• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen 0 niet meerekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

raoulduivestein

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2012
Ik probeer gemiddelde uit te rekenen o.b.v. van een aantal cellen, (J3, N3, R3, V3, Z3).
Ik wil dat cellen waarin de waarde 0 vermeld staat niet wordt meegenomen in de berekening.
Kan iemand mij opweg helpen.

Groet,
Raoul

kijk bij de functie =GEMIDDELDE.ALS

bijvoorbeeld:

Code:
=GEMIDDELDE.ALS(D8:D14;">"&0;D8:D14)

Niels

Laatst bewerkt:
goeie vraag ;)

blijft het bij die 5 cellen?

Code:
=(J3+N3+R3+V3+Z3)/(ALS(J3>0;1)+ALS(N3>0;1)+ALS(R3>0;1)+ALS(V3>0;1)+ALS(Z3>0;1))

Niels

Dan kun je de functie GEMIDDELDEN.ALS gebruiken.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

@Niels28 als ik die formule gebruik, krijg ik een foutmelding (#DEEL/0). Als er in een van de cellen een nulwaarde zit.
Ik moet wel even een noot plaatsen. Want het betreft tijden, dus 0 = 00:00:00
@AlexCel hoe zou ik deze functie kunnen gebruiken?

Groet,

Raoul

Laatst bewerkt:
Oeps, was iets te snel. GEMIDDELDEN.ALS werkt bij nader inzien toch net iets anders dan ik in gedachten had... :confused:

Denk dus dat je toch het beste de oplossing van Niels kunt gebruiken. Heb de formule geprobeerd, en gaat bij mij goed als ik overal nullen invul (in tijdsnotatie)...

Wellicht kun je uitgeklede versie van je bestandje plaatsen?

Laatst bewerkt:
De gegevens die ik gebruik komen d.m.v verticaal zoeken uit een andere excel bestand het is dus lastig om een uitgeklede versie te sturen.
Het vreemde is wel dat als ik de waarde in J3 aanpas naar een bijvoorbeeld 00:01:00 wel een uitkomst krijg terwijl F3 leeg is het probleem lijkt dus te zitten in J3.
Iemand met een oplossing :-)

F3 zit niet in de formule toch? Het ging om J3, N3, R3, V3, Z3.

Rekenen met tijd in Excel is tricky: zo kan 0:00:00 inderdaad 0 betekenen, maar ook 23:59:59+1 seconde...

Blijft beetje gissen zonder vb.

@Axcel dat was inderdaad het probleem ik was F3 vergeten door te geven, heb het inmiddels aangepast.
Als er helemaal niets is ingevoerd als er in alle cellen een 0 waarde staat krijg ik dede melding #DEEL/0! zou ik dit kunnen vervangen door iets anders :)

Dat laatste klopt natuurlijk. Als er geen waarden zijn dan kun je ook geen gemiddelde berekenen.

Vervangen door iets anders? Als verder alles klopt kun je de functie ALS.FOUT gebruiken.

Voorbeeld:

Code:
=ALS.FOUT((J3+N3+R3+V3+Z3)/(ALS(J3>0;1)+ALS(N3>0;1)+ALS(R3>0;1)+ALS(V3>0;1)+ALS(Z3>0;1));"iets anders")

Laatst bewerkt:
De gegevens die ik gebruik komen d.m.v verticaal zoeken uit een andere excel bestand het is dus lastig om een uitgeklede versie te sturen.
is natuurlijk onzin. Het is zelfs mij gelukt om een voorbeeldje te maken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan