gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rotrax

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Hallo,

ik heb een probleem en kom er niet uit.

In een record heb ik meerdere velden. mbv. een query wil ik het gemiddelde berekenen van deze velden bij elkaar. echter mogen velden waar een 0 in staat niet worden meegeteld. (met nul bedoel ik het getal nul, er staat dus niet niets in)

Ook wil ik graag in een record een aantal velden die aan een bepaald criteria voldoen bij elkaar optellen. Er zijn bijvoorbeeld 2 velden waar "kaas" in staat dan is de uitkomst van de berekening 2

ik hoop dat iemand mij kan helpen

Ik in dat geval geen "0" gebruiken, omdat een "0" een legitieme waarde is. Je kan kiezen tussen een "Null-waarde" of een tekenreeks zonder gegevens. In de laatste typ je "". Bij totaal selecteer je "Gem" in. Kijk in de Help van Access voor uitleg.

In je Query vul je bij Criteria Like "Kaas" in, of Zoals "Kaas". Bij totaal selecteer je "aantal".

Groetjes,
Bennie

Toch nog niet helemaal...

Bedankt voor je snelle antwoord. het is echter niet helemaal wat ik bedoel. In een record zitten namelijk verschillende velden die aan een criteria (laten we maar weer kaas nemen) moeten voldoen. Het gaat dus niet om een aantal records waarvan verschillende aan een bepaald criteria mopeten voldoen.

dat lukt nog wel.......

laat ik het iets duidelijker proberen te maken

studentid w1 w2 w3 w4 w5
85 1 -2 2 0 1

(hier moet dus de berekening komen)

Hij kijkt in de velden W1/W5 naar waarden die lager zijn dan 0 hier wil ik een aantal van weten. Verder moet het gemiddelde worden berekend de nul moet hierbij achterwege worden gelaten (in dit geval dus delen door 4)

groet

rtr

Heb je trouwens de beschikking over Excel? Het lijkt dat Excel daar geschikter voor is.

Ik zie nu trouwens dat er ook negatieve waarden bijzitten. Hoe bereken je daarvan een gemiddelde?

Is het dan niet beter om eerst een query te maken die de 0 uitsluit en dat je dan een nieuwe query maakt die het gemiddelde uitrekent?

Groetjes,
Bennie

In de query bij criteria Niet zoals "0".

Groetjes,
Bennie

die nul wisselt per record van veld ik heb ongeveer veertig velden per record dat wordt dus wel een beetje extreem!

Tja, ik denk toch dat je daar niet omheen komt. Tenzij iemand anders nog een oplossing weet. Ik denk dat het wel meevalt. Met 40 keer kopiëren en plakken, ben je nog geen 10 minuten bezig.:)

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan