Dit kan ook: =SOM.ALS(A:A;"1";B:B)/AANTAL.ALS(A:A;"1")

Groeten,

Richard

Waarom Som.Als en Aantal.Als gebruiken als daar de functie Gemiddelde voor bestaat ?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Waarom een matrixfunctie?
Dit kan ook: =SOM.ALS(A:A;"1";B:B)/AANTAL.ALS(A:A;"1")

Groeten,

Richard

@ Richard:

De 1 is geen tekst, dus laat de " " weg. Beter nog, doe

=SOM.ALS(A:A;E2;B:B)/AANTAL.ALS(A:A;E2)

dan kan je de formule gewoon doortrekken.

@ Roncancio:

Matrixformules worden traag indien ze veelvuldig gebruikt worden. Laten we de kerk in het midden houden door te zeggen dat bij weinig formules, jouw matrixformule het beste is, en bij vele formules, de gewone "SOM/AANTAL" het beste is.

Trouwens, iemand al gedacht aan een draaitabel? (indien het meer formules zouden zijn).

Wigi

Trouwens, iemand al gedacht aan een draaitabel? (indien het meer formules zouden zijn).
Nog afgezien wat in dit geval de beste of verstandigste optie is, lijkt het mij het meest praktische dat het antwoord aansluit bij de wens/vraag van degene die de vraag heeft gepost. Dit om te voorkomen dat er iets gemaakt wordt en dat de vraagsteller geen idee heeft hoe het werkt.
Dat prikkelt over het algemeen niet erg om er dieper in te duiken. En je kan (neem ik aan) niet alles zelf beheren.

Ik heb mensen meegemaakt die na een Excelcursus (!) met een REKENMACHINE :shocked: berekeningen maakten en de uitkomsten in Excel zetten.
Nog afgezien van het niveau van de cursus, hoef je bij deze mensen niet aan te komen met VBA, draaitabellen, scenariobeheer en zelfs voorwaardelijke opmaak.

Maar goed. Dit is mijn onbescheiden mening. Wellicht denk je er totaal anders over.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Maar goed. Dit is mijn onbescheiden mening. Wellicht denk je er totaal anders over.

Toch niet, ik deel je mening hier, Roncancio, maar niet volledig :) Over de grond van de zaak ben ik het eens: een draaitabel is moeilijk, zelfs voor een gemiddelde Excel gebruiker. Dat geef ik grif toe. Zelf heb ik er ook nog niet al te veel mee gewerkt.

Maar in het algemeen zou ik toch denken dat het soms beter is om mensen te laten zien dat het ook beter / efficiënter kan. Misschien werkt iemand op een bepaalde manier omdat hij/zij nooit anders gedaan heeft, en is hij/zij echt wel geïnteresseerd in een andere methode. Al is uiteraard niet iedereen zo. Daarom formuleerde ik mijn voorstel ook aan het einde van de topic, en zal ik zulks nooit doen aan het begin. Ik besef goed dat dat velen zou afschrikken. Hangt dus wat van de situatie af...

Anyway, off-topic!

Greetz

Wigi

Ik heb hetzelfde probleem en hetgeen vermeld als antwoord heeft mij flink opweg geholpen. Alleen loop ik tegen het volgende aan.

Ik werk met het gemiddelde van percentages, dit is het probleem ook niet aangezien dit waardes zijn. Ik heb alleen enkele lege velden erin staan en wil deze niet in het gemiddelde door laten lopen.

Weet iemand de uitbreiding op de formule waarin de lege velden overgeslagen worden?

Alvast bedankt.

Hallo,

Stel in de A-kolom staan cellen met een X.
In de B-kolom staan getallen of lege cellen.

Via onderstaande formule wordt een gemiddelde berekend van de cellen.

=GEMIDDELDE(ALS($A$1:$A$10="X";ALS($B$1:$B$10>0;$B$1:$B$10)))

Bijv.:

X 4
X 3
X
Y 7

Gemiddelde van X is: 3,5 ==> (4+3)/ 2

Met vriendelijke groet,

Roncancio

=SOM(bereik)/AANTALARG(bereik)

Aantalarg telt het aantal niet lege cellen in een bereik.

Hallo,

Een variant op mijn vorig antwoord.

In de A-kolom staan meerdere keren de letters A en B.
In de B-kolom staan percentages.

Verder staat er op het werkblad een schema met:
- Letter
- Groter dan
- Kleiner dan

Je kan dus aangeven of je het gemiddelde wilt hebben van de letters A of B.
Tevens geef je de minimum- en maximumwaarde aan.

Bijv.:

A 40%
A 60%
B 30%
B
A 20%

Letter Groter dan Kleiner dan
A 0 50

Het antwoord is 30% ( 40% + 20%) / aantal (=2)
De 60% is te hoog (in dit voorbeeld)

Opmerkingen:
- lege cellen en cellen met 0 worden niet meegeteld voor het gemiddelde.
- Als je 1 van de 3 criteria (letter, groter dan, kleiner dan) of een van de waardes verandert, of een waarde toevoegt, dan vindt er een herberekening plaats.

Voor de duidelijkheid:
- De cellen die gebruikt worden in de berekening staan in de blauwe cellen.
- De cellen die je kan veranderen, staan in de gele cellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Bedankt Roncancio,

In eerste instantie lukte me het niet maar dat was meer het gebrek aan mijn kennis. na enig puzzelen en de simpele opzet van jou te gebruiken zag ik mijn fout.

Nogmaals bedankt dit maakt het voor mij weer een stuk eenvoudiger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan