• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde aantallen op basis van voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet niet zeker of je dit bedoelt.
Berekening voor weeknummer kun je voor excel2010 vervangen door die formule
die ik je eerder heb gegeven. (heb zelf geen 2010)

Bekijk bijlage Reimer5(1).xlsx

Niels

Ik zou kiezen voor
Code:
=SOMPRODUCT((D$1:BC$1<=WEEKNUMMER(VANDAAG();21))*(D2:BC2="s"))/WEEKNUMMER(VANDAAG();21)

@rdg1314

als ik in mijn code het weeknummer omzet naar 2010 is dit toch korter en makkelijker te begrijpen.

Code:
=AANTAL.ALS($D2:$BC2;"s")/WEEKNUMMER(VANDAAG();21)

Waarom dan de keus voor somproduct?

Niels

Ik zou kiezen voor
Code:
=SOMPRODUCT((D$1:BC$1<=WEEKNUMMER(VANDAAG();21))*(D2:BC2="s"))/WEEKNUMMER(VANDAAG();21)

Dit zit er erg dicht bij! Het gaat hier om een bezoekschema van een aantal regiomanagers. Is het ook mogelijk om de waarde "op schema" en de waarde "achterstallig" in een cel te plaatsen indien de laatste 5 weken respectievelijk wel of niet een bezoek is geweest. Bezoeken worden aangegeven door een T of een S (afhankelijk van het type)

@Niels:

Waarom dan de keus voor somproduct?
Niels,

Als je bij jouw formule een s plaatst in weken na de week van vandaag, dan telt hij ze mee. Somproduct telt alleen de weken t/m de week van vandaag. In het voorbeeld stonden die letters er niet, maar ik heb beide formules daarop getest door dat wel te doen.

@Reimer

Dit zit er erg dicht bij! Het gaat hier om een bezoekschema van een aantal regiomanagers. Is het ook mogelijk om de waarde "op schema" en de waarde "achterstallig" in een cel te plaatsen indien de laatste 5 weken respectievelijk wel of niet een bezoek is geweest. Bezoeken worden aangegeven door een T of een S (afhankelijk van het type)
Reimer,

Het zal aan mij liggen, maar je bedoeling is mij niet helder.

Bedoel je dit?

kolom D toevoegen met formule

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((E$1:BF$1<=WEEKNUMMER(VANDAAG();21))*(E2:BF2<>"")*(E$1:BF$1>=(WEEKNUMMER(VANDAAG();21))-5))>0;"op schema";"achterstallig")

werkt overigens pas als de datum van vandaag in week 6 of later valt.

Niels

Ik denk dat je beter met datums kunt gaan werken als met weeknummers.
Zo heb je ook geen probleem met jaarovergangen.
gebruik dan VANDAAG() en VANDAAG()-56

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan