• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde bepalen obv selectievakje

Jolte

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2009
Ik ben op zoek naar een formule die het gemiddelde bepaald aan de hand van de aangevinkte selectievakjes, waarbij de 0 of lege waarden niet worden meegenomen.

Voor mijn gevoel moet het in de lijn liggen van somproduct((B4:M4)*(B3:M3=waar)), maar dan moet ik het nog delen door het aantal (in het bijgevoegde voorbeeld is dat 5).

Is dit het juiste spoor of is er een hele andere oplossing mogelijk.

Bijlagen

Ik zie geen selectievakjes, maaar bedoel je dit?

Bijlagen

Nee, als ik nu een 0-waarde aanvink wordt dit meegenomen in het gemiddelde. en dat is niet de bedoeling.
en als ik de totale optelling pak SOM(B4:M4) ipv de losse in de formule handmatige toegevoegde cellen, krijg ik een heel ander gemiddelde.

In het voorbeeld heb ik bewust het juiste gemiddelde weergegeven en de hoe het handmatig berekend kan worden. Maar de opzet is meer regels toevoegen en te kunnen varieren in vinkjes en dat het gemiddelde dan elke keer goed berekend wordt.

Of:
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(B3:M3;WAAR;B4:M4)

Ik sta op het punt om weg te gaan, maar even snel geprobeerd en heb het idee dat het inderdaad werkt zoals ik voor ogen had. Bedankt! Is het toch simpeler dan waar ik aan zat te denken.

Maar als je de combinatie van WAAR en 0 (nul) niet wilt meenemen:
Code:
=SOMPRODUCT((B4:M4)*(B3:M3=WAAR)*(B4:M4<>0))/AANTALLEN.ALS(B4:M4;"<>0";B3:M3;"=WAAR")

Terug
Bovenaan Onderaan