Gemiddeld uurloon webdesigner

Status
Niet open voor verdere reacties.

justinos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Hallo,

Als zelfstandig ondernemer, 21 jaar, ben ik eens benieuwd naar jullie meningen voor wat betreft het gemiddelde loon voor een webdesigner met de kennis en ervaring zoals dat van mij.

Al op mijn 14e (2004) had ik mijn eerste klant, een afdeling van de Gemeente Haarlem. Al snel volgde meer klanten en sinds 2008 officieel geregistreerd bij de KvK. Inmiddels run ik dus officieel 3 jaar een eigen bedrijf en heb ik rond de 80 websites gemaakt en nog steeds in beheer, van in totaal ongeveer 65 klanten. Ik heb mijn HAVO afgerond en mijn propedeuse behaald van HBO opleiding Informatica. Verder ben ik niet gegaan omdat ik fulltime binnen mijn bedrijf ben gaan werken.

Mijn kennis op webdesign gebied is bij de hierna te noemen programmeertalen erg sterk, maar de algehele kennis is niet erg breed. Ik heb ervaring en de kennis van HTML, CSS, PHP en SQL. Javascript kan ik lezen en bewerken, nog niet volledig schrijven (althans niet zonder wat hulp). Verder heb ik veel kennis rondom het optimaliseren van zoekmachines (SEO). Ook het ontwikkelen van mobiele websites (geen applicaties) ben ik mee bekend.

Ik ben ooit begonnen met 12,50 per uur, nu zit ik op 17 euro per uur. Dit is volgens mij nog altijd een erg mager loontje, al reken ik voor het ontwikkelen van een website vaak wel projectprijzen, waarbij het gemiddeld uurloon dan wat hoger ligt dan 17 euro.

Ik ben heel benieuwd naar wat meningen van jullie forummers. Uiteraard wil ik ook enigszins een toekomstbeeld gaan schetsen waarbij ik op zeker mijn kennis wil gaan uitbreiden.

Dank!

Ik zou gewoon vast houden aan project prijzen. Dat is vaak ook gunstiger voor de klant omdat een uur tarief flink uit de klauwen kan lopen als je veel revisies moet doen.

Als je in belgie iets wil verdienen als zelfstandige moet je minimum 60 € / uur rekenen, en dat is een strikt minimum.
Wil je voldoende verdienen om jezelf een loon uit te keren in je vennootschap moet je minimum 6000 € per maand kunnen factureren.

@RobinF, ik hou inderdaad ook projectprijzen aan. Al doe ik dit niet voor het onderhouden/updaten van websites. Dan reken ik gewoon een uurloon.

En projectprijzen baseer je toch enigszins op je uurloon, ik zou toch een bepaalde waarde willen hechten aan mijn creaties en willen weten of mijn prijzen reëel zijn.

@de jean, Als ik dat soort prijzen ga aanhouden ben ik al mijn klanten kwijt vrees ik, hahaha. Nee, voor een uurtje werk kan ik geen 60 euro gaan rekenen. Ik ben 'zelfstandig zonder personeel' en val toch echt nog wel onder de kleine bedrijven (zoals ook op te maken valt aan mijn 1e post).

hier in belgie worden vooral de zogenaamde kleine bedrijven geplukt, multinationals betalen hier nul komma nul belastingen, dit ff ter zijde :mad:

Als je in belgie iets wil verdienen als zelfstandige moet je minimum 60 € / uur rekenen, en dat is een strikt minimum.
Wil je voldoende verdienen om jezelf een loon uit te keren in je vennootschap moet je minimum 6000 € per maand kunnen factureren.

Lijkt me nogal uit de lucht gegrepen.

Tardis

Ik kom zelf uit Nederland dus ben erg benieuwd wat Nederlanders hierover te zeggen hebben, iemand nog eventueel commentaar op mijn begin post?

17 euro per uur is weinig.

De tarieven van freelance ICT-ontwikkelaars, frontend dan wel backend beginnen bij 50 euro per uur. Maar dat zijn meestal wel mensen die een HBO/WO papiertje en enkele jaren professionele ervaring hebben in een bedrijf.

Nu wil ik uiteraard niet suggereren dat je niet professioneel zou zijn :) Maar ik denk dat je wat meer "vet op de botten" zou moeten hebben om 50 euro te rekenen. Aan de andere kant, de brutalen hebben de halve wereld. Ik ben altijd te netjes met dit soort dingen.

Als ik je wat advies mag geven: je bent nog redelijk jong. Als je de tijd kun vinden om je HBO-opleiding af te maken zou ik dat zeker doen. Ik heb zelf HBO-informatica in de avonduren gedaan. Het is erg goed voor je kennisniveau en je ontwikkeling en je wordt serieuzer genomen door opdrachtgevers. Bovendien kom je ook in aanraking met andere talen, zoals C# en Java. Er zijn al zoveel mensen die vanuit huis PHP/Mysql sites maken. Ik zou zeggen, kijk verder!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan