• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde.als getal in bereik valt

Status
Niet open voor verdere reacties.

EenTouw

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Hallo,

Ik probeer excel het gemiddelde te laten uitrekenen wanneer een getal tussen een bepaald bereik zit. Echter kom ik hier compleet niet uit. Wat ik nu heb is dit.

Code:
=GEMIDDELDE.ALS(VERSCHUIVING($B$2;$G$1-$G$1;0;$G$1;1)[B];I2:I12;[/B]VERSCHUIVING($F$2;$G$1-$G$1;0;$G$1;1))
Maar dit geeft de waarde van
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(VERSCHUIVING($B$2;$G$1-$G$1;0;$G$1;1)[B];I2;[/B]VERSCHUIVING($F$2;$G$1-$G$1;0;$G$1;1))
dus dat is niet wat ik zoek. Met gemiddelden.als krijg ik alleen maar #waarde, ik vermoed dat verschuiving niet zo lekker werkt met gemiddelden.als.

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken?

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Test anders deze eens; doet hetzelfde als uw formule maar korter:
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(INDIRECT("$B$2:$B$" & $G$1);I2;INDIRECT("$F$2:$F$" & $G$1))

Bedankt

Dat is inderdaad een stuk korter en overzichtelijker, maar niet een oplossing om de I2 te veranderen in I2:I12. Als dit niet mogelijk is wil ik zelf deze getallen ook wel invullen ( "<=2" en ">=12") maar ik dacht dat dit makkelijker zou zijn.

Snap niet wat die I2:I12 moet betekenen, dan schrijf je ook nog <=2 en >=12 ??????
Welk bereik moet elke formule behappen?

Ik wil eigenlijk een uit een reeks data het gemiddelde berekenen wanneer de waarde van een reeks een van de volgende namen heeft, wat dan een getal tussen de 1-12 is. Voor losse getallen lukt mij dit, maar om een totaal gemiddelde te berekenen heb ik iets anders nodig dan het gemiddelde van deze getallen. En dat lukt mij niet. Dus eigenlijk is mijn vraag, wat moet ik invullen op de I2 plek, waar ik mijn 1 heb staan. I12 is dan 12 want er ontbreekt een 6 in deze reeks. Ik dacht dat het misschien makkelijker was wanneer dit via een reeks ging zodat ik het later kon aanpassen, maar het maakt mij niet uit of dit via een celverwijzing moet of gewoon direct.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan