• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde bereken uit niet lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Z-Dragon

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 nov 2001
Hoi,

Ik ben in Excel een electronische cijferkaart aan het creëren, maar ik zit met een probleem. Ik wil de gemiddeldes berekenen. Ik heb dus een rijtje cellen met daarnaast nog 1 cel. In die cel moet het gemiddelde komen van alle niet lege cellen uit het rijtje. Ik weet niet hoe je moet opgeven dat alleen uit de niet lege cellen het gemiddelde moet krijgen... En verder wil ik, dat als er nog helemaal geen cijfers zijn ingevoerd, er niet "####" komt te staan, maar ook gewoon niks.

Thnx!

Als er ### staat betekent dat volgens mij dat de cel te klein is. Beetje verbreden lijkt me voldoende.

=SOM(A1:A10)/AANTAL(A1:A10)

A1:A10 zelf veranderen...

Geplaatst door chrisgeerdink
=SOM(A1:A10)/AANTAL(A1:A10)

Dit kan ook simpeler:
=GEMIDDELDE(A1:A10)

Je kan deze formule ook eens proberen
=ALS(ISLEEG(A1);" ";GEMIDDELDE(A1:A10))

Deze formule kijkt helaas maar of cel A1 leeg is.

Als je de functie gemiddelde gebruikt laat excel zelf automatisch de lege cellen buiten beschouwing.

idd, de lege velden worden niet meegenomen in de berekening. ook komen er bij mijn geen #### te staan op de lege velden.

Je selecteert de cel waar het gemiddelde in moet komen te staan. gaat daarna naar E en drukt op gem. daarna selecteer je alle velden van de cijfers die mee moeten worden genomen in de berekening, enter indrukken en klaar ben je

Zie hier (idd geen #### maar dit)

Bijlagen

• bewijs.jpg
    bewijs.jpg
    12,2 KB · Weergaven: 566
Zou het misschien zoiets kunnen worden?

Code:
=SOM(A1:D1)/(4-AANTAL.LEGE.CELLEN(A1:D1))???ALS(SOM(A1:D1)????

ik heb ook even een screenshotje gemaakt van een voorbeeltje dat ik in excel gemaakt heb. ik heb weer hetzelfde uitgevoerd als ik hierboven al heb uitgelegd, en de berekening komt gewoon uit, ook wanneer er vakjes geselegteerd worden waar geen getal in staat

voorbeeld1.JPG

Het kan zijn dat ik je probleem niet helemaal goed begrijp, maar anders moet dit gewoon de oplossing zijn.

Je begrijpt dus even mijn probleem niet. Bij mij lukt het ook wel als er een paar lege vakken zijn. Maar niet als ze allemaal leeg zijn... dan krijg ik #DEEL/0!

Cellen niet 'echt' leeg ....

Hoi,

Bij de functie =GEMIDDELDE wordt inderdaad uitgegaan van het aantal niet-lege cellen in een reeks.
Maar wat is 'niet leeg'?
Als in een cel het resultaat van een formule staat, wordt er bij het gebruik van de functie 'gemiddelde' ook met deze cel 'gerekend', zelfs wanneer het resultaat van de formule 0 is, tenzij.

Als in de betreffende formule die een 'resultaat' moet opleveren, tevens gebruik wordt gemaakt van de =ALS(), en daarin bij een van de argumenten als resultaat een 'dubbel aanhalingsteken' (dus met echt niks tussen de twee aanhalingstekens) dan wordt bij de functie 'gemiddelde' deze cel niet meegerekend

Succes, Teun

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ook hier schiet ik niet veel mee op... Bij de functie gemiddelde is dat eigenlijk som(cel:cel)/aantal.cellen?
Als er dus niets staat (" ") in alle cellen, wordt er een deel/0 gedaan. En dan krijg je die melding in die cel. Dat wil ik dus niet. Als er in geen van alle cellen iets staat, wil ik dat er iets anders komt te staan dan #DEEL/0...

Kan ik misschien deze formules samenvoegen?

=GEMIDDELDE(A1:D1)
ALS(D3=#DEEL/0!;" ";GEMIDDELDE(A1:D1))

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Z-Dragon
In die cel moet het gemiddelde komen van alle niet lege cellen uit het rijtje. Ik weet niet hoe je moet opgeven dat alleen uit de niet lege cellen het gemiddelde moet krijgen... En verder wil ik, dat als er nog helemaal geen cijfers zijn ingevoerd, er niet "####" komt te staan, maar ook gewoon niks.
Dat je een foutmelding krijgt wegens delen door 0 is logisch, aangezien welke methode je ook gebruikt (Gemiddelde of combinatie van Som en Aantal) je deelt door 0. Wil je die foutmelding niet dan zijn er verschillende manieren om dat op te vangen, bv. zo:
=ALS(ISFOUT(GEMIDDELDE(A1: D1));"";GEMIDDELDE(A1: D1))
Hierbij is er vanuit gegaan dat je het gemiddelde wil berekenen over A1: D1 (pas zonodig aan en haal de spaties uit de formule).

SUPERTHNX!!! Nu kan ik eindelijk mijn cijferkaart afmaken ;)

Kun je de formule ook zo aanpassen dat er niet "" komt te staan, maar de achtergrond ///// wordt (je weet wel, met lijntjes ingevuld)?

Ja, dat kan.
1. Je kunt tussen de aanhalingstekens schuine strepen toevoegen, zo: "//////". Hoeveel er dat moeten zijn is afhankelijk van de breedte van de cel waarin de formule staat (even uitproberen).
2. Betere oplossing. Selecteer de cel waarin de formule staat. Ga in het menu naar Opmaak-Voorwaardelijke opmaak en vul in:
Formule is: =ISFOUT(GEMIDDELDE(A1: D1))
klik dan op Opmaak-tabblad Patronen en kies m.b.v. het pijltje bij Patronen de gewenste arcering. Klik dan 2 x op Ok.

Weer bedankt :cool:

Nu zoek ik nog een formule waar ik mijn hersenen al flink over heb gekraakt.

Ik heb twee rijtjes cijfers (PW en SO)

-- A---- B-------C------D--------E------
1 |PW| Cijfer 1| Cijfer 2| Cijfer 3| Gem Cijfers 1t/m3|
2 |SO | Cijfer 1| Cijfer 2| Cijfer 3| Gem Cijfers 1/tm3|

Nu moet er op de 3e rij een getal komen te staan dat het gemiddelde cijfer is over beiden (PW en SO). Het probleem is nu dat de PW's 2x tellen en de SO's 1 keer. Wat is de formule om het gemiddelde cijfer van dit alles te berekenen, er geen #DEEL/0! komt te staan én de PW's 2 keer mee te laten tellen?

Het laatste dat ik van jullie vraag:p

Zou het iets kunnen zijn in de zin van 2*B1:E1+B2:E2/9-AANTAL.LEGE.CELLEN(B1:E2)?

Laatst bewerkt:
Je schreef: "het gemiddelde berekenen over beide" (= 2). Ik neem aan dat je bedoelde het rekenkundig gemiddelde over alle cijfers. Dat kan als volgt (maar ook op andere manieren):
=ALS(SOM(B1: D1)=0;"";SOM(SOM(B1: D1)*2;(B2: D2))/(AANTAL(B1: D1)*2+AANTAL(B2: D2)))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan