• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde bereken bij bepaald criterium

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellletje

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2008
Ik heb een aantal getallen onder elkaar staan. Hiervan wil ik het gemiddelde weten alleen als ze tussen een bepaalde waarde zitten.
Daarnaast heb ik een aantal waarden waarvan ik het gemiddelde wil bereken als de waarde erna aan een bepaald criterium voldoet. Kan ik dit met een formule berekenen?

Bekijk bijlage test.xls
Zie het voorbeeld, van DW wil ik het aantal variabelen weten waarvan de waarde tussen de 1,5 en 2,5 zitten.

Bij constante wil ik alleen de constante meenemen (om het gemiddelde van te berekenen), waarbij de waarde van de bijbehorende probability lager is dan 0,005.
Ik moet dit voor veel meer variabelen berekenen en hoop dat er een formule voor is, zodat ik het niet allemaal handmatig hoef te doen.

Ik hoop dat het duidelijk is, alvast bedankt.
ellen

Voor het berekenen van de 18: (groter dan 1,5 en kleiner dan 2,5)
=SOM(ALS(B2:B20>1,5;ALS(B2:B20<2,5;1;0);0))

Let op: dit is een MATRIX-formule dus in cel plaatsen en afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER.

Bij constante wil ik alleen de constante meenemen (om het gemiddelde van te berekenen), waarbij de waarde van de bijbehorende probability lager is dan 0,005.
Ik moet dit voor veel meer variabelen berekenen en hoop dat er een formule voor is, zodat ik het niet allemaal handmatig hoef te doen.
Wil je hiervan het gemiddelde, aantal, som???

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Voor het berekenen van de 18: (groter dan 1,5 en kleiner dan 2,5)

Super, deze werkte geweldig.

En als ik als criterium alleen kleiner dan 0,05 wil hebben (dit is voor een andere variabele, ik krijg zelf een fout melding als ik iets probeer) hoe luidt dan de formule?

=GEMIDDELDE(ALS(E2:E20<0,05;D2:D20))
Ook weer een matrixformule.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Voor kolom E ben ik uitgegaan van de vw <0,05 en niet 0,005 zoals je in je bericht schreef.

Code:
Aantal in kolom B >=1,5 en <2,5 is
=AANTAL.ALS(B2:B20;"<2,5")-AANTAL.ALS(B2:B20;"<1,5")

Gemiddelde koom B onder de gestelde voorwaarden:
=(SOM.ALS(B2:B20;"<2,5";B2:B20)-SOM.ALS(B2:B20;"<1,5";B2:B20))/(AANTAL.ALS(B2:B20;"<2,5")-AANTAL.ALS(B2:B20;"<1,5"))

Gemiddelde kolom D onder de voorwaarden gesteld in E:
=SOM.ALS(E2:E20;"<0,05";D2:D20)/AANTAL.ALS(E2:E20;"<0,05")

Roncancio beide vragen zijn voor mij opgelost, heb ze nu ook beide op opgelost gezet.

Alweer super bedankt voor de hulp. Echt geweldig!

Zapatr ook super bedankt. :)

Roncancio en Elletje,
Werken jullie met Excel 2007?
De 2 laatste formules van Roncancio werken bij mij nl. niet in xp (Excel 2002).

Roncancio en Elletje,
Werken jullie met Excel 2007?
De 2 laatste formules van Roncancio werken bij mij nl. niet in xp (Excel 2002).

Nee, ik werk "gewoon" met Excel 2003.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan