• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen onder voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anika001

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2013
Berichten
20
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om het gemiddelde te berekenen van een aantal cellen in een tabel. Complicerende factor (in ieder geval voor mij) is dat alleen die cellen meegenomen moeten worden als een andere cel in die rij voldoet aan een bepaalde voorwaarde. Een voorbeeld lijkt me handig.
Bekijk bijlage Map1.xlsx
Ik wil dus het gemiddelde zien van Team a en Team b.

Aangezien ik per maand een lijstje met cijfers krijg (en niet altijd van iedereen) wil ik dit graag met een formule doen en niet steeds handmatig de juiste cellen selecteren. Ik krijg het echt niet voor elkaar.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk.
 
Zet uw cijfergegevens achter de naam en groepskolom.
 

Bijlagen

  • groepscijfer.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 24
Gemiddelde team a (invoeren via Ctrl-Shift-Enter):
Code:
=GEMIDDELDE(ALS(B$2:B$12="a";B$15:B$25))
En voor team b wijzig je in de formule a in b
 
Hallo Cobbe,

Dit is niet helemaal wat ik zoek. Voor ik dit postte, had ik al wat geknutseld, maar dus zonder succes. Ik heb wel het idee dat ik het in die hoek moet zoeken. Dit had ik:
- op tabblad 1 staan per maand de cijfers van de verschillende personen; het gaat om twee cijfers per persoon, waarbij niet aangegeven is bij welk team deze persoon hoort. De input komt uit een andere applicatie en daar kan ik niet veel aan veranderen. Natuurlijk zou ik steeds handmatig de teamnaam kunnen toevoegen, maar dat vind ik niet handig.
- daarom heb ik op tabblad 2 een overzicht gemaakt van de twee teams.

Bijgevoegd een nieuw voorbeeld (waar ik wellicht beter meteen mee had kunnen komen, realiseer ik me). In het groen-omkaderde gedeelte zou ik graag mijn formule zetten, waarbij het resultaat volgens mij hetzelfde zou moeten zijn als wat in het rood-omkaderde gedeelte staat.

Bekijk bijlage Map1.xlsx

In maand2 ontbreken dus een paar namen, maar ik wil daar met zelfde formule als in maand1 het gemiddelde berekenen.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb gemaakt en de verwarring niet nog groter is geworden.
 
Zie bijlage.
Aan het bereik van Team A is de naam teama gegeven, aan dat van Team B teamb
Let op dat de gebruikte formules moeten worden ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan