• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Berichten
397
Hallo

Ik probeer een cijferlijst te maken zodat ik makkelijk rapporten kan invullen.
Nu heb ik achter ieder vak (bijvoorbeeld nederlands) een stuk of 10 kolommen over gehouden om cijfers in te vullen. De eerste 5 moeten 1x meetellen, de 2e 5 moeten 2x meetellen.
Nu wil ik graag een gemiddelde cijfer berekenen van al deze cijfers.
Nu kan ik gewoon =GEMIDDELDE(a2:a11) doen, maar dit klopt omdat de 2e reeks van 5 cijfers niet 2x geteld worden.
Ik kan ook gewoon =(a2+a3+a4+a5+a6+2*a7+2*a8+2*a9+2*a10+2*a11)/15 doen. Nu komt er wel een goed gemiddelde uit. Maar als ik bijvoorbeel a11 niet invul, wordt deze als 0 getelt en klopt het gemiddelde niet. Is er een manier om lege vakjes niet mee te laten tellen, of weet iemand een andere manier?

Alvast bedankt!

(als iemand niet begrijpt wat ik bedoel, zeg je het maar)
 
Dag Rick,

Met de functie AANTALARG() kun je het aantal gevulde cellen bepalen.

=(SOM(A2:E2)+SOM((F2:J2)*2))/(AANTALARG(A2:E2)+(AANTALARG(F2:J2)*2))

Erik
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel.

Ik denk dat dit inderdaad is wat ik bedoel. Ik heb de goede cellen enzo ingevuld in de formule, alleen staat er in de cel waar de formule staat: #WAARDE! het werkt niet helemaal. weet je wat ik verkeerd doe?

Ik heb het excelbestand er maar bij gezet, dat maakt het misschien wat makkelijker.
 

Bijlagen

  • Cijferlijst.rar
    2,9 KB · Weergaven: 40
Invoeren als martrixformule.
Dus Ctrl+Shft+Enter.

Mvg

Piet
 
Nog een klein vraagje:

Negatieve cijfers kun je rood laten kleuren, maar kun je dit ook doen met cijfers lager dan een 5.5 rood en een 5.5 of hoger gewoon zwart?
 
Ja dat kan via Celeigenschappen, met een aangepaste notatie:

[rood][<5,5]#

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Invoeren als martrixformule.
Dus Ctrl+Shft+Enter.

Mvg

Piet

Hiermee is het geen Matrixformule:

=(SOM(B9:E9)+SOM(F9:I9)*2)/(AANTALARG(B9:E9)+AANTALARG(F9:I9)*2)

Als je die kan vermijden moet je dat ook doen.

Hierdoor:

SUM((F9:I9)*2)

kwam het feit dat het een matrixformule werd.

Wigi
 
AANTALARG kan beter nog vervangen worden door AANTAL, aangezien je toch enkel getallen moet tellen.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan