• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen in vorm van SOM.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt @JVeer dit is wat ik bedoelde.

Er is dus verder geen functie voor? Het punt is dat VBA enigszins ingewikkeld is voor de mensen die het bestand gebruiken. Ze willen graag in functies teruglezen hoe ik aan mijn gemiddelden kom.

Een functie voor iets als dit is meestal een ingewikkelde, zware functie, wat je bestand traag maakt.

De crux bij deze zit hem in het zoeken van matches (in dit geval "Appel") in ieder tabblad met de daar bijbehorende waarden. Dat zal nog ingewikkelder zijn als de Appels op verschillende rijen staan in de tabbladen.
Ik verwacht dat dat zo goed als niet te doen is met een functie.

Ik vermoed dat met 'functie' een formule wordt bedoeld.

Deel de uitkomst eens door 3. Je telt tenslotte 3 gemiddelden bij elkaar op...

Anders dit misschien nog een optie:
Code:
=GEMIDDELDE(GEMIDDELDE.ALS(INDIRECT("'Groep"&RIJ(1:3)&"'!A1:A100");"a";INDIRECT("'Groep"&RIJ(1:3)&"'!B1:B100")))
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) als je geen Excel 365 gebruikt.

Dan zet je er toch even een aantekening in; iets van: 'Door een niet goed doordachte opzet zijn de gemiddelden alleen via een knop te berekenen.'

Som.als kan je bij elkaar optellen, aantal.als kan je bij elkaar optellen, gemiddelden natuurlijk niet. SOM/AANTAL = GEMIDDELDE (basisschoolkennis) delen door 0 is flauwe kul dus daar zal je dan ook nog rekening mee moeten houden.

Je kan ook nog een paar hulpkolommen gebruiken, met daarin het gemiddelde voor elke groep.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Deel de uitkomst eens door 3. Je telt tenslotte 3 gemiddelden bij elkaar op...

Anders dit misschien nog een optie:
Code:
=GEMIDDELDE(GEMIDDELDE.ALS(INDIRECT("'Groep"&RIJ(1:3)&"'!A1:A100");"a";INDIRECT("'Groep"&RIJ(1:3)&"'!B1:B100")))
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) als je geen Excel 365 gebruikt.

Geeft alleen een goed gemiddelde als in alle drie de tabbladen hetzelfde aantal criteria staan.

=156/22=7,090909091

Code:
=SOMPRODUCT(SOM.ALS(INDIRECT("'groep"&RIJ($1:$3)&"'!a1:a100");A2;INDIRECT("'groep"&RIJ($1:$3)&"'!b1:b100")))/SOMPRODUCT(AANTAL.ALS(INDIRECT("'groep"&RIJ($1:$3)&"'!a1:a100");A2))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan